Tabris Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Jeg har hatt flere katter, og har ofte sett små kattunger i lek som ser "voldsom" ut. Etter min erfaring, så vil den som blir bitt mjaue i protest hvis den andre biter for hardt, den andre slipper - også starter de på 'an igjen. Men vi skal nå passe to halvstore kattunger i to uker. De er ca. 15 uker utfra hva jeg har blitt fortalt, men synes kanskje de ser noe eldre ut. 3-4 måneder er de i hvertfall. De er søsken, en hunn og en hann, og har alltid vært sammen. Jeg er som sagt vant til småpuser som sloss, men synes disse to oppfører seg litt "skremmende". Spesielt han vil ofte hoppe på henne og bite eller regelrett tygge henne over strupen. Jeg er da vant til at den andre kommer med ville protester eller mjauer - men hun blir liksom "slapp" og jeg ender opp med å dra ham bort. Det virker som om de ordner seg selv, egentlig, for hvis jeg ikke gjør noe vil han enten gå over til å slikke henne, eller hun vrir seg rundt eller dytter ham bort med bakbeina hvis det blir for mye. Men synes fortsatt det ser litt skremmende når han nesten alltid går mot strupen, og hun blir så slapp - og de mjauer ikke. Er ikke vant til det. Nå er dette første kvelden vi har dem, så jeg kjenner dem ikke skikkelig enda. Har også hørt at det med å mjaue for å gi beskjed om at leken har gått for langt er noe de må lære av moren, og at jeg dermed kan lære dem det. Stemmer dette? Noen som har erfaring med halvstore kattunger og deres lek?
Helen Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 Jeg har to katter de er søsken, nå er de ca 7 mnd. De har også slike ville leker der de biter hverandre til den ene skriker, da slipper den som biter også er det full rulle igjen Jeg har aldri sett de har gått etter strupen på hverandre, synes det høres litt voldsomt ut, også det med at den ene blir slapp. Men det er sikkert deres form for lek, er ikke sikkert det er så hardt de biter for da skulle man tro at katta hadde skreket? Tror nok du bare må la de holde på med dette for det er som sagt sikkert deres form for lek, tror ikke de skader hverandre med vilje.
Tabris Skrevet 26. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2007 Takk for svar. Ja, jeg tror også at det bare er deres form for lek, men er ikke vant til at den blir utført på den måten. Tror ikke de biter så hardt, pelsen er bare våt der han har bitt - ingen hull på huden. Og hun dytter ham jo bort hvis det blir for mye - samtidig synes jeg det er skummelt at hun ikke mjauer og at han er så "etter" henne.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Jeg har to 2 år gamle søsken, og de leker på akkurat samme måte. Det er alltid han ene (sjefen), som begynner å bite i strupen, for deretter å gå over til å slikke søstera. Grunnen til at kattungen blir slapp når den blir bitt slik er at den har lært å holde seg rolig når mora skal stelle med den. Kattunger er forskjellige, jeg kan love at selv om man har hatt katt før så er man aldri utlært eller ekspert! Noen kattunger leker mye villere enn andre, men så lenge de klarer å ordne opp selv er det ikke noe å bekymre seg for. Men kattungene kan bli kjønnsmodne så tidlig som 5 mnd, og da må man følge ekstra med for da kan det straks bli mer alvor. Det beste er å kastrere så tidlig som mulig med tanke på forholdet mellom søsknene (ja, bror og søster kan fint parre seg, de har ingen sperrer der..)
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Mine katter på nå 10 måneder kan også fint gjøre dette, og gå etter strupen. Tror det egentlig er helt normal form for lek og de er alltid venner, selv om de ser ut som om de tar livet av hverandre innimellom..
Tabris Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. juni 2007 Takk for alle svar! De er husvarme nå, og løper rundt for å jage hverandre og å utforske hver milimeterkrok i leiligheten. Det er nok bare lek og stell - bare litt uvant siden jeg ikke har sett på den måten nå. Litt mer lyd i dem nå også. Dette med kastrering/sterilisering får eieren ta seg av, jeg skal bare passe dem i to uker.
Gjest Sativa Skrevet 30. juni 2007 #7 Skrevet 30. juni 2007 Tror ikke du skal bekymre deg, katter leker ofte svært voldsomt. Mine tar også strupen på hverandre, men tror ikke de biter hardt. Det er en sånn "Hvem er sjefen" lek..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå