Gå til innhold

Hvordan få henne til å slutte med bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har gjort dette før altså, fått et barn til å slutte med bleie. Men det er noen år siden, og unger er forskjellige.

Min snart 3 åring er sånn passe interessert i å slutte med bleie. Hun kan fint gå med truse på dagtid noen timer, og sier av og til i fra at hun skal tisse, men det går fort også galt. Vi kan spørre om hun skal tisse, hun svarer nei og så går det to minutter før hun tisser på gulvet. Jeg hadde håpet dette skulle gått litt fortere frem, og gjerne blitt kvitt hele styret i sommer. Barnehagen prøvde iherdig i vinter fordi hun virket interessert. Vi kjøpte en haug med truser, og det var stor stas. Hun var nesten tørr en periode. Men bæsjing gikk ikke, og da satte igrunnen jeg kroken på døra for hele greia. Småbæsjing i underbuksen er ikke morsomt for noen. Vi hadde nemlig masse styr med eldstemann pga det, og han bæsjet i bleie i ett og et halvt år etter vanlig bleieslutt. det kunne jeg tenke meg å slippe nå.

Noen tips? Vi har dosete, potter og alt mulig. Jeg har på følelsen at vi må komme inn i en rutine i noen dager og være litt konsekvente så hun venner seg godt til å gå på do. Men da må hun også få til bæsjingen synes jeg. Hvordan har dere fått til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett tips är att INTE FRÅGA om hon ska kissa, utan säga NU GÅR VI OCH KISSAR.

Inget barn vill väl avbryta leken för att kissa om man frågar. Så barnet svarar ofta nej på om de ska kissa, för att sedan omedvetet komma på att de faktiskt ska kissa - och gör det då i byxan.

Här kissade sonen på morgonen, igen vid ca 10-11-tiden och sedan efter lunch igen. Det var väl egentligen regelbundenheten som vi bara följde upp vidare och såg till att han kissade när han borde behöva. Sedan lärde han sig ganska snabbt att det är så man gör.

Han bajsade länge i blöjan men vi "tvingade" fram en lösning genom att inte ha med blöja när vi var ute - och sedan motivera med en present efter 5 bajsningar på toaletten hemma. Det gick på 3-4 dagar. Vi började dock med att ta bort "mysmomentet" med att ligga på golvet i sitt rum med musik på och bajsa. Han tvingades in på toaletten för att bajsa i blöjan där inne, då var det inte så kul längre och då kunde han lika gärna sitta på toaletten.

Skrevet
Vi började dock med att ta bort "mysmomentet" med att ligga på golvet i sitt rum med musik på och bajsa.

:ler:

Følger spent med, fro jeg har ei som blir 3 til høsten selv. Hun er ikke særlig interessert i å slutte med bleia...

Skrevet

Jeg tror barna slutter når de er klar for det.

Nå er jo mitt barn stort, men bleieslutt hos var sommeren at at h*n fylte 2 (på våren). Da kom h*n og sa at h*n ikke ville ha bleie på, og det gikk veldig bra hos oss med få uhell.

Ikke stress bleieslutt for mye, ta det som det kommer og husk at alle barn er ulike.

Skrevet

nemlig.

Skrevet

Helt enig! Jeg mener det er som med alt annet her i livet, at barn ønsker å mestre noe å gjøre som andre mennesker. Så når de føler seg klare for det, fysisk og Psykisk, ja da vil de selv ønske å slutte med bleier å gå på do. Selvsagt kan vi som foreldre hjelpe dem og veilede, men dette finner barna fint ut av selv om man lar dem få sjansen uten at det betyr at barnet kommer til å gå med bleie i buksa når det begynner på skolen som mange ser ut til å tro.

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Jeg tror også at barn slutter når de er klare. Men noen trenger litt hjelp på veien. De to eldste mine sluttet da de var rundt 3 år. Men vi stresset ikke med det. Heldigvis brukte vi sommeren. Det gjorde alt enklere. Yngste sluttet da han var 1 år og 9 mnd gammel. Han bare sluttet for han var klar til det. Ingen av oss spurte han og heller ikke regnet med han skulle slutte så tidlig. Han er 3 år nå og er helt tørr om natten og har sluttet med potten for lenge siden (står og tisser, bæsjer på do).

Jeg pleide å spørre jentene mine om de trengte å gå på do. Du kan også ta barnet med deg når du skal på do. Ha potte ved doen, og si at det er helt greit å bæsje i potten. Det kan du jo bare tømme likevel. Jeg gav mine sånne småhint og plasserte potten i nærheten. Det er så forskjellig fra barn til barn.

Endret av Miss Cutie
Skrevet

Nå er vel ikke belønning det beste egentlig... men for oss fungerte det bra for alle 3.

Alle våre ble tørre når de var ca 2 år gamle. Vi kjøpte potte og dosete... (syntes absolutt dosete er best og enklest)

Så var de med å valgte seg fine truser. Til å begynne med fikk de tørka frukt når det kom noe i do/potta... Etterhvert gikk vi over til klistremerkebok. Jentene var med å kjøpte klistremerker selv.... og når de fikk feks en full side med merker - kunne de velge seg en liten gave.... Gjorde aldri noe voldsomme greier ut av det... Bare en bitterliten "belønning" - for at de var så flinke.

Sats også på bleieslutt i en periode hvor dere kan være mye hjemme. Det blir ofte surr for barna - hvis de er ofte på farten i øvelsesperioden...

Er det vanskelig å få til bæsj på potta - kan jo dette belønnes litt høyere...en liten periode...

Men ikke mas om dette. Det må være noe barna syntes er spennende og noe de føler at de klarer. Da får de selvtillitt og vil vise deg at de klarer det igjen og igjen....

Kjeft heller ikke hvis det går galt.... da mister de helt lysten.. Bare si "uff da..hadde du et uhell?"- og tørk opp... Og oppmuntre til å klare det neste gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...