Gå til innhold

Har terrier dårlig rykte?

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Har de så dårlig rykte at de er stri osv? Jeg synes de fleste hunder bortsett fra border collies, omtales som strie og litt vanskelige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De forskjellige hundetypene har forskjellig gemytt. Terriere er som regel stri, men jeg synes ikke det er en negativ ting. Mange terriere er avlet til å jage og drepe rotter og andre gnagere - til det trengte man en hund som var selvstendig, aggressiv og mentalt tøff. Det er en helt annen jobb enn f.eks en border collie som avles på å være kvikk og kunne se og adlyde hvert minste vink fra gjeteren. Der har man tonet ned jaktinstinktet kraftig, og heller fokusert på flokkinstinktet og samarbeidsviljen.

Hver rase til sitt bruk.

Skrevet

Kan skrive under på det Tabris sier. Har en terrier selv, som er sta og veldig mentalt sterk.

Han lærer lett, og det går begge veier (rett/galt).

Jaktinnstinktet er veldig sterkt.

Han er veldig intelligent, jeg synes ofte andre hunder virker dumme nå. :ler:

Men om terriere er mer stri enn andre hunder, det er jeg faktisk usikker på. Ufortjent rykte? :klø:

Gjest vimselot
Skrevet

En b-collie kan også være stri og har jaktingstinkt. Det er det saue-eierne benytter seg av, eller er jeg helt på jordet nå?

Skrevet
En b-collie kan også være stri og har jaktingstinkt. Det er det saue-eierne benytter seg av, eller er jeg helt på jordet nå?

En border collie er ikke "stri" i samme forstand som en terrier. Det finnes vel knapt en rase som er mer lærevillig og samarbeidsvillig enn en border collie, og det er også derfor du ofte finner dem i elitelaget på lydighet, og de kan utføre de mest kompliserte triks med fart, presisjon og energi - kanskje en gang uten at eier lager en lyd.

Dette fører igjen til at b.collie har et energinivå og et aktivitetsbehov som er veldig, veldig høyt, og om man ikke bruker det så vil den bli en forferdelig hund å ha med å gjøre.

Når ulver jakter, så sirkler de inn byttet omtrent på samme måte som en b.collie sirkler inn sauene - så det er startfasen på jakten som har blitt spesialisert i avl. I den forstand kan man si at man har avlet på jaktinstinktet, men da på en veldig spesialisert del av det. Selve jakt- og drapsdelen er tonet ned, i motsetning til f.eks en del terriere.

Gjest Kristin_
Skrevet (endret)

Border Collie er overhodet ingen enkel hund å ha med å gjøre. Ja den er intelligent og lærenem, men om den ikke får jobbe nok (og ja, dette er en rase som skal jobbe, ellers blir den tullete) kan denne intelligensen snu til destruktiv og vanskelig adferd. De er også ekstremt aktive, og krever mye av en eier. Mange tror at en BC er en rase som nærmest "oppdrar seg selv", og ender opp med problemhunder som resultat. Og ja, de har et veldig sterkt gjeteinstinkt, som er et resultat av selektiv avl på grunn av raser med sterkt jaktinstinkt.

Jeg deler ikke ditt inntrykk om at alle andre hunder enn BC omtales som strie og litt vanskelige. Med alle hunderaser kreves det arbeid, og det er også store individuelle forskjeller innad i rasene, naturlig nok. Terriere er nok ikke akkurat de enkleste hundene å ha med å gjøre, blant annet fordi de kan ha et problematisk forhold til andre hunder, og fordi de har et sterkt jaktinstinkt overfor smådyr. Og når de skulle brukes til slik type jakt, måtte de være selvstendige.

Endret av Kristin_
Gjest Elfrida
Skrevet
Border Collie er overhodet ingen enkel hund å ha med å gjøre. Ja den er intelligent og lærenem, men om den ikke får jobbe nok (og ja, dette er en rase som skal jobbe, ellers blir den tullete) kan denne intelligensen snu til destruktiv og vanskelig adferd.
En av våre naboer har en BC som absolutt ikke får nok å holde på med hverken av trim eller annen stimulans, og den virker rett og slett til å ha blitt sprø. Alt i måten den oppfører seg på signaliserer 'mer tur', men det ser ikke ut til at eierne oppfatter det. Trist.
Gjest vimselot
Skrevet

Ok, men og takk så mye for svar. Har jobba med collie. Verdens mest lettlærte.

Vil ikke angripe noen raser, alle trenger ...

Skrevet

Noen terrierraser er veldig strie, andre er mindre strie - og jeg ser ikke det som noe negativt, bare et særtrekk for rasene. Jeg har også en sta og stri rase og duverden så givende det er å trene slike hunder!

Gjest Kristin_
Skrevet

Border Collie ER lettlærte hunder ja, og i sitt riktige element er den en fantastisk brukshund, det være seg gjeting, lydighet, agility +++ Det samme vil gjelde en terrier, men man må respektere dens bruksområde. En hund som var laget for å drepe smådyr på egenhånd vil være såpass selvstendig at den ikke er så lett å innføre "kadaverdisiplin" på. Samtidig har jeg sett flere terriere som har vært utrolig flinke i f.eks. agility, fordi de er spreke og aktive hunder.

Skrevet

Vi har flere BCer som brukes til gjeting, og mindre strie hunder skal man lete lenge etter, tror jeg. Som flere andre skriver her, så er de veldig intelligente og lettlærte,men de krever mye mental stimulans for å være velfungerende og trivelige hunder. BCer er vel overrepresentert blant hunder med destruktive adferdsfortyrrelser nettopp fordi de overhodet ikke egner seg som leilighetshund med 1 times tur om dagen. De er utrolig artige å holde på med, og min vorsteh virker ret og slett litt dum i forhold, stakkars:) (men, hun er jo verdens beste hund likevel da, selvfølgelig).

Ang terriere så er min erfaring, hadde en liten terrier selv før jeg fikk vorstehn min, at det ikke er ufortjent at de har et rykte som strie. Men, de er utrolig sjarmerende små skapninger, som med rett trening blir supre hunder. Men, de blir nok aldri så lydige og lærevillige som en BC.

Gjest Neria
Skrevet

Terriere er ofte mentalt sterke og krever at eier er bestemt og gir klare beskjeder. En border collie lærer nok mye fortere, men den har så stort behov for aktivitet og stimulans og er sånn sett en mye mer krevende hund å eie fordi man må bruke mye energi på å aktivisere den.

Og en ting med terriere er at de store terrier-rasene, f.eks Airdale og Kerry blue har ofte lettere gemytt og er lettere å trene enn de små terrierene. Airdaleterrier blir f.eks av og til brukt som blindehunder, servicehunder og politihunder.

Gjest Kristin_
Skrevet (endret)

Irish Soft Coated Wheaten Terrier er også en hund med et omgjengelig og greit gemytt, og brukes en del som familiehund. Også den en "stor" terrier.

Endret av Kristin_
Skrevet

Jeg velger heller å kalle det "terriertæl". Det er noe jeg elsker med terrierrasene. En dame jeg kjenner kaller terrierne for "hundeverdens katter". Da har man litt å gå ut fra. Jeg har en Wheatentispe på ni år og hun er et elskelig vesen på fire bein. Det opplever jeg med de andre terrierne jeg har møtt også. Det er ikke alle andre på fire bein hun liker og da blir hun bråkete, men det er da ikke alle vi mennesker liker heller.

Gjest Kristin_
Skrevet

Den var ny :-D hadde hørt det utsagnet om mynder, men ikke terriere før. Heldigvis er terriere ofte mer aktive enn den gjengse katt da ;)

Skrevet
Den var ny :-D hadde hørt det utsagnet om mynder, men ikke terriere før. Heldigvis er terriere ofte mer aktive enn den gjengse katt da ;)

Kanskje passer det bedre på mynder? ;) De gjør ihvertfall som de vil!! :ler:

Gjest vimselot
Skrevet

Har ikke så mye erfaring med store terrier, men har hørt rykter om at små hunder generelt er mer krevende mht. til tempeament. Vet ikke om det stemmer da?

Vet at BC er krevende fordi de vil vantrives i et miljø hvor de ikke får utfolde seg, men hvilke raser vil ikke vantrives i et miljø med bare en times tur daglig...?

Skrevet

Jeg har også hørt at små hunder generelt er vanskeligere enn store, men vet ikke om det er sant.

Det sies at små hunder gneldrer mye, men det gjør ikke min lille terrier. Han boffer, og det sjelden (kun hvis det kommer fremmede folk).

Gjest Kristin_
Skrevet
Har ikke så mye erfaring med store terrier, men har hørt rykter om at små hunder generelt er mer krevende mht. til tempeament. Vet ikke om det stemmer da?

Vet at BC er krevende fordi de vil vantrives i et miljø hvor de ikke får utfolde seg, men hvilke raser vil ikke vantrives i et miljø med bare en times tur daglig...?

Ganske mange. For en del hunder er selskap og sosialt samvær viktigere enn å jobbe/utfolde seg fysisk. Og en BC krever mye mer enn de fleste raser både mtp stimulans og trening, uansett hvordan man snur på det...

Jeg tror småhunder oftere har et kjipt gemytt fordi de får lov. En liten hund gjør ikke så mye skade, så man slurver gjerne med oppdragelsen. Satt på spissen, det er verre med en rottweiler som ikke kan gå i bånd enn en chihuahua som ikke kan det.

Gjest Neria
Skrevet

[quote name='Kristin_' date='30.06.2007 (17:07) ' post='4662485'

Jeg tror småhunder oftere har et kjipt gemytt fordi de får lov. En liten hund gjør ikke så mye skade, så man slurver gjerne med oppdragelsen. Satt på spissen, det er verre med en rottweiler som ikke kan gå i bånd enn en chihuahua som ikke kan det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...