Gjest litt rik Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Jeg kommer til å sette inn et ca 25 tusen på en konto, og jeg kommer også til å sette inn ca. 5 tusen vær mnd. på denne kontoen. Hvor bør jeg sette dem. Vil ha iallefall 12 uttak i året! Hvem sparekonto/form bør jeg bruke da, og hvem bank? Noen gode tips? Tusen takk :bukke:
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Meg over. Er det ingen som har noen gode ideer om hvor jeg kan spare?
punkyB Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Du må jo nesten høre med banken din hva slags tilbud de har. Er jo litt avhengig av hvor langsiktig du tenker og hva slags risiko du vil ta. Virker som du vil ha en mulighet til å ta ut penger jevnlig - da faller jo en del typiske spareprodukter bort hvor man binder seg opp for litt tid. http://www.nordea.no/sitemod/default/widec...aspx?pid=401154 Eks. på type produkter som jeg vil tro alle banker har tilsvarende av.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Du må jo nesten høre med banken din hva slags tilbud de har. Er jo litt avhengig av hvor langsiktig du tenker og hva slags risiko du vil ta. Virker som du vil ha en mulighet til å ta ut penger jevnlig - da faller jo en del typiske spareprodukter bort hvor man binder seg opp for litt tid. http://www.nordea.no/sitemod/default/widec...aspx?pid=401154 Eks. på type produkter som jeg vil tro alle banker har tilsvarende av. Takk for svar Ja, jeg vil ha anledning til å ta ut penger litt ofte, dvs. til repersjoner av eks. bil, hvitevarer,dyrlegeutgifter,ferietur o.l. Skal se på linken din nå
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Du bør skille "bufferen" som du bruker til bilreperasjoner, hvitevarer ol fra "sparingen". Bufferen kan du gjerne ha stående på den vanlige lønnskontoen din. Ca 10 000 er en ok buffer dersom du sparer i tillegg. Da vil du ikke ha behov for å ta mange uttak i året av sparekontoen din. Selv sparer jeg kun til ferier og "fremtiden" på sparekontoen, alt annet går ut og inn av bufferen på lønnskontoen.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 Jeg har plasseringskto i Bank2, er veldig fornøyd: markedets beste rentebetingelser og ubegrenset med uttak i løpet av året! Men du må ha over 50.000 for å få høy rente, hvis du har under dette er ikke betingelsene så gode. Hittil i år har jeg tjent opp 2000 kr i renter
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 Jeg ville delt pengene i tre deler. Del 1 hadde jeg satt i fond. Denne er til fremtiden og svært langsiktig. I denne delen hadde jeg valgt fond med forskjellig risiko. Del 2 hadde jeg satt på en egen sparekonto. Denne kunne hatt noen uttak i året men var ment å være langsiktig sparing der en viss sum på slutten av året ble ført til fondskontoen. Del 3 hadde jeg laget som en buffer mot "overraskende" utgifter. Del en får penger fra del 2 en gang pr år. Del 2 får penger fra lønnskonto hver måned. Del 3 er et fast beløp som er avsatt som buffer og når det er brukt fra bufferet må man bygge den opp igjen til utgangspunktet. I Skandiabanken kan du styre alle disse selv i nettbanken og du får samme rente på alle kontoene. Og ubegrenset uttak. Skal du ha en konto med bedre rente må du nok skyte inn 50.000 i de fleste banker og som regel får du bare god rente på den øverste delen av beløpet. Men dette varierer jo.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #8 Skrevet 29. juni 2007 Landkreditt og Skandiabanken har gode betingelser og enkle nettbankløsninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå