Gå til innhold

Da du kjøpte huset/leiligheten din

Anbefalte innlegg

Gjest På jakt etter hus
Skrevet

Når du var på boligjakt, så du etter noe/kjøpte du noe du tenkte at du "sikkert blir fornøyd med etter hvert", eller gikk du etter Drømmehuset med stor D?

Var du glad da du vant en eventuell budrunde, eller ble du usikker og nesten angret litt?

Er du fornøyd nå?

Hvorfor valgte du ev. å kjøpe et sted du kanskje ikke så på som drømmehuset?

Og lignende. :)

Jeg synes det er så vanskelig å være på boligjakt. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Boligjakt er kjempevanskelig! Før jeg kjøpte her jeg bor nå, hadde jeg tapt 5 budrunder på like mange uker, og de fleste av disse hadde vært Drømmen på en eller annen måte. Da jeg gikk fra visningen her jeg bor nå, tenkte jeg at "her kan jeg godt bo. Jeg må ikke bo her, men her kan jeg godt bo."

Jeg fikk tilslaget etter en kort budrunde, noe som kjentes ganske uvirkelig ut etter å ha tapt så mange ganger. Og "fornuftsprosjektet" viste seg å være drømmeleiligheten likevel :)

Skrevet (endret)

Når du var på boligjakt, så du etter noe/kjøpte du noe du tenkte at du "sikkert blir fornøyd med etter hvert", eller gikk du etter Drømmehuset med stor D?

Både ja og nei. Jeg var mer på jakt etter noe i "drømmeområdet" enn enn etter drømmebilligen.

Var du glad da du vant en eventuell budrunde, eller ble du usikker og nesten angret litt?

Jeg angret veldig da den første gleden hadde lagt seg.

Er du fornøyd nå?

Jeg er fornøyd med området, men litt usikker på leligheten enda. Fornøyd med en del, mindre fornøyd med andre ting.

Fordi jeg gjerne ville bo akkurat i dette området pga nærhet til familie, skole, sentrum og venner.

Edit: trykkleif

Endret av Brunhilde
Skrevet

Jeg tror det kommer an på livssituasjon også. Vi har akkurat kjøpt vårt første hus, og hadde naturligvis ikke mulighet til å se etter "det største og fineste". Har vel også en tidshorisont på 5-10 år.

Huset vi kjøpte er ikke Drømmehuset, men det er et veldig fint hus i den situasjonen vi er i nå (Noen essensielle ting et hus må ha for å være et Drømmehus, så som hage, har vi ikke råd til nå og derfor er det ikke noe Drømmehus). Var veldig glad når vi vant budrunden, men hadde samtidig en "Hjelp, hva har jeg gjort"-følelse i magen. Det kom nok av at vi hadde brukt så mye penger heller enn av selve huset vi kjøpte. Og at det ikke er noen mulighet til å angre.

Skal jo forresen være forsiktig med å si hvor fint det er enda, vi overtar huset til uka ;)

Skrevet

Vi kjøpte leiligheten vi bor i for litt over 1 år siden. Men vi hadde det litt i tankene at dette er ikke det vi kjøper for å bo i resten av vårt liv. Så vi kjøpte etter hva som passer for oss i livet vårt nå.

Så det ble med "dette blir vi sikkert fornøyd med etter hvert"-holding tror jeg..

Vi var veldig glade da vi vant budrunden. Men etter å ha fått nøkkelen og vi stod der helt alene i leiligheten, da så vi på hverandre og lurte på hva i h****** vi hadde gjort :ler:

Er du fornøyd nå?

Ja, og vi blir bare mer og mer fornøyd!

Valget stod igrunnen mellom det å få en relativt nyoppusset og ferdig leilighet med lite boareal - mot noe som trengdes mye oppussing, men med ganske stort areal, i forhold til prisen så klart.

Valget ble stort boareal, og mye oppussing. Men vi tar ting over tid, og så får vi det som vi vil ha det. :)

Skrevet

Er du fornøyd nå?

Vi kjøpte huset vårt for tre år siden, samborn hadde rekkehusleilighet som ble litt snau da vi skulle ha til sammen fem unger annenhver helg.. Kjøpte et "oppussingsobjekt", en enebolig med 150 m2 boareal. Vi har fikset opp en del både ute og inne, og det begynner å bli ganske så brukbart her :)

Betalte bare 750 000, og verdien har nok doblet seg på de tre åra...

Var ikke drømmehuset, mer et prosjekt for å opparbeide oss mer egenkapital. Drømmen er et småbruk i skogen.

Var ikke noen budrunde her da, vi var de eneste som bød:)

Skrevet

Da vi kjøpte hus i vår vant vi den første budrunden vi hadde vært med på. Vi hadde vel sett på en god håndfull hus men hadde ikke lagt inn bud på andre. Huset er ikke 100% perfekt, det meste er nyoppusset, men det mangler et par småting, men vi visste likevel med en gang at dette ville vi ha. Vi angret overhodet ikke da vi vant budrunden, men det var en litt rar følelse å ha brukt mange millioner på så kort tid (vi brukte lenger tid på å kjøpe ny bil).

Nå har vi bodd her en mnd og vi er veldig fornøyde. Ting begynner å komme på plass, og det føles absolutt som vårt hus. Det er god plass, hagen er fin, det er et rolig strøk, kattene har blitt utekatter og elsker sitt nye liv, vi har rådyr på besøk i hagen, naboene er kjempehyggelige, vi har jernbanestasjon bare noen minutter unna (og bruker faktisk kortere vei inn til Oslo sentrum enn mange av våre venner som bor innenfor bygrensen), og alt av butikker vi kunne tenke oss i kort avstand. Dette er ikke det huset vi kommer til å bo i resten av livet (men egentlig kunne vi godt gjort det, vi har nok av plass og beliggenheten er perfekt, det er bare ren grådighet ;)), men jeg er sikker på at vi kommer til å trives utrolig godt de kommende årene og vi er så langt veldig glad for at vi valgte og fikk akkurat dette huset. :)

Skrevet

Er du fornøyd nå?

Vi ville ha et forholdsvis nytt hus som hadde soverommene på loftet og loftstue. Huset måtte ligge i nærheten av en barneskole, og det måtte være et barnevennlig område. Gjerne garasje, men ikke et krav siden det kan bygges etterhvert.

Vi trodde vi fant drømmehuset. Har bodd i huset siden november. Huset har en konstruksjonsfeil, som vi har funnet ut av nå i vinter. Har advokat på saken og skal sende inn stevning. Går for å få hevet kjøpet.

Så mitt beste tips må være å få en tilstandsrapport på huset hvis det ikke foreligger FØR du legger inn bud. Det er veldig frustrerende og slitsomt å ta opp kampen i ettertid som vi nå gjør.

Skrevet

Det viktigste for oss var hvilket område boligen lå i, størrelse og muligheter.

Jeg ble veldig fornøyd, og har ikke angret et sekund.

Er du fornøyd nå?

Ja, nå er jeg veldig fornøyd. Vi har pusset opp over det hele, flyttet vegger og gitt boligen en helt ny stil. Det er blitt kjempefint!

Denne boligen var virkelig ingen drøm innvendig. Men strøket, størrelsen og mulighetene har gjort den til akkurat det vi var ute etter i utgangspunktet. :)

Skrevet

Det kommer an på. Boligen vi har er definitivt drømmeboligen ut fra vår økonomi og livssituasjon, så vi er veldig, veldig fornøyde med hjemmet vårt :)

Men det er klart, hadde vi hatt ubegrensede økonomiske midler hadde vi nok ikke sittet i denne boligen likevel.

Budrunder og boligjakt er vanskelig og slitsomt, så jeg forstår deg godt, TS. Men det ordner seg gjerne til det beste til slutt, og du blir sikkert fornøyd med det du får :) Lykke til!

Gjest vimselot
Skrevet

Drømmehuset, dvs mest beliggenhet.

Det er litt nervepirrende, så jeg angret litt, men det gikk over.

Er du fornøyd nå?

Det nekter jeg å svare på. ;)

Fordi jeg som sagt så på beliggenheten og mulighetene, men jeg regnet ikke med at det skulle koste så mye til vedlikehold og å rette opp mangler og hvor mye jobb det faktisk var...

Det er vanskelig å være på boligjakt og man kan gå i mange fallgruber, både når det gjelder utbedringer og selve miljøet rundt. Det hjelper å gå på en masse visninger uten å legge inn bud, bare for å danne seg et bedre bilde.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ja, jeg var helt fornøyd. Tar da i betraktning økonomi og livssituasjon, noe man jo må i en slik vurdering. Samboeren ble noe usikker like etter kjøpet (noe som irriterte meg fordi jeg er bygd sånn at jeg veldig sjelden angrer på slike store valg, selv om jeg noen ganger kanskje objektivt sett burde angret - det er noe psykologisk der, ved at jeg blir fornøyd med valget fordi jeg har valgt det), men nå er han helt fornøyd.

Gjest Elastica
Skrevet

Vi kom over huset nærmest ved en tilfeldighet, og det var et restaureringsprosjekt som jeg tror skremte bort de fleste. Derfor fikk vi tilslag på et lavt bud, og angret derfor ikke.

Vi brukte ett år på å pusse opp, bodde der ikke selv fordi absolutt alt måtte gjøres. Det er et gammelt hus med stor hage beliggende midt i sentrum i den byen jeg bor i. Nå fremstår det som et drømmehus, synes selvsagt jeg. :) Alt arbeid er gjort med tanke på å bevare husets sjel, samtidig som det er praktisk og moderne.

For oss var det drømmehuset da vi så det første gang. Vi så mulighetene og gikk på med iver og glød. Det var slitsomt, men verdt det.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja! Huset er definitivt mitt drømmehus utfra min økonomiske situasjon. Det viktigste for oss var beliggenhet. Barnas skolekrets. Solrikt. Stor tomt. I tillegg har vi utsikt og ingen hus rett foran eller bak. Hagen grenser til skogen. Gangavstand til butikker i bydelen, trygg og kort skolevei, 5 min med bil til byens sentrum og 40 min med tog til Oslo.

Beliggenheten kan ikke forandres. Interiør kan forandres. Har pusset opp for ca 10 000. Mest maling. Har lyst på et bad til med badekar. Vi får se om vi får råd til det etterhvert. Huset ble kjøpt for 3 år siden og kostet da 1 780 000.

Gjest På boligjakt
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Ganske interessant å lese svarene deres egentlig. Og det har faktisk fått meg til å inse at beliggenhet faktisk bør veie tyngst. Vi har ikke mulighet til å ta opp all verdens i lån, så det blir en såkalt midlertidig sted vi etter hvert skal kjøpe, men det er jo uansett greit å bo i et område man trives i.

Og verken jeg eller mannen er redd for å pusse opp. (Det er noe jeg nesten gleder meg til, i hvert fall om vi har penger til oppussing...)

Men det er fortsatt veeeldig skummelt. - Jeg ser for meg at jeg bruker lang tid på å bestemme meg om jeg vil legge inn et bud, og om jeg først tar sjansen på å gjøre det, stiger sikkert budene til vi ikke har råd til å by mer.

Gjest Deception
Skrevet

Vi kjøpte vår andre bolig i fjor, og som første gang, gikk vi først og fremst på beliggenhet og solforhold, selvsagt i tillegg til det elementære som antall soverom osv. Man kan pusse opp en slitt leilighet, men man kan ikke flytte en flott leilighet med dårlig beliggenhet. Dessuten, hvis man kjøper noe som må pusses opp, får man det i hvertfall etterhvert som man vil ha det, i stedet for å måtte leve med f. eks. et nytt kjøkken, men i feil stil i forhold til din smak.

Lykke til med husleting! :) Det er spennende, men alltid også skummelt, og det tror jeg bare er en sunn innstilling.

Skrevet

Jeg synes ofte typiske oppussingsobjekt går litt for dyrt fordi det har vært populært i det siste - og har vel vært mye penger å tjene på å pusse de opp for så å selge.

Det verste som er må vel å finne noe som er forh. nyoppusset men i en stil man aldeles ikke liker. Hvertfall når dte gjelder bad. Andre ting kan man jo male og ellers fikse litt på uten for mye kostnader.

Interiør kan man jo gjøre noe med - men beliggenheten er verre å gjøre noe med. Oppussing kan man ta etterhvert når man får tid og råd.

Jeg har vært på utkikk etter en leil. i lang tid nå og endelig funnet en. Passer til de fleste kravene mine - og det som ikke passet går an å gjøre noe med. Jeg tenker litt på at den skal ligge i et område hvor verdien vil enten stige eller holde seg - slik at det er en god investering også. Denne her var i god stand og med nymalte lyse vegger og orginale tregulv slik jeg liker det.

En liten ulempe er at den ligger i 1. men det er et rolig område samt at jeg da får direkte utgang til have som er en stor fordel.

Jeg tror man merker litt på visning at dette er et sted jeg vil bo ! Kan lønne seg å ha litt is i magen ang. bud - men når dere først starter bør dere jo være tøffe og ha korte frister.

Lykke til ! :)

Skrevet

Drømmehuset med stor D hadde jeg aldri hatt råd til, så det var veldig greit :)

Jeg var usikker en stund både før og etter.

Er du fornøyd nå?

Nå er jeg fornøyd.

Fordi av og til må man se potensialet og hvordan man tror og mener det kan bli for at man skal bli fornøyd.

Skrevet (endret)

Jeg har bare vært på en budrunde, fikk leiligheten pga lang obos-ansiennitet. Mamma overførte ansienniteten sin til meg, jeg fikk dermed over 50 års ansiennitet. (hun fikk et obos-medlemsskap som da hun var nyfødt, derav lang ansiennitet.) Kjøpte leiligheten usett. Enhver egeneid leilighet var drømmelieligheten. :) Jeg er veldig fornøyd i dag, to år senere.

Endret av Pax
Skrevet

Vi så jo etter Drømmehuset, men vi visste ikke hvordan det skulle være på forhånd egentlig :ler: . Men når vi hadde vært på visning her, visste vi at det var dette huset vi ville ha. Vi var heldig og fikk det under takst, og jeg har ikke angret enda :) .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...