Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Leste nettopp om den jenta som har en muslimsk kjaereste. Ville bare si at datteren min har ogsaa en kjaereste som er muslim. Og maken til gutt skal man lete lenge etter. Han er tolerent, innsiktsfull, elsker datteren min over alt her i verden, er der for henne hundre prosent. Akkurat slik en kjaereste skal vaere. Han mener at utdannelse meget viktig, og de gaar begge to paa universitetet. Familien er viktig, vaar som hans. Og han har en fantastisk aksepterende familie. Som mor kunne jeg ikke oenske noen bedre mann for henne. Ville som sagt bare si at det ikke noedvendigvis en katastrofe om man har en kjaereste med en annen religion. Det er personen det kommer an paa, og ikke religionen. Det er nok av menn som er "kristne" som jeg slettes ikke oensker at hun skulle bli sammen med.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Leste nettopp om den jenta som har en muslimsk kjaereste. Ville bare si at datteren min har ogsaa en kjaereste som er muslim. Og maken til gutt skal man lete lenge etter. Han er tolerent, innsiktsfull, elsker datteren min over alt her i verden, er der for henne hundre prosent. Akkurat slik en kjaereste skal vaere. Han mener at utdannelse meget viktig, og de gaar begge to paa universitetet. Familien er viktig, vaar som hans. Og han har en fantastisk aksepterende familie. Som mor kunne jeg ikke oenske noen bedre mann for henne. Ville som sagt bare si at det ikke noedvendigvis en katastrofe om man har en kjaereste med en annen religion. Det er personen det kommer an paa, og ikke religionen. Det er nok av menn som er "kristne" som jeg slettes ikke oensker at hun skulle bli sammen med. Leste boka : "Ikke uten min datter " for mange år siden. Han var også svært tolerant og snill de første årene. Alle kan være snille når de vil oppnå noe. Men vi skal selvfølgelig ikke dømme alle over en kam. Muslimer har en ukjent kultur for mange av oss. Det jeg så vidt vet er at mange av dem ( litt avhengig av hvordan de har vokst opp ) har et svært anderledes kvinnesyn en det som er vanlig Norge. Dette hadde vært en stor bekymring for meg som mor.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Redselen for det ukjente gjelder vel for oss alle, ikke bare for muslimer. Boken du sikter til er utrolig rasistisk. Jeg har ogsaa lest den, og hvis du husker etter, vil du ogsaa huske at hun ikke har et eneste godt ord og si om iranere. Hun definerer en hel nasjon som "skitten", lukter vondt etc. Til og med kvinnene tar hun for seg. sitat "de lukter ille inne i burkaen sin" Jeg tror jeg hadde vaert mere skeptisk til en norsk kjaereste fra det kristne sektmiljoet i Norge. De er nemlig heller ikke saerlig tolerante!
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Redselen for det ukjente gjelder vel for oss alle, ikke bare for muslimer. Boken du sikter til er utrolig rasistisk. Jeg har ogsaa lest den, og hvis du husker etter, vil du ogsaa huske at hun ikke har et eneste godt ord og si om iranere. Hun definerer en hel nasjon som "skitten", lukter vondt etc. Til og med kvinnene tar hun for seg. sitat "de lukter ille inne i burkaen sin" Jeg tror jeg hadde vaert mere skeptisk til en norsk kjaereste fra det kristne sektmiljoet i Norge. De er nemlig heller ikke saerlig tolerante! Kanksje ikke så rart hun hadde negative ting å si om eks mannen med all den smerten han påførte henne. Du ref. i hovedinnlegget ditt til en annen diskusjon her, hvor mor beskriver den muslimske kjæresten til datteren sin som svært kontrollerende. Utfra det mor beskriver, har det sammenheng med mye av det jeg har lest om muslimsk kultur. Det er vanskelig for norske frigjorte kvinner å leve med denne strenge religionen. Jeg synes det blir helt feil å dra sammenlikning med kjærester fra et kristent sektmiljø, da den aktuelle problemstillingen var at datteren var sammen med en muslimsk kjæreste som mor opplevde kontrollerende.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Ja det er ille at hun har en kjaereste som er saa kontrollerende. Det er ikke en partner man ville oenske for noen. Men det er like mange forskjellige muslimer som det er forskjellige nordmenn. For en del aar siden skrev en professor i religions historie, Eva ett eller annet om kvinners roller i det religioese miljoeet i Norge, og det var heller ikke hyggelig lesning. Samleie med tvang, fordi mannen var kvinnens overhode. Djevel utdrivelse fordi kvinnen ikke ville gjoere som mannen ville. Alt dette har Paulis skrevet, og det finnes de som tar det bokstavelig. ok..... det er heller ikke holdninger som er gode. Og dette er nordmenn. Doemmer jeg alle normenn som kvinneforaktere? Nei, fordi jeg faktisk har forstaatt at vi alle er forskjellige, og at det burde vaere konsept for det.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 Kvinner i muslimske land har ikke stemmerett, får ikke kjøre bil, blir steinet ved utroskap, får ikke gå på stranda om sommeren, får ikke gå alene på gaten osv. osv. osv. Og budskapet her inne på KG er: Muslimske menn er like bra, om ikke bedre enn nordmenn, det er ingenting å være bekymret for. Din datter på 18 år er i de beste hender ! Maken til naivitet, det er til å gråte av.
Gjest Elfrida Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 Kvinner i muslimske land har ikke stemmerett,Det gjelder bare Kuwait og Saudi-Arabia, ellers har kvinner i muslimske land stemmerett. Pakistan, India, Indonesia, Bangladesh og Tyrkia har sågar hatt kvinnelige statsledere. får ikke kjøre bil, blir steinet ved utroskap, får ikke gå på stranda om sommeren, får ikke gå alene på gaten osv. osv. osv.Her er det også store variasjoner mellom enkeltland, og i forhold til hvor i landet man bor (landsbygda er ofte mer kvinnefiendtlig). Det landet i verden der det bor flest muslimer, Indonesia, er generelt moderat. Og budskapet her inne på KG er: Muslimske menn er like bra, om ikke bedre enn nordmenn, det er ingenting å være bekymret for. Din datter på 18 år er i de beste hender ! Maken til naivitet, det er til å gråte av.Jeg må innrømme at jeg selv hadde blitt skeptisk, men det er i hovedsak på grunn av kulturbakgrunn, og ikke religionen i seg selv.
ToveM Skrevet 27. juni 2007 #8 Skrevet 27. juni 2007 Vil si at det kommer helt an på personen, og måten de praktiserer Islam på. Hadde ikke likt at min datter kom hjem med en som var i en av de strenge norske sektene heller. Ang mulimske land, ikke skjær alle over en kam..mange muslimske land som er meget demokratisk. Tunisia f.eks. og flere av landene i nord-Afrika
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #9 Skrevet 27. juni 2007 Benazir Bhuto, Kvinne, statsminister, Pakistan, muslim, og fødte faktisk mens hun satt med makten!
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #10 Skrevet 27. juni 2007 Tanzu Ciller, muslim, kvinne, statsminister 1993-1996, Tyrkia
Gjest Peachbud Skrevet 27. juni 2007 #11 Skrevet 27. juni 2007 Så bra! Han er heldig som har deg som svigermor.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #12 Skrevet 27. juni 2007 Jeg har en god, muslimsk venn. Han er langt fra stereotypen mange nordmenn har på en muslim. Han kommer fra et vetsafrikansk land der ikke islam regjerer. Denne guttens forhold tilislam minner mer om en norsk 10år gammel gutts forhold til kristendommen. De tror på det, men utøver ikke noe serlig og har ikke satt seg så veldig inn i religionen. Vennen min viser ingen fientlige holdninger ovenforkvinner. Heller ikke mot andre religioner. Ja faktisk, så har han bling-bling smykke formet som kors som han av og til går med. Bestevennen hans(eller en av de) kommer fra en annen religion igjen. I tillegg kjenner jeg en (eneste iraneren jeg kjenner) iransk kvinne uten burka eller noe som helst for for slør med mastergrad både fra Iran og Norge. Så ikke skjer alle over en kam. Det finnes mange muslimer lik min venn og "svigersønnen" til trådstarter her.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #13 Skrevet 27. juni 2007 , India, India er et hinduistisk land ikke muslimks
Gjest Elfrida Skrevet 27. juni 2007 #14 Skrevet 27. juni 2007 (endret) India er et hinduistisk land ikke muslimksJeg skulle kanskje ikke tatt med India, men det er jo 150 millioner muslimer der da, så man kan si de er en stor minorietet i det minste. Det vil nemlig si at over halvparten av verdens muslimer lever i land som har valgt kvinnelig statsledere på et eller annet tidspunkt. Endret 27. juni 2007 av Elfrida
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #15 Skrevet 27. juni 2007 India er faktisk et land med mange religioner, ikke et bare et hinduistisk land som gjest sier. Peachbud... morsomt med ironi....ikke sant! Du virker saa intelligent....
wondergirl Skrevet 27. juni 2007 #16 Skrevet 27. juni 2007 Religiøs fanatisme er jo aldri bra, uavhengig av religion, vi har jo en god del mørkemenn på sørvestlandet her også. Heldigvis er de i mindretall, og bortsett fra Ludvig Nessa og vennene hans, slipper vi å se så mye til dem. Til deg gjest (argh, må lære meg den sitatknappen snart): Det at mange her klarer å se at drittsekker finnes både blant kristne og muslimer og derfor velger å kritisere oppførselen til den kontrollerende kjæresten (og, nei, det hjelper selvsagt ikke at familien hans støtter ham) snarere enn religionen, kvalifiserer ikke nødvendigvis til å være en "politisk korrekt muslimelsker", eller hva du foretrekker å kalle det. En god del av det vi kaller "norske" verdier, som f.eks likestilling er verdt å kjempe for, men nordmenn er da ikke noe bedre enn andre folk for det? Denne barnslige anonyme kjeftinga inne på et forum er i hvertfall lite fruktbart. Trådstarter: Så fint for din datter at hun har fått en så flott kjæreste. Dessverre ser det ut til at hun i den andre tråden ikke har vært så heldig.
wondergirl Skrevet 27. juni 2007 #17 Skrevet 27. juni 2007 Og i mellomtida kom det mange andre innlegg. Ojda. Det var til gjest nr 5!
turbogirl Skrevet 27. juni 2007 #18 Skrevet 27. juni 2007 Så bra! Han er heldig som har deg som svigermor. Signerer denne
Gjest Har vært sammen med en muslim Skrevet 27. juni 2007 #19 Skrevet 27. juni 2007 hei. jeg har lest begge trådene. jeg var som yngre sammen med en norsk-pakistaner i 4 år av livet mitt. 2 gode år, og så to veldig vonde år. vi ble sammen når jeg var 16 og han 18. i begynnelsen var han verdens snilleste, og han har heller aldri gjort meg noe vondt i form av fyisk skade. han ville meg i bunn og grunn bare godt, men når vi ble 19 skilte vi lag pga problemer i forholdet. jeg syns han tok livet litt useriøst og sånt. et år senere, da hadde vi gjort det slutt i 2 år, så ble vi sammen igjen. det virket som han var tilbake til sitt gamle jeg. fortsatt var han den snille gutten som ville meg godt, men sagte men sikkert merket jeg at ting ikke var som før. han hadde nå problemer med at jeg gikk ut på byen. forskjellige utesteder jeg var på var ikke bra nok, mente han. det ville stille meg i et dårlig lys. han kunne plutselig bli oppringt av kamerater som fortalte at de hadde sett meg i et miniskjørt. det verste var at jeg ikke hadde på meg et miniskjørt da. maten jeg spist var feil. etter hvert nektet han meg å spise svin. han ville også at jeg skulle lære meg urdu. noe jeg merket at jeg ikke ville. jeg merket også at jeg egentlig ikke hadde noe valg hvis vi en gang skulle bli gift. jeg vet, at enda han aldri gjorde meg noe, så ville ting blitt helt annerledes enn hvis man giftet seg med en norsk mann. eller, en mann som ikke fører kulturen sin så til live, som min eks begynte å gjøre. det som er... i den unge alderen bryr ofte ikke disse utenlandske seg om kulturen fra opprinnelseslandet ditt, men jo eldre de blir, jo mer seriøse blir de på det området. det betyr nødvendigvis ikke at de er slemme, men at livet til f.eks ei norsk som velger å gifte seg med han ville blitt totalt annerledes og veldig lite privatliv. Familien hadde f.eks vært til stede veldig mye og ofte. familiene dems forventer barn tidlig etter et ekteskap, og flere helst. 4 er passelig for dem satt på spissen. med andre ord. man vil ofte få frarøvet seg friheten. nei, alle slår ikke, men frihet er like viktig som alt annet. jeg valgte derfor å ende forholdet for andre gang, men av helt andre grunner enn den 1. gangen. jeg forsto etter hvert at jeg ikke kom til å ha noe liv enda hvor snill han var mot meg. men det holdt ikke...
Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 27. juni 2007 #20 Skrevet 27. juni 2007 for noen tragiske innlegg. Her snakker man om muslimer som om de er noen dyr, kanskje vi skal ta opp debatten om våre egne som heter thaidamer for å banke dem opp, true dem, utnytte dem?? Ikke så kult å skjære alle over en kam, klart man kan være uheldig, men det kan man med alle. Noen av dere trenger å se på statistikk....gjett hvem som er mest voldelig- utelandske eller etisk norske menn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå