Gå til innhold

Feriepenger, men ingen lønn?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_forvirret_*
Skrevet

Jobber 30 % i Oslo kommune, og fikk feriepengene i dag, men ikke noen lønn for juni måned. Er dette riktig, ettersom jeg har jobbet hele juni, og ikke skal ha ferie før til høsten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jobber 30 % i Oslo kommune, og fikk feriepengene i dag, men ikke noen lønn for juni måned. Er dette riktig, ettersom jeg har jobbet hele juni, og ikke skal ha ferie før til høsten?

Er det mulig at de har utbetalt lønn, samt utbetalt overskuddet av feriepengene (feriepenger - lønn for ferieukene)?

Mange gjør dette for at de skal kunne utbetale "lønn" mens du har ferie (mens du da i realiteten får utbetalt restene av feriepengene dine)

Skrevet

Du får ikke lønn for juni, men du trekkes heller ikke i lønn når du tar ut ferie.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det mulig at de har utbetalt lønn, samt utbetalt overskuddet av feriepengene (feriepenger - lønn for ferieukene)?

Mange gjør dette for at de skal kunne utbetale "lønn" mens du har ferie (mens du da i realiteten får utbetalt restene av feriepengene dine)

Nei, det ser ikke slik ut. På lønnsslippen står det spesifisert noe sånn som "opptjente feriepenger", og denne summen stemmer overens med det jeg hadde regnet ut var 12 % av fjorårets lønn. Merkelige saker...

Skrevet

På min lønnsslipp står det regulativlønn juni og en negativt beløp, så står det opptjent ferie.

Dessuten er det jo en etterbetaling i Oslo kommune nå i juni. Det har vi fått i hvertfall.

Gjest Gjest
Skrevet
På min lønnsslipp står det regulativlønn juni og en negativt beløp, så står det opptjent ferie.

Dessuten er det jo en etterbetaling i Oslo kommune nå i juni. Det har vi fått i hvertfall.

Ja, det står også på min, dvs regulativlønn og negativt beløp, minus ca 800. Skjønte ikke helt hva det var for noe.

Skrevet

Det betyr

Hvis vi sier at man har 100 kr pr virkedag.

Regulativlønn for juni 22 virkedager = 2200

minus opptjent ferie for 25 dager = 2500

Sum - 300

pluss feriepenger. f.eks 10 000

Dette er det du da får utbetalt = 9700.

Håper du forstår forklaringen.

Ellers bør du ta kontakt med lønningskontoret ditt.

Gjest Gjest
Skrevet
Det betyr

Hvis vi sier at man har 100 kr pr virkedag.

Regulativlønn for juni 22 virkedager = 2200

minus opptjent ferie for 25 dager = 2500

Sum - 300

pluss feriepenger. f.eks 10 000

Dette er det du da får utbetalt = 9700.

Håper du forstår forklaringen.

Ellers bør du ta kontakt med lønningskontoret ditt.

Takk for svar! Men da får jeg altså utbetalt lønn som vanlig i den perioden jeg tar ferie? Skjønner ikke hvorfor sjefen ikke kunne sagt dette, jeg spurte så sent som i forrige uke.

Skrevet
Takk for svar! Men da får jeg altså utbetalt lønn som vanlig i den perioden jeg tar ferie? Skjønner ikke hvorfor sjefen ikke kunne sagt dette, jeg spurte så sent som i forrige uke.

Kan jo ikke garantere at det er slik i din stilling fordi enkelte bydeler/etater velger å heller trekke for ferie når den faktisk tas ut, men da utbetales normalt ordinær lønn i juni.

En kjapp telefon til lønningskontoret vil gi deg helt korrekt svar.

Skrevet

Sånn er det de aller fleste arbeidsplasser som har månedslønn, og du vil helt sikkert ikke få noe trekk når du tar ut ferien din. Grunnen til at du er trukket, er som beskrevet over at du har lengre ferie enn det er antall dager i juni, så du trekkes litt over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...