Gå til innhold

Avlysninger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det gått ca 20 dager siden fristen for å svare på innbydelsene gikk ut og da var det 72 som svarte at de kom. Og nå for en uke siden fant vi ut at et var barna ikke kom, de hadde glemt at ungen skulle på rideleir, og i dag fant vi ut at et at en av de andre gjestene ikke kommer. Det er utrolig irriterende og frustrerende. Er det ikke mulig å vise litt respekt for svar fristen. Er utrlig irriterende å holde på å planlegge for å måtte begynne om igjen med bordplasseringer og div.

Blir så irritert at folk ikke kan respektere frister. Er du i tvil,nevn dette når man svarer eller rett og slett svar NEI!!!

Måtte bare få ut litt frusentrasjon.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner veldig godt din frustrasjon! En del mennesker er bare utrlolig sløve når det kommer til tilbakemeldinger i det hele tatt :sur:

Når det er sagt er det mye som skjer i de flestes hverdag og dessverre lett for at ting kan gå litt i glemmeboken... ;)

Skrevet

Det er irriterendes ja og ikke minst uhøfflig og respektløst ! Tror jaggu jeg hadde sagt det til de også jeg da....

Skrevet

Skjønner godt hva du mener.. Vi får muligens et barn ekstra.. og må da stokke om på hele bordplasseringen (som vi forøvrig har skrevet ut i 55 eksemplarer) og sitter i en knipe da vi ikke har ark til å lage flere menyer eller materiale til bordkort..

Skrevet

Vi droppa bordplan i "sangheftet" rett og slett fordi vi ikke visste hvem som vilel komme når vi laga det...

Kokka ble litt irritert da jeg opplyste om avslyninger i løpet av den siste uka, men hun hadde lite grunn til det egentlig, jeg hadde opprinnelig sagt ca 70 inkludert to "babyer", og senere redusert det til max 69, inkl disse små. Vi endte med 65 gjester, inkl kun en baby, og dessuten hadde jeg glemt å telle med de to musikerene, så vi endte da ikke så langt fra de "ca 70 minus to babyer" som jeg startet med. (men hun påsto jeg hadde bedt om mat til 72, det jeg hadde bedt om var at det ble DEKKET til 72 (dvs, BORD til 72, DEKKET til max 70, pga at det var slik det gikk opp med bordene)

Bordplan til å henge på veggen ble siste gang revidert torsdag før vi giftet oss, etter siste avbud (hans plass ble da bare stående tom, vi flyttet ikke på de andre)

Det kan være frustrerende ja, men jeg valgte å ikke bruke energi på det. Hele denne siste, stressende uken har jeg gjentatt: Det ordner seg helt sikkert, og gift blir vi uansett. Jeg droppet den planlagte bordplanen i sangheftet, det ble enklest slik. Jeg laget uansett for mange både bordkort, servietter og sanghefter (enkelt fordi jeg bare laget en forside og deretter kopierte den....)

Men, respekt for svarfrister, det irriterte meg også for et par måneder siden. En ting var hvor mange som hadde svart at de kom, som likevel ikke kom, mer irriterende der og da var at det var over 40 personer som IKKE hadde svart da fristen gikk ut, så vi måtte purre på så mange.

Det er greit med de som svarer "med forbehold" (som helst likevel bør være avklart en uke før dagen...) og det er jo alltids noen som glemmer å svare, men 40 ubesvarte, og forbehold som blir avklart to dager før bryllupet er litt irriterende ja. Den bordplanen vi endte med laget jeg onsdag. Noe av det var "resirkulert" fra en tideligere bordplan, men en god del ble nytt. Og vi fikk altså et avbud etter dette...

Skjønner at du er frustrert.

Å svare så fort man vet om man kan komme eller ei, og som et minimum nevne eventuelle forbehold og når disse vil bli avklart, og svare innen fristen, det er normal folkeskikk.

Gjest 3llie
Skrevet

Vi trodde vi gjorde det enkelt ved å legge ved ferdigfrankerte svarkort med inbydelsene, men det er visst veldig vanskelig å få skrevet på navnet sitt og legge den i ei postkasse. Vi fikk ca halvparten av svarkortene, resten måtte vi ringe til etter svarfristen.. litt irriterende ja.

Gjest Gjest
Skrevet
Skjønner godt hva du mener.. Vi får muligens et barn ekstra.. og må da stokke om på hele bordplasseringen (som vi forøvrig har skrevet ut i 55 eksemplarer) og sitter i en knipe da vi ikke har ark til å lage flere menyer eller materiale til bordkort..

Må først si at jeg er 100% enig med dere i at det er sløvt å ikke melde fra om man kommer eller ei - og ikke bestemme seg før rett før bryllupet. Jeg har ingen erfaring med å arrangere store fester selv, men jeg innser jo at det bak en festmiddag ligger ganske mye planlegging, budsjettering og bestilling av en viss mengde mat... Derfor "hjelper man til" som invitert ved å si fra innen svarfristen. Om jeg skulle glemme å svare ville jeg også heller hatt som utgangspunkt at det kanskje er for seint om jeg likevel vil komme, enn å tro at vertskapet holder av plass til meg uansett...

Men når det gjelder problemet med at dere ikke har mer papir (..det selger de da selv på matbutikken i bygda jeg bor i..) eller materiale til bordkort - om dere først sier ja til siste ekstragjest ville jeg ikke brydd meg med å få den allersiste menyen til å matche de andre, faktisk. I tillegg er det et barn som trolig ikke kommer til å studere menyen med lupe. Ta en vanlig kopi, og lag bordkort av vanlig papir eller kartong, men kanskje i samme form/format som de øvrige. Akkurat DET blir en bagatell som dere ikke trenger å bekymre dere om når det er gjestene som er så seint ute med å si om de kommer...

Skrevet

Det er kun et irritasjonsmoment. Men nå viser seg at barnet ikke kommer likevel, så da er det ikke noe å tenke på :)

Skrevet

Vi hadde faktisk en gjest som ikke dukket opp på dagen... Han hadde visst fortalt broren min dagen før at han var usikker på om han kom. Men å si fra til oss, det gadd han ikke... Irriterende, ja! Vi fant det ikke ut før vi satte oss til bords. Kjedelig med en tom plass rett ved et hjørne...

Noen få av gjestene våre sa fra ved svarfristen at de var usikre. Det synes jeg var greit, for da kunne vi plassere dem så de ble lette å droppe (eks bordende). Det skal sies at disse gjestene hadde gode (helsemessige) grunner og at vi veldig gjerne ville ha dem der.

Skrevet

Vi har også fått en del endringer i forhold til de opprinnelige svarene, synes det er greit så lenge det fortsatt er i rimelig tid før bryllupet. Men om noen kommer dagen før og melder avbud, bør de ha GOD grunn.

Av frykt for endringer kommer vi ikke til å printe og laminere bordplanen før 1-2 dager før. Vi har en svigerinne som har termin 10 dager før bryllupet, så om de kommer avhenger jo av fødselen, osv.

Gjest Gjest
Skrevet

I fjor sommer ble jeg invitert i et bryllup til en god venninne, og ringte samme dag som jeg fikk innbydelsen og sa at jeg kom, måtte bare bytte bort vaktene mine den helgen (er sykepleier). Gledet meg veldig, det var den første venninnen min som giftet seg! Den dagen det var utdrikningslag ble jeg beordret på jobb, og måtte ringe i siste liten og melde avbud, noe som ikke var særlig koselig. Og rett før jeg skulle dra til bryllupet (jeg bor i en annen by, så skulle dra dagen før) kommer sjefen min og sier at hun har ombestemt seg; helgebyttet mitt ikke er godkjent likevel :overrasket: Forklarte situasjonen med bryllup etc, men det var visst bare "synd for meg".

Var så vidt jeg klarte å ringe venninnen min og fortelle det, heldigvis ble hun ikke sint på meg, bare på sjefen min. Men hun ble jo lei seg, og jeg følte meg som verdens ondeste, mest upålitelige venn :grine:

Så det er ikke alltid gjesten sin feil...

(sluttet forresten i den jobben etter dette...)

Skrevet

Utrolig kjip situasjon da!!

Har hørt om bryllup der gjester har takket ja til invitasjon til kaffe og ikke dukket opp. "De hadde sovnet på sofaen".

Det er så utrolig dårlig gjort!!! Brudeparet måtte betale kuvertpris for de allikevel...

Syns sånt er utrolig respektløst.

Vi hadde noen usikre gjester som sa ifra tidlig, pga fødsler, sykdom etc. Og det er jo helt greit. De ga skikkelig beskjed en uke før når vi måtte melde enderlig antall. Heldivis :)

Gjest Gjest
Skrevet

Folk som ikke svarer ja innen fristen blir antatt å være "nei"-svar.

Er du ikke i stand til å svare at du vil komme, kan du heller ikke forvente middag. Enkelt og greit!

Gjest Vampyra
Skrevet

Ærlig talt, det er da ingen som bryr seg om en eller to av menyene/sangheftene ikke er like alle andres? Hva med å ta de selv? ;)

Jeg skjønner irritasjonen over folk som ikke klarer å gi beskjed, men husk at deres bryllup ikke er den viktigste begivenheten i alle andres liv! Jeg har nesten glemt å gi beskjed til invitasjoner vi har fått, rett og slett fordi det er til familemedlemmer vi aldri snakker med. Hadde det vært invitasjoner til folk vi omgås eller har jevnlig kontakt husker man det lettere.

Vær glad dere får beskjed før bryllupet i det hele tatt, i et bryllup jeg var i var det 3 av gjestene som ikke møtte opp (uten å gi beskjed) og det stod derfor 3 tomme stoler ved bordene....

Gjest Blondie65
Skrevet
I fjor sommer ble jeg invitert i et bryllup til en god venninne, og ringte samme dag som jeg fikk innbydelsen og sa at jeg kom, måtte bare bytte bort vaktene mine den helgen (er sykepleier). Gledet meg veldig, det var den første venninnen min som giftet seg! Den dagen det var utdrikningslag ble jeg beordret på jobb, og måtte ringe i siste liten og melde avbud, noe som ikke var særlig koselig. Og rett før jeg skulle dra til bryllupet (jeg bor i en annen by, så skulle dra dagen før) kommer sjefen min og sier at hun har ombestemt seg; helgebyttet mitt ikke er godkjent likevel :overrasket: Forklarte situasjonen med bryllup etc, men det var visst bare "synd for meg".

Var så vidt jeg klarte å ringe venninnen min og fortelle det, heldigvis ble hun ikke sint på meg, bare på sjefen min. Men hun ble jo lei seg, og jeg følte meg som verdens ondeste, mest upålitelige venn :grine:

(sluttet forresten i den jobben etter dette...)

Det var GODT å høre at du sluttet. For det der er faktisk ikke lov etter Arbeidsmiljøloven (man skal ha en forutsigbar plan for arbeidet, m.v.). Med mindre alle ble helt plutselig syke så var det der råttent gjort.

Når det gjelder svarfrister er det tydelig at det har skjedd noe dramatisk med høfligheten til folk. Men det er vel det samme som gjelder her som det gjelder med å respektere andre nok til å faktisk pynte seg på en slik dag.

Skrevet
Jeg skjønner irritasjonen over folk som ikke klarer å gi beskjed, men husk at deres bryllup ikke er den viktigste begivenheten i alle andres liv! Jeg har nesten glemt å gi beskjed til invitasjoner vi har fått, rett og slett fordi det er til familemedlemmer vi aldri snakker med. Hadde det vært invitasjoner til folk vi omgås eller har jevnlig kontakt husker man det lettere.

Det koster ikke mange kaloriene å gi et ja/nei, dette er snakk om høflighet og respekt.

Det er godt mulig andres bryllup er likegyldig for noen, men en skriftlig invitasjon fortjener et skikkelig svar.

Skrevet

I know!

Hos oss er det enda ca 10 som ikke har svart enda - og fristen var for 2 uker siden... Tror rett og slett ikke alle tenker like langt.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

Vi hadde frist for nesten en måned siden, jeg fikk et svar i går, og det er ennå en som ikke har svart.

For vennefesten er fristen om to dager, 10% har svart foreløpig, og jeg tviler på at det ryr inn med svar innen søndag.

:forvirret:

Endret av Veronica Mars
Skrevet
Vær glad dere får beskjed før bryllupet i det hele tatt, i et bryllup jeg var i var det 3 av gjestene som ikke møtte opp (uten å gi beskjed) og det stod derfor 3 tomme stoler ved bordene....

Ja, vi burde jo bare være glad at noen gidder å bry seg om å komme i heletatt, for bryllup er jo det verste som finnes i verden.

Gjest Vampyra
Skrevet (endret)
Ja, vi burde jo bare være glad at noen gidder å bry seg om å komme i heletatt, for bryllup er jo det verste som finnes i verden.

Kjære vene, det er da ikke det jeg skriver :forvirret:

Men det er jo en gjenganger at folk tror at deres bryllup er den viktigste begivenheten det året.

Ja det er uhøfflig å ikke svare, men det er fort gjort å glemme ting! Hvis dere blir så irriterte får dere heller ta det som en selvfølge at de ikke kommer da-

Endret av Vampyra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...