mysan Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Burde ikke journalister, av alle, kunne riktig norsk? Her&Nå denne uken har en liten artikkel om Mona Grudt, og som tekst under ett av bildene står: Mona Grudt tar det piano, og koser seg med sin nybakte datter, Himmel og hav
Leifr Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 Tja, det er vel en logisk vending å bruke, jfr. "bolle i ovnen".
mysan Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. juni 2007 Tja, det er vel en logisk vending å bruke, jfr. "bolle i ovnen". hmmm...jo, forsåvidt, men dog... riktig bruk av uttrykket er det dog ikke.
Gjest Bellatrix Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 Man har jo uttrykket nybakte foreldre, så de tok vel bare en omvendt versjon.
mysan Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. juni 2007 Ja, det er jo det det heter. Nybakte foreldre, nybakt mor - ikke nybakt datter.
Gjest Elastica Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 Mer er det kanskje ikke å forvente av journalister i Her & Nå.
mysan Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. juni 2007 Nei, hadde det vært så enkelt som at det bare dreide seg om akkurat DE journalistene så... Dessverre ser jeg språklige blundere i de mer "seriøse" tidsskriftene også.. stadig og oftere og oftere.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #9 Skrevet 30. juni 2007 Er det egentlig[(/i] noe bedre med "nybakt mamma/pappa/foreldre"? Hvorfor blir man nybakt om man har presset ut et avkom? I bunn og grunn er det mer logisk å "bake" et barn.
mysan Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 30. juni 2007 Nei, det høres like dumt ut forsåvidt, men det er nå engang det det heter
Gjest Telius Skrevet 30. juni 2007 #11 Skrevet 30. juni 2007 Dette var vel ikke så ille å skrive. Først så lager du et barn, så har du en bolle i ovnen og etter 9 mnd. er den ferdig. Da er det vel ikke feil å skrive ferdigbakt datter? Den er jo da ferdigbakt mener nå jeg.
mysan Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 1. juli 2007 Dette var vel ikke så ille å skrive. Først så lager du et barn, så har du en bolle i ovnen og etter 9 mnd. er den ferdig. Da er det vel ikke feil å skrive ferdigbakt datter? Den er jo da ferdigbakt mener nå jeg. Sånn rent logisk burde det være sånn det henger sammen, men jeg tror ordet nybakt muligens kom før "bolle i ovnen". Det vet jeg forøvrig ikke noe om.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2007 #13 Skrevet 1. juli 2007 Nei, det høres like dumt ut forsåvidt, men det er nå engang det det heter Ikke for å være kverulant, men hvem bestemmer det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå