rangi Skrevet 1. juli 2007 #21 Skrevet 1. juli 2007 Jeg tror ikke man kan sammenligne en chihuahua og en liten terrier rent gemyttmessig. De fleste små terriere er jo avlet mhp jakt, og da spesielt hijakt på rev og grevling. De er derfor modige og tøffe hunder som skal kunne løpe inn i et hi og jage beboeren ut. Jeg løftet aldri opp min PRT hvis vi møtte store hunder, men hun gikk rett på dem hvis hun fikk sjansen. Og hun likte slett ikke små hunder, dem var hun sinna på, rett og slett.
Julie Skrevet 3. juli 2007 #22 Skrevet 3. juli 2007 Enig med Tabris. Ellers tror jeg også at det ofte/lettere slurves med oppdragelsen av små hunder enn med store hunder. Som Neria sier, det er verre med en Rottweiler som ikke kan å gå pent i bånd enn en chihuahua som ikke kan det. Julie
Gjest vimselot Skrevet 3. juli 2007 #23 Skrevet 3. juli 2007 [quote name='Kristin_' date='30.06.2007 (17:07) ' post='4662485' Jeg tror småhunder oftere har et kjipt gemytt fordi de får lov. En liten hund gjør ikke så mye skade, så man slurver gjerne med oppdragelsen. Satt på spissen, det er verre med en rottweiler som ikke kan gå i bånd enn en chihuahua som ikke kan det. Du har så rett!! Og små hunder tror ofte de er mye større enn de egentlig er fordi eierne stadig vekk løfter dem opp når de møter større hunder. Det er jo ikke vanskelig å være tøff når man plutselg blir fire ganger så høy som den "store hunden" Fire ganger så stor, det kan jeg tenke meg, men det er vel ikke slik det fungerer. Må le, ser for meg alle små hunder som tror de er så store... Vet om en bc som er hjemme med eieren hele dagen og h*n får venner på besøk så den får all verdens oppmerksomhet, og det virker som den er harmonisk selv om den ikke er så veldressert men, den vet sin plass i flokken, men får ikke så mye stimuli og trening pga uforutsette omstendigheter, vet ikke om jeg har skrevet dette før, men) Jeg har litt lyst på en terrier, men ikke akkurat nå. Jeg liker hunder som er litt strie, men p.t. passer det ikke å få hund.
Nerdemamma Skrevet 4. juli 2007 #24 Skrevet 4. juli 2007 Vi har en liten Terrier. En Norfolk Terrier. Ganske lite knøtt. Jeg tror egentlig at terriere er veldig misforstått. Ja, de kan være strie, men han er langt ifra den strieste hunden jeg har hatt. Aggresive? Joda, jeg kjenner mange terrier hanner og hunner, det er en ting som kjennetegner de. Hanner hater som regel andre hanner. Men karen min har noen kompiser han, som er hanner de og. De mindre terrier rasene spesielt er veldig vokale. Noe som gjør at de kan misforstås. Min hund knirker. Og de som ikke kjenner han, tror han knurrer. De kan lage veldig mye lyd. Men har du en alene lager den mindre lyd enn hvis det er flere hunder i samme hus. De (Norfolk Terrierne) er uhyre sosiale og glade. Kanskje ikke de letteste å lære opp til fantastiske triks, men lette å lære basis tingene. Som sitt, dekk, bli osv. Jeg mener at terriere ikke er noe mer vrange eller vanskelige eller aggresive enn andre hunder. Alt kommer ann på hvordan du oppdrar og trener den. En bortskjemt terrier kan være et totalt mareritt, men det kan alle raser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå