Jens Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Vi skal til Portugal i neste uke og i forbindelse med det lurer jeg på hvordan det iår blir å ta med min 2 år gamle sønn å spise lunsj på restaurant på stranden. Ifjor gikk det greit, men han har blitt en ekstremt aktiv gutt som ikke vil sitte stille lenge, og særlig ikke når hans kusine på 3 år(som skal være med)sitter der sammen med ham. Så, hvordan er deres 2 åringer på restaurant?
Gjest Gravenstein Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Snuppa på drøyt to år sitter absolutt ikke stille, i alle fall ikke når hun selv er ferdig med å spise. I beste fall kan hun sitte på fanget til noen etter at hun selv er ferdig. Sover han noe på dagen? Det gjør snuppa, og da er det greit at hun sovner i vognen, vi spiser litt og så våkner hun og får sin mat. Da kan man sitte en stund på restaurant. Kan han sitte i ro hvis han har med seg en leke, bok eller puslespill?
Fakse Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 Vi var på ferie med familien for litt siden, og hadde da med nevøene på to og fire ut for å spise ganske ofte. De sitter ikke stille "uoppfordret", men jeg ser at det er lettere å få det til om man er litt bevisst fra starten av. Det går fint an å forklare en toåring at på restaurant er det ikke "lov" for barn å gå/løpe rundt på egenhånd. De er såpass store at de skjønner at forskjellige regler gjelder på forskjellige steder. Det er også lettere om man passer på å distrahere dem. Man kan ta dem i hånden og gå en tur for å se mens man venter på at maten skal komme, man kan ha med tegnesaker, småleker eller liknende som de kan se på ved bordet, og man kan passe på å prate med dem og ikke bare over hodet på dem. Da går det som regel greiere i alle fall
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 Kommer an på selskapet. Sammen med bare meg og mannen går det som regel greit, så lenge det er et enkelt måltid og ikke noe som tar lang tid - og vi har oppmerksomheten på maten og toåringen. Sammen med hele familien, mye som skjer, mange som snakker seg i mellom, ting tar tid osv, da blir det skriking, løping, sutring, krangling osv. Skal i hvert fall ikke sitte stille. Og med en drøss ulike meninger om hvordan man skal takle denne oppførselen, så kan jeg love deg at det blir mye verre. (Ja, har vært på en ukes ferie med svigers...)
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 Jeg har akkurat vært i Portugal og portugiserne er meget barnekjære og det er helt ok at småbarn løper rundt på strandrestaurantene. De bare kikker på dem og smiler til dem og prater til dem og synes de er helt bedårende. Så du kan ta det helt med ro.
Aurela Skrevet 28. juni 2007 #6 Skrevet 28. juni 2007 Om det er plass på restaurantene kan du jo ta med tegnesaker (kanskje litt kjedelig om man er hyper), eller noen lekebiler eller noe man kanskje kan leke med ved bordet og ikke er over hele restauranten.. bare et forslag da=P
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 Du kan ikke regne med at han skal sitte i ro. Prøver du på det blir det snørr og tårer, hyl og grin og mye kjefting. Ikke prøv på det engang.La dem løpe litt fritt mens dere har øye til han.Sånn er det å ha 2 åringer
Fakse Skrevet 28. juni 2007 #8 Skrevet 28. juni 2007 Du kan ikke regne med at han skal sitte i ro. Prøver du på det blir det snørr og tårer, hyl og grin og mye kjefting. Ikke prøv på det engang.La dem løpe litt fritt mens dere har øye til han.Sånn er det å ha 2 åringer Vet ikke om det gjelder alle toåringer, men det er i alle fall ikke sant at det er umulig. Min niese har sittet rolig med bordet fra maten ble servert til alle (ikke bare hun selv) var ferdig med å spise fra hun begynte med fast føde og til nå når hun er tre og et halvt. Hun vet ikke at det finnes noen annen mulighet, for ingen har latt henne få vite om det. Veldig deilig på restaurant med en ungen man slipper å løpe etter sånn at man får spise maten i fred.
*Emma* Skrevet 28. juni 2007 #9 Skrevet 28. juni 2007 Det kommer ann på situasjonen, dagsformen, restauranten osv osv. Vi har spist endel ganger hvor hun er ferdig etter 5min og skal danse rundt...andre ganger har hun sittet stille gjennom et måltid. Ha med noen småleker (tegnesaker, klistremerker, biler osv) - det har holdt snuppami i ro lenge ihvetrfall....
Gjest Gjest_suzie_* Skrevet 29. juni 2007 #10 Skrevet 29. juni 2007 Finn en restaurant som ligger helt nede ved stranden, og ta med bøtte og spade. Da kan han leke på sanden mens dere spiser. Det gjorde vi - helt supert!
Gjest Vampyra Skrevet 29. juni 2007 #11 Skrevet 29. juni 2007 Vil bare nevne at det er ikke aller restaurantgjester som er like enige i at barna deres er så bedårende der de løper rundt bordene Jeg liker ikke skrålende barn. Jeg HATER å ha barn som løper rundt på restaurant, eller som bråker og skriker. Jeg vil ha matro! Jeg unngår selvfølgelig de mest åpenbare barnestedene, men uansett hvor man går finner man barnefamilier. Jeg tåler litt, men når barna løper rundt og skriker og skråler blir jeg skikkelig irritert. Så vær så snill å ta med noe som distraherer barna og holder de opptatt. IKKE la de løpe rundt bordene selv om de ansatte på restauranten ikke sier noe. Jeg har sett mange irriterte servitører i hele verden som ikke sier i fra nettopp fordi denne barnefamilien er kundene deres.
Gjest Miss Cutie Skrevet 29. juni 2007 #12 Skrevet 29. juni 2007 (endret) Nei. Han sitter IKKE stille. Så vidt de to eldste gjør det. Men han er ekspert å "snurre hjulet igang". Derfor spiser vi aldri på restaurant. Vi vil ikke løpe rundt og stresse etter barna. Og dessuten vil vi ikke plage andre gjester. Uterestaurant kunne kanskje gå bedre. Kommer litt an på. Endret 29. juni 2007 av Miss Cutie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå