Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Jeg fikk nettopp avslag på et lån jeg trenger for å rydde opp i økonomien min pga. betalingsevne...mye av grunnen til dette var at SIFOs kalkulator viser at jeg og min sønn skal bruke 11000,- i måneden til husholdning..i tillegg til boligkostnader. Hva syns dere, viser kalkulatoren riktig beløp? Jeg vet at jeg bruker ikke så mye penger på husholdning i måneden på meg selv og sønnen min (på snart 5) som bor hos meg 2 uker i måneden.
Aurela Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Det eneste jeg kan hjelpe med å si er at tallene fra SIFO er minimale, og det er få som lever etter dem, hverfall det jeg lærte på skolen. Om dere lever under dette har du da tatt med ting som sko, bensin/transport, klær og lignende?? Er vel bare positivt at dere lever under SIFO standaren=)
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Det eneste jeg kan hjelpe med å si er at tallene fra SIFO er minimale, og det er få som lever etter dem, hverfall det jeg lærte på skolen. Om dere lever under dette har du da tatt med ting som sko, bensin/transport, klær og lignende?? Er vel bare positivt at dere lever under SIFO standaren=) Ja, jeg har tatt med de utgiftene jeg har. Det sier seg selv at når man får utbetalt 16500 i måneden så bruker man ikke 11000,- til husholdningen hver måned. Det er ikke positivt for banken ihvertfall for de går etter denne slavisk. Jeg syns det er høres mye ut med 11000,- for 1 voksen og 1 4-åring... Bil har jeg jo ikke, men har hatt med månedskort...
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Jeg fikk nettopp avslag på et lån jeg trenger for å rydde opp i økonomien min pga. betalingsevne...mye av grunnen til dette var at SIFOs kalkulator viser at jeg og min sønn skal bruke 11000,- i måneden til husholdning..i tillegg til boligkostnader. Hva syns dere, viser kalkulatoren riktig beløp? Jeg vet at jeg bruker ikke så mye penger på husholdning i måneden på meg selv og sønnen min (på snart 5) som bor hos meg 2 uker i måneden. Det er dessverre lite du kan gjøre hvis banken din går slavisk etter den modellen. Det har jeg fått erfare selv. Imidlertid hvis du kan vise banken dine reelle utgifter i form av et budsjett og vise dem at du vil få BEDRE betalingsevne etter at du har mottatt lån til å refinansiere så kan det være at du kommer lenger.
Gjest Madeline Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Jeg fikk nettopp avslag på et lån jeg trenger for å rydde opp i økonomien min pga. betalingsevne...mye av grunnen til dette var at SIFOs kalkulator viser at jeg og min sønn skal bruke 11000,- i måneden til husholdning..i tillegg til boligkostnader. Hva syns dere, viser kalkulatoren riktig beløp? Jeg vet at jeg bruker ikke så mye penger på husholdning i måneden på meg selv og sønnen min (på snart 5) som bor hos meg 2 uker i måneden. Vi er to voksne og 3 barn som i mange år valgte å leve på kun en lønning. Da hadde vi 10-11000 i mnd som skulle rekke til mat, klær, fritidsaktiviteter, bensin, ferie ol. Det klarte vi oss greit på. Da vi tok opp lån på begynnelsen av `90-tallet for å kjøpe hus, satte vi opp budsjett som vi viste banken. Jeg ville anbefalt deg å sette opp et budsjett som du tar med deg. Ikke alle har så store krav og klarer seg helt fint på en god del mindre enn SIFO-satsene. Bankene tar utgangspunkt i SIFO-satsene, men kan du sette opp et budsjett som viser at du vil klare deg helt fint på mindre, er det mulig å få lån.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #6 Skrevet 29. juni 2007 Ja, jeg har tatt med de utgiftene jeg har. Det sier seg selv at når man får utbetalt 16500 i måneden så bruker man ikke 11000,- til husholdningen hver måned. Det er ikke positivt for banken ihvertfall for de går etter denne slavisk. Jeg syns det er høres mye ut med 11000,- for 1 voksen og 1 4-åring... Bil har jeg jo ikke, men har hatt med månedskort... Men du trenger jo lån for å rydde opp i økonomien..... Ikke alle banken følger SIFO slavisk, men bruker du under SIFO bør du jo bevise det. Har du diverse forbrukslån, så bruker du kanskje ikke under SIFO budsjettet likevel? Har du ikke bil kan du be banken plusse på kr 2020 på likviditeten (månedskort ligger også inne). Se selv hva SIFO regner med på www.sifo.no så kan du sammenligne ditt budsjett med SIFO sitt. NB! Bankene kalkulerer som oftest inn at du skal tåle en renteøkning på 3-4%. Det er da svare blir nei for mange. Hilsen bankdame
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå