Gå til innhold

gruer meg

Gjest gotthard

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard

gruer meg til og dursje han jeg passer eterpå.....

dursjan på mandag og det var et marerit , fra han forsto at han skulle dursje så hylte han som en gris.

fikk han inni dursjen og måtte holde han fast hardt for at han ikke skal stikke av , han sklir , biter , slår osv.

prøvd med klut og det er bittelitt bedere , men ikke prøv og få vann i håret hans....

prøvde badekarr forige uke og han hylte like jeveli da....

det er absolut det værste jeg har vært borti når det gjelder og dursje unger...

veit mor og far sliter like mye med det , de må være to om han skal vaskes ordentlig..

føles som misshandling og dursje han , men han må jo vaskes,,,

kan også si at det er en skikkeli survunge , surver for alt så det har kansje noe med det og gjøre????

og rein må han jo bli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gotthard

dysleksi-----dyseleksi------skriveproblemer

kall en spade for en spade så lenge folk forstår hva du mener , og det forsto du tydeligvis.

men ellers takk , kansje jeg husker det etterpå men lover ingen ting- :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du badekar?

Min håpefulle hater å vaske håret, og dermed er det et helvete hver gang det er tid for en dusj/et bad...

For vår del går bedre i badekar enn i dusjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg HATA å bade da jeg var lita! Dvs. - jeg elska badet, helt til mamma skulle vaske håret mitt! Da var det det starta, for å si det sånn... Jeg slo meg aldri vrang da, på den måten som du beskriver. Men sutra og klynka noe voldomt bare jeg fikk en dråpe vann i øyet. Og kom det litt mer enn en dråpe var det omtrent som om hun hadde prøvd å drepe meg... :D Stakkars mamma - jeg satt der i badekaret, med en vaskeklut for øynene, mens hun skylte håret mitt med et litermål... :ler2: (dusjen var på en måte bannlyst, ja...)

Æ'kke noe gøy når man er redd for såpevann! (Paradokset er at jeg elska å bade - i sjøen!!)

Men jeg har sett en slags 'skjerm' som man setter på hodet til barna, sånn at vannet renner utenom ansiktet... Kanskje det kan være til hjelp for denne gutten? (Denne oppfinnelsen kom nok for sent for meg, da...Hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Skjønner hvordan du har det, du har min sympati. Har opplevd det samme med pasienter jeg. Demente er kjempe redde og forstår ingenting. Det var ikke noe gøy nei. Pusse tenner vil de heller ikke, og heller ikke ta ut gebisset. Men poenget her er jo at det er til deres eget beste. Noe de dessverre ikke fortstår. Du er flink syns jeg, stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gotthard

fikk da dusja han (les DUSJA)

mye skrik og jeg fikk igjen bevist at en 4 åring er sterk når han må...

men når vi var ferdig med håret så varn så stolt da , han hadde jo vaska håret!!!!

så da sto jeg der blaut og frustrert og skrøyt av at han hadde dusja men fortalte at han måtte bli flink med håret og greier.

er flink jo sier han , nei sier jeg ,,ikke farlig og vaske håre dit , og han begynnte og hyle igjen.......jeg hadde nemelig sakt vaske håret..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå dusjen...

Skyld og vask håret med et litermål..

La gutten få leke seg med vann, så han blir vant til det..

I mellomtiden kan du bruke litermålet..

Går bra det :wink:

Det er en grunn til at han er redd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Min sønn var også livredd for å vaske håret. Har ungene først fått såpevann i øynene èn gang glemmer de det aldri... :roll:

Jeg pleide å overtale ham til å legge seg bak på armen min, og så senke bakhodet såvidt under vann. Èn brå bevegelse, og opp for han. Så, forsiktig forsiktig kunne jeg ha vann i alt av hår, men det måtte for all del ikke komme noe i ansiktet, da fikk han panikk.. Ja, det kunne ta tid. Noen ganger måtte jeg skjære gjennom og bare få det gjort, hjerteskjærende som det var. Og da var også han fornøyd så snart seansen var over, og han kunne gå tilbake til lek i vannet.

Nå er han ni, og tar seg av hårvasken selv.. Heldigvis! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

er mest sansynelig en grunn til det ja , uten at jeg veit hva.

problemet er at han kaster hode fremm ogtilbake hele tiden , trammper , setter seg ned og reiser seg opp.

har prøvd med litermål sist jeg passa han en helg , like ille det..

synes syndt på han og får utrolig dårlig samvitighet over og måtte tvinge han , men har liksom ikke noe valg.

han er helt krakylsk stakkarn...

men , han blir henta på torsdagen , da er tre uker med surv og skrik over...

hmmmmmmmmmmmm det blir 2 eller 3 dusjer til det....

ja ja , vi overlever vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Har han veldig tykt hår da? Et alternativ er jo å prøve å bare vaske det med en vaskeklut som er veldig våt (e.l. svamp). For å gi minst mulig "hårvask-følelse"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

tingen med han er at han hyler fra du begynner og kle av han!

prøv og vaske håret først , med klæra på . med en gang han merket vann begynte bråket , og det var bare noen dråper fra en klut bak i nakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare la han sitte å leke seg litt

alene i dusjen da ? Med leker å slikt..

(Kopper og (det berømte) litermålet :ler: )

Så kan du bare ta det gradvis..

Kanskje han vil hjelpe til selv..

Du trenge ikke vaske håret hans..

Bare ta en våt vaskeklut over det...

Forsiktig og rolig, uten å stresse han..

La han få ta den tiden han trenger..

Syng en skikkelig glad låt :wink:

La han kle av seg selv...

Fortell han mange timer i forveien, at etterpå

skal du vaske han osv...

Snakk om det...Spør hvorfor han er redd...

Kanskje det hjelper hvis din datter dusjer sammen med han ?

Så får han se hvor flink hun er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk svømmebriller på unger som ikke vil vaske håret og som er redde for å få vann og såpe i øynene. Funker kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også veldig vanskelig med hårvasken i dusjen da jeg var liten, det gjorde så vondt å få såpe i øynene! Mange unger synes også det gjør vondt å få ferskvann i øynene, blunker noe veldig og så kommer tårene..

Det jeg fant på da jeg passet to småbarn en lengre periode (1,5 + 3) var at jeg puttet dem i badekaret, vasket håret (laget kule frisyrer), passet på at ikke skum rant i øynene på dem like godt som jeg passer på når jeg dusjer, lot dem leke, og når det var tid for å skylle...husk hva du selv gjør når du kommer opp av vannet i hav eller basseng...du sitter ikke og venter på at det skal dryppe vekk fra øynene, men tar håndflatene og stryker over øynene (før de rekker å åpne øynene!). Da gjør det ikke vondt.

Så litermål er fint, tøm over hodet litt bakover, og dra den andre hånden over ansiktet på ungen for å stryke vekk vannet fra øynene. Når de blir større kan de lære det selv, men "mine" unger hylte ALDRI i badekaret :kul: etter at jeg begynte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å leke frisør?

Utstyr deg med håndklær på kjøkkenet, ikke på badet eller i nærheten av dusjen, litermål og ei balje til å ha vannet i og et speil. Gå til anskaffelse av en dusj-skjerm, og inviter "kunden" inn.

Plasser gutten - med klærne på, på en krakk. Ikle ham frisørkappe = Håndklær eller en regnjakke, og plasser skjermen på hodet. La gutten få se seg selv i speilet (morsomt som regel).

I balja har du vann(du kan også sette ham ved utsalgsvasken, hvis den er av den "gammeldagse" sorten - lavere enn oppvakskummen) og i halvlitermål eller mugger.

Så heller du vannet forsiktig over hodet mens han lener seg bakover. Bruk lite shampo, men er det hår nok. så lag noen morsomme shampofrisyrer som han får se i speilet.

Skyll med vann.

Og gjør dette på en annen tid enn når han vanligvis dusjer før han legger seg.

Med litt flaks får du kam med på leken, og håret blir vasket, men rammene og uheldige mønstre er brutt. Så kan han dusje resten av kroppen til vanllig tid, for da er det ingen fare for ekkel hårvask - han har jo vært hos frisøren.

Har prøvd det, og det funka. Etterhvert kan frisørsalongen flyttes til badet, og så til badekaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...