Minni-Mus Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 handling i Sverige, hva lønner seg nå?? hvordan står kursen nå? best å betale kontant, eller bruke kort? hørt noe om at det er best å bruke visa for å få det ennda billigere... (skjønner ikke hvorfor, men men...eller så var det å ta ut penger i sverige og når kontoen ble belastet var det et mindre beløp pga kursen... stemmer dette) :klø: noen som vet?
Gjest _Leela_ Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Hvis jeg ikke roter helt nå så er det vel slik det fungerer (iallefall er det slik i min bank): Betaler med Visa i utlandet: Gjeldende kurs + 1,- gebyr (en del banker/kortpakker har 0,- i gebyr) Uttak i minibank i utlandet: Gjeldende kurs + 30,- i gebyr og 0,5% av uttakssummen Veksling i bank i Norge: Noe dårligere kurs + vekslingsgebyr (usikker på prisene da jeg aldri gjør det lenger) Så det anbefales av de fleste å benytte Visakortet i butikken så sant dette er mulig. Selvsagt kan kursen variere litt fra dag til dag og uke til uke, dermed kan den utjevne litt, men sjelden jeg tenker så mye på det. Og kursen på svenske kroner kan du finne på de fleste banksider evt søke etter valutakalkulator på nett.
Kjetil E Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 Du bør være veldig oppmerksom hvis du betaler med Visa kort i butikken. For mange butikker særlig de nær grensa trekker beløpet i Norske kroner. Og da for du som regel en svært dårlig kurs. Så insister på at det trekkes i Svenske kroner.
Amalie_85 Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 Du bør være veldig oppmerksom hvis du betaler med Visa kort i butikken. For mange butikker særlig de nær grensa trekker beløpet i Norske kroner. Og da for du som regel en svært dårlig kurs. Så insister på at det trekkes i Svenske kroner. Aldri opplevd å få dårligere kurs visst man betaler med norske kr. De spørr om du vil betale med visa eller bank aksept. (visa forandrer ikke de på prisen) Men med bank aksept betaler du da beløpet bare i norske kr. Og på kvitteringen til mange står det faktisk hva det er i svenske og hva det er i norske!
Gjest kkleppej Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 Du bør være veldig oppmerksom hvis du betaler med Visa kort i butikken. For mange butikker særlig de nær grensa trekker beløpet i Norske kroner. Og da for du som regel en svært dårlig kurs. Så insister på at det trekkes i Svenske kroner. Da betaler du stort sett ikke med Visa men med Bank Acept. Betaler du med Visa, så skjer belastningen i SEK.
Kjetil E Skrevet 28. juni 2007 #6 Skrevet 28. juni 2007 Da betaler du stort sett ikke med Visa men med Bank Acept. Betaler du med Visa, så skjer belastningen i SEK. Mulig det gjelder Bank Axept, det har ihvertfall hvert tatt opp flere ganger på forbrukerprogram på TV akkurat det der.
Minni-Mus Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. juni 2007 så konklusjonen er at det er best å betale med visa der man handler?
Amalie_85 Skrevet 28. juni 2007 #8 Skrevet 28. juni 2007 For meg er det uansett for jeg får den kursen som skal være. Så man gjør det som er enklest for en selv. (vi gjør hvertfall det) Men der vi handler kan man og betale norske kr i kontakt.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2007 #9 Skrevet 28. juni 2007 Eh - det er vel ikke så INNMARI mye å spare på noe av dette her, eller? Om handlevogna mi i Sverige koster meg 1000 eller 1030 norske kroner gir i hvert fall jeg beng i...
Amalie_85 Skrevet 28. juni 2007 #10 Skrevet 28. juni 2007 Si ikke det, for en uke siden var vi i sverige og handla for rett over 1000 svenske kr, og det ble ca 890 norske. Det syns ikke jeg er så dårlig, pluss at hadde jeg handla alt det hjemme i norge hadde det nok kommet på kanskje 17-1800 norske kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå