øyenstikker Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Jeg har tittet litt på denne rasen, for jeg ønsker meg hund. Er det noen her som har en westie som kan hjelpe meg litt? Hvor mye utgifter må jeg regne med på pelsstellet (trimmingen)? Er det vanskelig å lære det selv? Hvor ofte trimmer du din westie? Hvordan erfaring har du med opptreningen til å få en lydig hund med din? Kan den gå laange turer eller blir den fort sliten? Altså, tror jeg vil ha noen tips generelt om det å ha en slik westie...Men den ser helt perfekt ut for meg :rødme:
Tabris Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 (endret) Du kan fint lære å trimme den selv - tror det gjøres hver 3. måned kanskje? Er ikke helt sikker. God kondisjon har den, og kan fint gå lange turer. Som de fleste terriere kan den være stri, men vanlig huslydighet burde gå ganske greit. Har ikke hatt westie selv,men min tante hadde et par av dem i min barndom og ungdom, og jeg var med henne på trimming og utstilling. Flotte hunder. Endret 27. juni 2007 av Tabris
Gjest Kira Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Flotte hunder, og pelsstellet tror jeg ikke er vanskelig å lære seg selv. Det du skal være oppmerksom på er at rasen har store problemer med allergier og hudsykdommer. Jeg har alltid ønsket meg en Westie selv, men valgte en annen rase etter å ha fått vite dette. Vær nøye med valg av oppdretter! Trimmeraser bør stelles hver 6-8 uke, da unngår du samtidig masse hår inne.
Frey Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Nå har ikke jeg westie men annen trimmerase. Jeg betaler ca 500,- pr gang jeg får hunden nappet ned, noe som skjer to ganger i året her. Dog har jeg hørt at dette regnes som rimelig. Terrierrasene trimmes vel litt oftere, ca 4 ganger i året - tror jeg. Gir i alle fall et lite innblikk i prisen Dog har også jeg hørt at westiene sliter med mye sykdom for tiden. En terrier som ligner er jo cairnterrier. Disse er friskere men har blitt veldig populære med påfølgende mye rar avl, så vær nøye med oppdretter i såfall (gjelder jo forsåvidt uansett...).
rangi Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Helt enig med de to andre som sier at westiene er mye plaget av alvorlige hudlidelser og andre sykdommer. Vær veldig oppmerksom på dette når du søker etter oppdrettere, og STOL IKKE på en oppdretter som sier at hunder fra hennes/hans oppdrett ikke har hatt slike sykdommer. Dette vil høyst sannsynlig ikke være sant! Veldig flotte hunder som dessverre er avlet helt feil.
Gjest Turbotøsa Skrevet 1. juli 2007 #6 Skrevet 1. juli 2007 Det er en flott hund, det kan jeg skrive under på. Hadde aldri noen problem med han i det hele tatt, bortsett fra en lite seriøs oppdretter, så vær forsiktig!! Vi nappet pelsen han sin i begynnelsen, men siden vi ikke skulle bruke han på utstilling så begynte vi å barbere han i stede. Det funker også veldig fint :-D Hører at enkelte sier det er mye hudsykdommer og diverse andre ting, det har jeg aldri opplevd. Ikke har jeg hørt det fra andre med samme hunderase heller. Lykke til
Gjest Kira Skrevet 1. juli 2007 #7 Skrevet 1. juli 2007 (endret) Veldig dumt å barbere eller klippe en trimmerase, da blir pelsen silkemyk og trekker til seg smuss og skitt. Trimmeraser har stri pels, noe som virker smussavstøtende, i tillegg til at snøklumper ikke så lett fester seg i pelsen om vinteren. Selv om jeg vet at mange gjør det. Jeg tror ikke de forstår at de faktisk ødelegger både pelskvaliteten og hundens rasetypiske uttrykk. Hvis man ikke vil bruke tid på pelsstell, ville jeg anbefale en annen rase, noe jeg også forteller mine valpekjøpere. Endret 1. juli 2007 av Kira
rangi Skrevet 1. juli 2007 #8 Skrevet 1. juli 2007 Det er en flott hund, det kan jeg skrive under på. Hadde aldri noen problem med han i det hele tatt, bortsett fra en lite seriøs oppdretter, så vær forsiktig!! Vi nappet pelsen han sin i begynnelsen, men siden vi ikke skulle bruke han på utstilling så begynte vi å barbere han i stede. Det funker også veldig fint :-D Hører at enkelte sier det er mye hudsykdommer og diverse andre ting, det har jeg aldri opplevd. Ikke har jeg hørt det fra andre med samme hunderase heller. Lykke til Da har du vært ekstremt heldig med din westie! Det er en av de rasene som hyppigst får alvorlige hudproblemer. Ang barbering av trimmeraser, så spiller det vel ingen rolle når det er hunder som ikke skal stilles ut. Min PRT ligna en snøklump uansett hvor mye jeg nappa henne. Snøen satte seg fast i store baller i pelsen likevel.
Frey Skrevet 1. juli 2007 #9 Skrevet 1. juli 2007 Ang barbering av trimmeraser, så spiller det vel ingen rolle når det er hunder som ikke skal stilles ut. Min PRT ligna en snøklump uansett hvor mye jeg nappa henne. Snøen satte seg fast i store baller i pelsen likevel. Når man barberer en trimmerase vil jo pelsen miste sin funksjon. Den blir f eks ikke vannavstøstende lenger. De forskjellige rasenes pels er jo avlet fram med et formål. Når det er sagt så har hunden det som regel akkurat like bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå