lulle Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Jeg har med stor interesse fulgt diskusjoner som går på når barn egentlig er gamle nok til å være hjemme alene. Saken er den at jeg er blitt invitert med min nye kjæreste på en 10 dagers ferie tur til Italia. Av forskjellige grunnen kan ikke datteren min være med. Hun ble 15 år denne våren, og på grunn av aldren har jeg i utgangspunktet takket nei til turen, SELV om min datter har sagt at det er helt ok for henne at jeg drar. Når jeg så leser diskusjonene ser jeg at det virker helt akseptablet at jeg drar, og at hun kan være alene hjemme... Jeg har veldig lyst på denne turen. Kan jeg dra uten dårlig samvittighet..?
Gjest Elastica Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Siden jeg ikke vet hvordan datteren din er, kan jeg hverken råde deg til å være hjemme eller pålegge deg dårlig samvittighet dersom du drar. Jeg var selv hjemme alene på denne alderen, mens mine foreldre var på hytta. Dette var noe jeg valgte selv, og greit for mine foreldre fordi jeg var en ansvarsfull tenåring. Så rådet mitt blir: det finnes tenåringer som kan være alene, og det finnes sikkert de som ikke burde være det. Det er bare du som kan vite om tenåringen din tåler 10 dager alene hjemme. Det hjelper selvsagt at hun synes det er greit selv, jeg antar at du ikke hadde vurdert det dersom hun ikke hadde villet at du skulle reise. Jeg tilhører fløyen som ikke hadde ment at du hadde vært uansvarlig dersom hun hadde vært alene hjemme, så noen telefon til barnevernet fra meg blir det ikke.
Gjest Miss Guided Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Har du en back-up i nærmiljøet som hun kan henvende seg til i krisetilfeller og som foretar diskre hjemmesjekker innimellom? Hvis hun har noen hun kan kontakte og du anser henne som en oppegående tenåring så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal dra.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Jeg tilhører fløyen som ikke hadde ment at du hadde vært uansvarlig dersom hun hadde vært alene hjemme, så noen telefon til barnevernet fra meg blir det ikke. Griper BV inn hvis de får beskjed om at en 15-16-åring er alene heime?
Gjest Elastica Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Griper BV inn hvis de får beskjed om at en 15-16-åring er alene heime? Nei, sikkert ikke. Bare en, erhm, morsom kommentar med henvisning til den andre tråden om å la tenåringer være alene hjemme. Der var det visst noen som mente man burde kontakte barnevernet dersom tenåringer var alene i huset med mindre søsken. *fnis* Morsomt? Ikke?
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 Nei, sikkert ikke. Bare en, erhm, morsom kommentar med henvisning til den andre tråden om å la tenåringer være alene hjemme. Der var det visst noen som mente man burde kontakte barnevernet dersom tenåringer var alene i huset med mindre søsken. *fnis* Morsomt? Ikke? Jeg bare lurte, for jeg har en eksmann som nærmest har det som hobby å melde meg til BV så jeg er litt paranoid. Men de rykker ikke ut, altså?
Brunhilde Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 Jeg ville nok takket nei til turen, men det er fordi jeg ønsker å tilbringe ferien sammen med barnet mitt så lenge h*n vil det. Andre velger annerledes og det viktigste er å gjøre det man selv mener er rett, ikke basere seg på hva andre syns og mener...
Gjest Elastica Skrevet 27. juni 2007 #8 Skrevet 27. juni 2007 Jeg bare lurte, for jeg har en eksmann som nærmest har det som hobby å melde meg til BV så jeg er litt paranoid. Men de rykker ikke ut, altså? Kan aldri tenke meg det. Da må de ha lite å gjøre eller et stort ferievikarbudsjett. Du kan nok ta det med ro.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #9 Skrevet 27. juni 2007 Mamma reiste på tur med min lillebror første gang da jeg var 14 år. Da var jeg en uke alene hjemme. Siden reiste hun bort 1-2 uker hver sommer uten meg. Jeg bille ikke være med, og dermed ble jeg hjemme alene. Første 2 årene hadde jeg, som en annen nevner, en back-up hjemme som jeg kunne henvende meg til i krisetilfeller. Brukte aldri denne Om datteren din er ansvarsfull, sier hun gjerne er hjemme og du vet at du kan stole på henne hadde jeg dratt på tur jeg
regine Skrevet 27. juni 2007 #10 Skrevet 27. juni 2007 Hvis 15-åringen ikke er vant til å være hjemme alene, ville jeg ikke reist bort i 10 dager så langt som til Italia! Er hun vant til å være alene, f.eks. har vært det en helg eller noen kvelder etc. og hun selv syns dette er greit, blir det litt annerledes. Tviler dog på om jeg hadde gjort det, er altfor engstelig for potensielle "hjemme-alene-fester". De handler nemlig ikke om at ens egen ungdom er uansvarlig, men om ting man ikke så lett kan hindre. Jeg ønsker iallfall ikke å sette ungen min i en så ekkel situasjon som jeg - erfaringsmessig - vet at det er når en gjeng kommer på døra, fordi de vet at du/dere er alene hjemme......
Kayli Skrevet 27. juni 2007 #11 Skrevet 27. juni 2007 Enig med regine; det har mye å si om hun er vant til å være alene hjemme. Likevel synes jeg 10 dager er lenge for en 15-åring å være alene. Hvis du velger å reise på tur er det veldig viktig at hun har noen i nærheten som hun kan kontakte dersom det blir behov for det. Ikke sikkert hun kommer til å ta kontakt med dem, men det gir en trygghet å vite at hun kan gjøre det.
venus* Skrevet 27. juni 2007 #12 Skrevet 27. juni 2007 Mine barn er ikke så store enda, så jeg har ikke opplevd det selv enda. Men jeg husker hvordan det var å være 15 år selv. Det beste jeg visste var å være alene hjemme noen dager! Har du noe familie som kan stikke innom noen ganger? Er datteren din ansvarlig av seg? Er hun typen til å ha hjemme alene-fest?
Gjest Stix Skrevet 27. juni 2007 #13 Skrevet 27. juni 2007 Det går helt sikkert bra. Det blir sikkert deilig for dere å være litt fra hverandre og desto hyggeligere å se hverandre igjen når du kommer tilbake
Gjest Mayamor Skrevet 27. juni 2007 #14 Skrevet 27. juni 2007 Jeg ville ikke dratt 10 dager så langt bort. En helg er en ting, men 10 dager med slike avstander; hadde ikke blitt ferie for min del iallefall... En ting er at du stoler på barnet ditt; men kan du stole på alle andres barn slik at ikke de eller deres "venner" ødelegger for ditt barn?
Gjest Jytte Skrevet 27. juni 2007 #15 Skrevet 27. juni 2007 Helt enig med Mayamor .. det hadde vært fullstendig uaktuelt hjemme hos oss.
Gjest Violetta Skrevet 27. juni 2007 #16 Skrevet 27. juni 2007 Kan hun ha en venninne i huset sammen med seg? Det tror jeg, dersom de er ansvarlige, hadde bare blitt koselig. Men det kommer selvsagt an på hvordan de er.
Gjest Verde Skrevet 27. juni 2007 #17 Skrevet 27. juni 2007 Tror nok det hadde gått bra, så fremt hun er normalt oppegående og ansvarsfull. Frykten for dette med hjemme alene-fester tror jeg er litt overdrevet. Bare ta en prat med henne om hva som kan skje og hvem hun kan kontakte hvis det skulle være noe. Jeg tror faktisk at ting som dette er enormt viktig for at ungdommer vokser som personer. Lærdommen av å være alene, å måtte ta ansvar og klare seg selv kan ikke fås på annen måte. Om ikke mange år flytter hun nok, og da er dette god ballast.
Gjest dixie i.i Skrevet 28. juni 2007 #18 Skrevet 28. juni 2007 Jeg var alene hjemme fra 13-14 års alderen jeg, fordi jeg ville det selv. Hadde familie i nærheten og kunne ringe om jeg ville. Dessuten visste de at det "værste" som kunne skje var at jeg hadde noen veninner over for å se på video. Men man må jo se ann, er datteren din ansvarsfull og du stoler på henne så ser jeg ikke problemet. Som en annen nevnte, la henne ha en veninne på overnatting så kan jo event kanskje foreldrene til denne veninnen se litt til dem om du ikke har noe familie å spørre. Første gangen jeg skulle være lenge alene hjemme, endte jeg og veninninne min med å flytte til henne etter noen dager, var slitsom på å stelle hus gitt:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå