Gjest Sjokkert realist Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Jeg sitter i middagsbesøk, og plutselig utbryter en av ungene rundt bordet. "Læreren vår er teit for vi måtte gjøre matte i formingstimen fordi vi bråkte så mye". :overrasket: :overrasket: Brukes faktisk matte som DISIPLINÆRMETODE i den norske skolen? Ikke rart at unger ikke velger realfag, når matte får status som avstraffelse! Er det noen som har opplevd liknende, evt noen lærere her som (forhåpentligvis) kan avkrefte at dette er en vanlig praksis?
Gjest Mayamor Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Har ikke hørt om at dette har skjedd med noen av våre barn, og om det hadde skjedd ville jeg tatt det opp med lærer da barna lett kan bli negative til faget dersom det er straff for å ikke oppføre seg...
Pastor Knut Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 Jeg sitter i middagsbesøk, og plutselig utbryter en av ungene rundt bordet. "Læreren vår er teit for vi måtte gjøre matte i formingstimen fordi vi bråkte så mye". :overrasket: :overrasket: Brukes faktisk matte som DISIPLINÆRMETODE i den norske skolen? Ikke rart at unger ikke velger realfag, når matte får status som avstraffelse! Er det noen som har opplevd liknende, evt noen lærere her som (forhåpentligvis) kan avkrefte at dette er en vanlig praksis? Det er ikke vanlig praksis, men heller ikke uvanlig Hvis klassen generelt oppfører seg så umotivert for et fag, da er det pedagogisk fornuftig å endre faget - eller gjøre noe annet. Å bruke et fag som straff for et annet, er derimot svært uheldig. Uansett, bytter man til matematikk som i dette tilfellet, da skal elevene har formingstimen sin igjen senere. Det er bestemt hvor mange timer matematikk og forming det skal være i uka. Nå vet jeg ikke hvilket klassetrinn du snakker om, men jeg antar det er barnetrinnet. Stemmer det? Min personlige opplevelse av det du skriver, er at dette var et meget uheldig skifte. Mvh. Knut (lærer i 16 år)
Gjest Gjest_Lærer_* Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 På vår arbeidsplass (grunnskole) har det hendt at matte blir brukt som straff, ja. De elevene som ikke kan oppføre seg ordentlig kan bli satt til å gjøre matte på et annet rom enn der resten av klassen sitter.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 Virker ikke som om alt er bedre nå nei, mye er som før på mange skoler. Kan huske fra egen skolegang iverfall opp til ungdomstrinnet at enkeltelever ble straffet på det viset. "Merkelig" nok ble de ikke mer motiverte til å gjøre en god innsats generelt i skolen. Men vet ikke om den skolen jeg har gått på har endret taktikk der, men tviler.
Fibi Skrevet 28. juni 2007 #6 Skrevet 28. juni 2007 I sønnen min sin klasse vet jeg at de har gjort noe av det samme. Men da har barna fått beskjed om at de må bruke feks formingstimen til matte fordi de ikke ble ferdige med det de skulle gjøre pga bråk etc...ikke som straff, men en konsekvens. Det er litt forskjell synes jeg. Men så har man jo diskusjonen om felles konsekvenser.... Personilig mener jeg lærer bør ta et kritisk blikk på egne evner om det er så mye bråk i en klasse at elevene ikke får gjort det de skal.
Gjest Kristin_ Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 På vår arbeidsplass (grunnskole) har det hendt at matte blir brukt som straff, ja. De elevene som ikke kan oppføre seg ordentlig kan bli satt til å gjøre matte på et annet rom enn der resten av klassen sitter. La meg gjette; ingen av disse elevene er spesielt glade i matte?
Chiquita Skrevet 28. juni 2007 #8 Skrevet 28. juni 2007 Dersom elevene var veldig bråkete og urolige i formingstimen, og etter oppfordringer om å være mer "vanlige" alikevell ikke roet seg, så ser jeg det som veldig naturlig å få elevene over på en annen aktivitet/et annet fag. En aktivitet/et fag hvor barna må sitte stille ved pulten sin og konsentrere seg om jobben de skal gjøre. Så mulig det var tilfeldig at det var matte som ble valgt. Kunne jo like godt vært oppgaver i naturfag, lesing i norsk, el.l. vil jeg tro.
Donpedro Skrevet 29. juni 2007 #9 Skrevet 29. juni 2007 En aktivitet/et fag hvor barna må sitte stille ved pulten sin og konsentrere seg om jobben de skal gjøre. Så mulig det var tilfeldig at det var matte som ble valgt. Kunne jo like godt vært oppgaver i naturfag, lesing i norsk, el.l. vil jeg tro. Samme tenkte jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå