Gå til innhold

Når bytta dere ut sprinkelsenga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer altså rett og slett på når dere bytta ut sprinkelsenga med en litt mer "voksenseng"? Lurer sånn på om jeg skal kjøpe en ny seng til babyen som kommer i oktober, eller om snuppa da skal gå over til en større seng da ( da er hun 22 måneder gammel). Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Peppa
Skrevet

Jenta var vel ca. 2 år når hun fikk juniorseng.

Gjest Mayamor
Skrevet

Begge mine har lagt lenger i sprinkelsengen. Hva med å evt låne en vugge den første tiden til babyen om du føler 22 måneder er for tidlig? Niesen min begyndte å bruke vanlig seng fra hun var 15 mnd da hun hoppet ut av sprinkelsengen uansett. Du kjenner best ditt barn. Lykke til. :)

Skrevet

Min eldste ble flyttet fra sprinkelseng til uttrekksseng da han var 1 år og 10 mnd fordi han klatret over kanten og fløy i gulvet.

Min yngste ligger fortsatt i sprinkelseng - hun er 2 år og 3 mnd. Vi skal male uttrekksengen etter broren nå så da flytter hun snart over i "stor jente" seng.

Skrevet

Lillebanan flyttet over i vanlig voksenseng like før han ble 2 år.

Gjest marthepia
Skrevet

Jenta mi blir 2 år i august og ligger i sprinkelseng og det kommer hun nok til å gjøre en stund framover. Lillegutt på snart 3,5 mnd kjøpte vi ei ny sprinkelseng til. Eller...vi fikk ei ;)

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Lillegutt er snart 4 og bruker sin enda. Men vi har tatt bort den ene siden på sengen. Vi planlegger å kjøpe ny, for han har blitt så lang.

Dette har vi gjort fordi barna deler rom og vi ville spare plass.

Jentene lå i vanlig seng fra de var rundt 2 år.

Skrevet

Mine har lagt i sprinkelseng til de var rundt 3, så over i juniorseng

Skrevet

Så lenge barnet holder seg i ro og ikke forsøker å klatre ut, kan man jo bruke sprinkelsengen så lenge det er plass til barnet oppi der. Men i praksis vil jeg vel si at sprinkelsengen bør byttes ut når barnet slutter med bleier om natten, slik at hun/han har muligheten til å komme seg på do selv.

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)
Så lenge barnet holder seg i ro og ikke forsøker å klatre ut, kan man jo bruke sprinkelsengen så lenge det er plass til barnet oppi der. Men i praksis vil jeg vel si at sprinkelsengen bør byttes ut når barnet slutter med bleier om natten, slik at hun/han har muligheten til å komme seg på do selv.

Nå er min gutt snart 4 da. Før vi tok bort hele ene siden på sengen, så "slang" han seg over da han måtte på do. Det var aldri et problem. Men jeg anbefaler at de som bruker sprinkelseng litt lenger, skrur bort den ene siden. Min gutt syns det var enormt stas. :)

Endret av Miss Cutie
Gjest Miss Guided
Skrevet

Mine barn sluttet å ligge i sprinkelseng da de klarte å komme seg ut av sengen ved egen hjelp, ca. 15 mnd. gamle. Jeg husker fortsatt det stolte gliset på min yngste sønn da han kom inn i stuen etter å ha klart å klatre ut av sprinkelsengen alene for første gang. :rødme: Så søt og nydelig. Deretter delte han nederste køye i køyesengen med storebror.

Skrevet

I 2 års present fick min son en "växasäng" från IKEA. Han hade inte klättrat ur spjälsängen/sprinkelsengen men han var så lång och stor att han ofta slog i huvudet eller en arm i sängen när han vände sig om under natten.

Skrevet

Ett eller annet sted mellom 2 og 3 år har mine vært når de har gått ut av sprinkelseng og over i vanlig seng.

Gjest bolle
Skrevet
I 2 års present fick min son en "växasäng" från IKEA. Han hade inte klättrat ur spjälsängen/sprinkelsengen men han var så lång och stor att han ofta slog i huvudet eller en arm i sängen när han vände sig om under natten.

Vi byttet også på 2 års dagen hennes.

Skrevet

Dere som byttet ut ved 2 års alderen.

Ble det ikke vanskelig å legge dem da, når de kunne tusle ut av sengen selv?

Skrevet

Så lenge man har gode leggerutiner fra før av, så tror jeg ikke overgangen blir så stor. Selve leggingen går da som oftest fint, men det hender jo at barna står opp igjen hvis de våkner på natta/om morgenen.

Har ikke barn selv, men har tantebarn :)

Skrevet
Dere som byttet ut ved 2 års alderen.

Ble det ikke vanskelig å legge dem da, når de kunne tusle ut av sengen selv?

Lite besvärligt var det första två veckorna. Vi satt brevid honom en stund och bar konsekvent och strängt tillbaka honom till sängen när han kom upp. Till slut förstod han att det inte var lönt att gå upp.

Han fick ha en bil eller två i sängen om han ville, en bok kanske, och dessutom lyssna på lite musik på CD när han ska sova.

Musiken blev en muta och hot, Ligger han snällt i sängen får han lyssna på musik, vill han nåt får han ropa, springer han upp tar vi bort musiken för kvällen.

Rutiner och konsekvenser som har fungerat för oss

Skrevet

Tror ikke det er for tidlig, du slipper ihvertfall at hun klatrer og du skal være redd for at hun faller ned.

Hvis du skal bytte over, gjør det snarest mulig, sånn at ikke eldstemann blir sjalu fordi babyen har fått overta senga hennes og så er det greit å ha rutinene på plass når babyen kommer.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...