Gå til innhold

Hvordan få paibunn gjennomstekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager av og til paier av typen quiche, og jeg får nesten aldri bunnen til å bli gjennomstekt! :sur:

Sist jeg laget pai tok jeg alle forholdsregler (trodde jeg): Jeg satte paiformen på en pizzastein, jeg forstekte paiskallet først, og stekte paien på nederste rille (oppå pizzasteinen) med bare undervarme. Allikevel var ikke bunnen helt gjennomstekt. Jeg måtte derfor løfte paien ut av formen og sette den rett på pizzasteinen, og da omsider ble den bra.

Spiller det noen rolle at jeg brukte form av porselen? Eller blir resultatet bedre med metallform?

Er det noen som har tips til hvordan jeg skal få gjennomstekt bunn uten å ta paien ut av formen? :tommel:

(Jeg bruker vanligvis en helt standard paibunn av hvetemel, smør og vann.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg lager av og til paier av typen quiche, og jeg får nesten aldri bunnen til å bli gjennomstekt! :sur:

Sist jeg laget pai tok jeg alle forholdsregler (trodde jeg): Jeg satte paiformen på en pizzastein, jeg forstekte paiskallet først, og stekte paien på nederste rille (oppå pizzasteinen) med bare undervarme. Allikevel var ikke bunnen helt gjennomstekt. Jeg måtte derfor løfte paien ut av formen og sette den rett på pizzasteinen, og da omsider ble den bra.

Spiller det noen rolle at jeg brukte form av porselen? Eller blir resultatet bedre med metallform?

Er det noen som har tips til hvordan jeg skal få gjennomstekt bunn uten å ta paien ut av formen? :tommel:

(Jeg bruker vanligvis en helt standard paibunn av hvetemel, smør og vann.)

Jeg hadde også problemer med dette - paibunnen ble alltid råstekt. Jeg trodde mengden væske i fyllet var avgjørende, eller forsteking etc, men alt ordnet seg da jeg byttet oppskrift, og brukte mer fett i forhold til mel enn det jeg hadde gjort.

Etterhvert har jeg byttet ut halvparten av smøret i mirakeloppskriften med kesam, og det fungerer nesten enda bedre. Kan legge ut oppskriften senere hvis du er interessert. :)

Ellers innbiller jeg meg også metallformer er mer effektive enn porselensformer - jeg har en metallpaiform med løs bunn og nonstick-belegg som ikke trenger å smøres, og en veldig fornøyd med den.

Endret av piaf
Gjest Gjest
Skrevet

Hvor får man kjøpt slike paiformer?

Skrevet
Hvor får man kjøpt slike paiformer?

Jeg har kjøpt min i en butikk enten i Jernia eller Tilbords-kjeden - husker ikke helt.

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar, piaf! Jeg vil gjerne ha mirakeloppskrift. :ler: Vi har for øvrig også to-tre paiformer av metall - jeg tror jeg skal bruke dem heretter.

Endret av bada
Skrevet

Mirakeloppskrift med kesam vil jeg også ha :kokk:

Skrevet (endret)

Får håpe jeg ikke har lovet mer enn jeg kan holde nå da! :ler:

Denne oppskriften funker ihvertfall hver gang for meg - den forrige jeg brukte funket aldri.

3 dl hvetemel (eller 2 dl hvetemel og 1 dl grov spelt)

150 g smør (eller 75 g smør + 75 g kesam)

1-2 ss vann

Kjør smør og mel sammen i foodprocessor, tilsett vann og kjør til deigen samler seg.

Endret av piaf
Gjest Gjest_pippen_*
Skrevet

Er det viktig å ha deigen liggende ei stund i kjøleskap før man steiker den?

Skrevet
Er det viktig å ha deigen liggende ei stund i kjøleskap før man steiker den?

Det står i de fleste oppskrifter, så jeg pleier å gjøre det, men det har vel mest med utkjevlingen å gjøre.

Skrevet

Takk for mirakeloppskrift! Jeg skal definitivt bruke den neste gang jeg lager pai. :)

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Stek paibunnen lett før du legger i fyllet, da blir det alltid vellykket uansett fuktighetsgraden på fllet du velger

Gjest Eurydike
Skrevet
Stek paibunnen lett før du legger i fyllet, da blir det alltid vellykket uansett fuktighetsgraden på fllet du velger

Nå er ikke denne tråden helt ny, men som du ser er vi flere her som har motsatt erfaring - er deigoppskriften dårlig i utgangspunktet, hjelper det ikke det spor å forsteke bunnen før man har fyllet i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...