Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Leser en god del på diverse forum og jeg kommer stadig over innlegg/svar der folk sier de hater Disney. Det som er felles med alle de er de kun sier de hater dem eller kommer med med mye negative komentarer, men de sier ikke hvorfor. En sa en gang at de hjernevasker barn, men ikke noe mer. Jeg lurer på hva som er grunnen til at en god del hater dem (eller har så mye negativt å si) ? Er bare mote eller har de virkelig en grunn, og hva kan den grunnen være. Hater du Disney? Hvorfor?
Gjest Kristin_ Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 Etter min oppfatning er det litt forskjellige type mennesker som ikke liker disney. Noen er av typen "nei til alt" og hater alle store selskaper, inkludert Disney. Enkelte synes at Disney fremmer tvilsomme verdier (inkl en del kristne organisasjoner), andre liker ikke at Disney "polerer" og i deres øyne ødelegger klassiske romaner og liknende, for å nevne noe Jeg synes f.eks. at Disney ødela Ringeren av Notre Dame, som var en utrolig god bok, og lagde den til en latterlig musikal. I tillegg synes jeg stort sett Disney fyrer oppunder tradisjonelle kjønnroller og en del slike ting, men jeg sier ikke at jeg hater dem av den grunn. (Hadde Disney gjort Romeo og Julie hadde de vel overlevd begge to og de hadde levd lykkelig alle sine dager)
Gjest Jytte Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 Det er fordi Disney er amerikansk - og på norges venstre-side så er det in å hate alt som lukter amerikansk.
Tabris Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 Jeg tror at det for noen også går på at Disney er - på lik linje med andre store korporasjoner - ekstremt kapitalistisk. Filmene er ofte sukkersøte og moraliserende. (Og i noen tilfeller dobbeltmoraliserende - som at jegere blir sett på som "den store stygge ulven" i flere filmer, mens man uten å blunke spiser kjøtt ellers). Som andre nevnte, så er det ikke alle som liker deres versjoner av gamle eventyr, historier og mytologier. Jeg er ikke overbegeistret for Disney selv - nettopp av de grunnene jeg har nevnt her - og flere. F.eks fordi at de i en gammel dokumentarfilm drev en hel lemenflokk utenfor et stup for å bekrefte myten om at de tok selvmord. Og måten de har "modernisert" og idiotifisert Donald og nevøende i "Quack-Pack". Jeg likte håndtegnede Disney-filmer, men har falt av etter Løvenes Konge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå