Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Litt sært tema, dette, men en venninne av meg ble bedt i utdrikninglaget til en hun ikke synes hun har noe veldig nært vennskap med (forholdet er også litt komplisert da den kommende bruden har kuttet kontakten med andre, tidligere felles venner), og endte med å ikke gå av flere grunner; hovedsaklig kostnader og manglende lyst/overskudd, men skal gå i bryllupet og selvsagt ha med gave til dette. Hun sa også fra til arrangør/forlover at hun ikke kunne komme i laget, såvidt jeg vet i hvert fall (det regner jeg som en selvfølge). Etter utdrikningslaget fikk venninnen min mail eller melding fra den vordende brud om at denne var meget skuffet og hadde forventet at hun kom i utdrikningslaget hennes. Vi reagerer litt på den måten å formulere seg på - det er jo greit å si at det hadde vært hyggelig om man hadde kommet, men jeg synes det er snålt å nærmest "kreve" det. Eller? Når jeg har vært invitert i utdrikningslag har jeg gått når jeg har hatt råd og tid og det er nære venner, men har også latt være på et tidspunkt det passet ganske dårlig, uten at jeg fikk noe dårlig forhold til bruden av den grunn...
Kykkelikokos Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 Hvis hun er invitert i bryllupet og har takket ja til å komme, så mener jeg faktisk at det er så og si plikt å gå i utdrikningslaget om man har anledning, ja.
Wildy Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 Himmel og hav, at det går ann! Jeg går i utdrikningslag om det passer, men har ikke et snev av dårlig samvittighet om jeg ikke deltar.
Majabeth Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 Det er vel ingen som har PLIKT å være med i utdr.lag. Har man overhodet ikke lyst å gå, kommer man nokså sikkert også til å være en festbrems, så da er det like greit å la være. Forloveren min spurte hvem jeg vil ha med i mitt lag. Jeg har gitt henne en liste. Om det blir utdr.lag håper jeg at så mange som mulig av dem jeg har på lista kan komme. Kommer de ikke trenger ikke jeg en grunn (som jeg skal kunne si er gyldig eller ikke) til hvorfor de ikke kommer.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 Hvis hun er invitert i bryllupet og har takket ja til å komme, så mener jeg faktisk at det er så og si plikt å gå i utdrikningslaget om man har anledning, ja. Er det virkelig det? Noen inviterer jo så godt som "alle" gjestene av rett kjønn i bryllupet i utdrikningslaget, selv om man ikke er omgangsvenner til vanlig (familie, samboere av familie o.l) - da mener jeg at det må være greit å takke nei uten videre? Det er riktignok av og til hyggelig med utdrikningslag, og en grei anledning til å bli kjent med vennekretsen, men det er ikke alltid man har særlig interesse av dette, f eks om man har møtt folk før og vet man ikke er så kompatible? Og når det gjerne koster 500-1000 kr å delta, i tillegg til utgifter til bryllupsgave og evt reise og antrekk til selve bryllupet, da må det vel gå an å si nei..? Eller må man ha det i tankene når man får invitasjon til bryllupet at man også "må" i utdrikningslaget? Man takker jo ofte ja til bryllupsinvitasjonen før invitasjon og pris på utdrikningslaget er klart... Kan jo legge til at jeg gjerne deltar når det er nære venner, og ellers har hatt en god nok (?) unnskyldning i lange avstander og lite tid de få gangen jeg ikke har gått, men det har liksom ikke falt meg inn at det er "plikt" å gå heller.
evilla Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 Jeg forstår ikke heller hva som er så viktig med at folk MÅ komme i utdr. laget. Jeg hører om sååå mange som er kjempeskuffa over inviterte som ikke kom. Jeg kan forstå at en kan bli litt skuffa/lei seg hvis noen av de nærmeste veninnene ikke kan komme. Og jeg syns jo kanskje at de bør ha en litt god grunn, hvis de er veldig nære venner. Men hvis andre melder avbud syns jeg ikke det er noe spes. Folk må få lov til å bestemme selv om de vil komme eller ikke. Syns på en måte at det blir litt sånn bridezilla tendenser, at alle "MÅ komme, hvis ikke blir jeg sur..." Jeg skal selv ha utdr. lag om ikke så lenge, og jeg har vel er par nære veninner utenom forloveren som jeg virkelig ønsker skal komme. Men folk må få bestemme selv, jeg blir ikke sur om folk ikke ønsker å komme. Det er bare en fest....
Daria Skrevet 26. juni 2007 #7 Skrevet 26. juni 2007 Man har da ikke plikt til å være med på noe som helst. Har man lyst/anleding deltar man, har man ikke det er det da helt greit å la være, uten å måtte redegjøre for hvorfor eller risikere sure miner fra bruden.
evilla Skrevet 26. juni 2007 #8 Skrevet 26. juni 2007 Hvis hun er invitert i bryllupet og har takket ja til å komme, så mener jeg faktisk at det er så og si plikt å gå i utdrikningslaget om man har anledning, ja. Dummeste jeg har hørt! Det er bare en fest, og folk må få lov til å takke nei hvis de ikke ønsker å være med!
evilla Skrevet 26. juni 2007 #9 Skrevet 26. juni 2007 Man har da ikke plikt til å være med på noe som helst. Har man lyst/anleding deltar man, har man ikke det er det da helt greit å la være, uten å måtte redegjøre for hvorfor eller risikere sure miner fra bruden. Signerer denne ja !
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 26. juni 2007 #10 Skrevet 26. juni 2007 Jeg forstår ikke heller hva som er så viktig med at folk MÅ komme i utdr. laget. Jeg hører om sååå mange som er kjempeskuffa over inviterte som ikke kom. Jeg kan forstå at en kan bli litt skuffa/lei seg hvis noen av de nærmeste veninnene ikke kan komme. Og jeg syns jo kanskje at de bør ha en litt god grunn, hvis de er veldig nære venner. Men hvis andre melder avbud syns jeg ikke det er noe spes. Folk må få lov til å bestemme selv om de vil komme eller ikke. Syns på en måte at det blir litt sånn bridezilla tendenser, at alle "MÅ komme, hvis ikke blir jeg sur..." Jeg skal selv ha utdr. lag om ikke så lenge, og jeg har vel er par nære veninner utenom forloveren som jeg virkelig ønsker skal komme. Men folk må få bestemme selv, jeg blir ikke sur om folk ikke ønsker å komme. Det er bare en fest.... Ja, er enig i dette. Både venninnen min og jeg snakket om det - at man jo ønsker at de nærmeste kommer, og man regner vel også med at de anstrenger seg ekstra for å få det til - jeg ville også blitt skuffa om mine nærmeste venner ikke kom Men det er kanskje slik noen ganger at to parter i et vennskap ser forskjellig på hvor nære og hvilke "plikter" man har ovenfor hverandre også.
Gjest Neria Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 Hvis hun er invitert i bryllupet og har takket ja til å komme, så mener jeg faktisk at det er så og si plikt å gå i utdrikningslaget om man har anledning, ja. Man har da ikke plikt til å gå i utdrikkingslag?? Enten man skal i bryllupet eller ikke. Man går hvis man kan og lar være hvis man er opptatt. Er helt urimlig av bruden å bli furt på at noen i vennegjengen ikke har mulighet til å komme. Makan!
Frey Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 Litt både og dette. Hvis en er så gode venner at man blir invitert i bryllupet så synes jeg det er merkelig at en ikke vil være med i utdrikningslaget. Man er gode nok venner til å takke ja til en invitasjon til bryllupsfest men ikke til å være med på utdrikningslaget?.. Men jeg synes ikke dermed sagt at det er en plikt å være med på utdrikningslaget, bare at det er merkelig om en takker ja til det ene og ikke det andre.
Brudeberta70 Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 Nei, det er da virkelig ingen som har plikt til å delta i et utdrikningslag!
rsa Skrevet 26. juni 2007 #14 Skrevet 26. juni 2007 Man må/bør ingenting. Å si at man plikter til ditt/bør gjøre datt gjør meg
Gjest Gjest_Sin_* Skrevet 26. juni 2007 #15 Skrevet 26. juni 2007 Hvis hun er invitert i bryllupet og har takket ja til å komme, så mener jeg faktisk at det er så og si plikt å gå i utdrikningslaget om man har anledning, ja. Da jeg ble invitert i utdrikningslag som kostet 1500 kroner takket jeg nei med god samvittighet selv om jeg skulle i bryllupet (som var i utlandet, det kostet mye å delta).
Gjest lillebøll Skrevet 26. juni 2007 #16 Skrevet 26. juni 2007 Bruder forventer en del. Rett kjole, rett tilbehør, rett kavaler og to hele dager med full oppmerksomhet. Hvem tror de at de er?
Frey Skrevet 26. juni 2007 #17 Skrevet 26. juni 2007 Bruder forventer en del. Rett kjole, rett tilbehør, rett kavaler og to hele dager med full oppmerksomhet. Hvem tror de at de er? Er det så ille å gi en god venninne to dager med oppmerksomhet i forbindelse med at hun skal gifte seg da?.. Jeg unner mine venninner både to og flere dager med oppmerksomhet i slike tilfeller jeg
Kykkelikokos Skrevet 26. juni 2007 #18 Skrevet 26. juni 2007 Plikt blir kanskje litt feil ord å bruke, men jeg synes man burde kunne forvente at gode venner kommer. Og har man takket ja til å komme i bryllupet, så er man vel gode nok venner til å stille i utdrikningslaget? Det er ikke bruden som legger opp til hva utdrikningslaget koster. Det er faktisk forloveren som planlegger. Og om det er veldig dyrt så kan man kanskje være med på deler av utdrikningslaget?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 26. juni 2007 #19 Skrevet 26. juni 2007 Plikt blir kanskje litt feil ord å bruke, men jeg synes man burde kunne forvente at gode venner kommer. Og har man takket ja til å komme i bryllupet, så er man vel gode nok venner til å stille i utdrikningslaget? Det er ikke bruden som legger opp til hva utdrikningslaget koster. Det er faktisk forloveren som planlegger. Og om det er veldig dyrt så kan man kanskje være med på deler av utdrikningslaget? Jeg skjønner tankegangen din, men jeg tror forholdene folk/venner har varierer mer enn det en kanskje tar utgangspunkt i når man svarer i tråder her inne (eller når man ber om andres meninger når man starter tråder, da). Jeg har ikke vært nær venn med brud(epar) i alle bryllupene jeg har blitt invitert eller vært i - noen har jeg knapt møtt før, men det har likevel vært greit å gå. Utdrikningslag ser jeg mer som noe de nærmeste vennene involverer seg i. Jeg har kun blitt invitert i utdrikningslag der det har føltes riktig og som en glede å gå (selv om jeg ikke alltid har kunnet, som nevnt) - samtidig har jeg sett at andre har blitt invitert i utdrikningslag til "fjerne" fetteres koner, eller der man i beste fall er en del av den utvidede vennekretsen (noen inviterer MANGE i byllupet, og MANGE i utdrikningslaget). Og som nevnt i startinnlegget - min venninne og den kommende bruden har ikke noe veldig nært vennskap, i hvert fall ikke slik min venninne ser det (særlig etter konflikter/brudd med andre felles venner), men hun hadde lyst til å gå i bryllupet, da, og sånn jeg tenker føles kanskje bryllupet som viktigere enn utdrikningslaget, når man prioriterer bort noe. -- Altså, jeg reagerer jo ikke på at hovedpersonen gjerne skulle sett at alle kunne komme, det vil man jo gjerne, men mer på kommentaren etterpå - at bruden var så "snurt". Jeg tror i hvert fall at jeg ikke ville brukt energi på å være sur på venner som av ulike, ukjente eller kjente grunner ikke kunne komme, selv om jeg sikkert ville blitt litt lei meg om en bestevenninne ikke kom (men da hadde hun sikkert tatt det igjen på andre måter?).
Daria Skrevet 26. juni 2007 #20 Skrevet 26. juni 2007 (endret) sånn jeg tenker føles kanskje bryllupet som viktigere enn utdrikningslaget, når man prioriterer bort noe. Helt enig. Bryllupet er jo tross alt poenget, for å si det sånn, utdrikningslaget er en vennefest. Det kan være mange grunner til å ikke være med på begge. Endret 26. juni 2007 av Daria
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå