Gå til innhold

Gasskoketopp

Anbefalte innlegg

Gjest Hobbykokk
Skrevet

Hei!

Vi skal bytte ut koketoppen på kjøkkenet vårt (90 cm.), og vi har veldig lyst på gasstopp. Men vi har ikke bil, så da lurer jeg på om det blir veldig tungvint. Hvor ofte må man fylle på gassflaskene? Jeg lurte også på om det ville være lurt å ha en kombinasjonstopp med et par elektriske plater som vil fungere som backup når vi blir tomme for gass.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hobbykokk
Skrevet

Uff, det forrige innlegget ble visst litt rotete. :sjenert: Det jeg mente var at hvis vi må fylle på gass i ett sett blir det veldig tungvint, i og med at vi ikke har bil. Jeg lurer derfor på hvor ofte man må fylle på. (Vi kan låne bil av og til, så dersom det ikke er for ofte går det sikkert bra).

Skrevet

Da vi fikk installert gass ble vi fortalt at en flaske på 10 kg. vanligvis varer i 6 mnd. Vi gikk imidlertid tom etter temmelig nøyaktig 3 mnd., og det i en periode hvor samboeren min hadde vært bortreist i 2 mnd. Så det varierer nok veldig etter hvor mye mat man lager. Jeg vil tro at vi vanligvis må kjøpe gass sånn ca. annenhver måned.

Vi har heller ikke bil, men det er ikke noe problem allikevel, da vi alltid har to 10 kg. flasker stående. Så når vi går tom for gass (noe som selvfølgelig alltid skjer når man står og lager mat), er det bare å flytte slangen over til den andre flasken.

Vi har fem gassbluss. I utgangspunktet var vi imidlertid ganske bestemt på at vi ville ha to-tre gassbluss, og én eller to elektriske plater i tillegg. Det har imidlertid heldigvis ikke vist seg å være nødvendig. Vi har ikke savnet elektriske plater et sekund!

Skrevet (endret)

😉

Endret av Asti
Skrevet

Har ikke induksjonsovner overtatt litt for gass?

Enklere og mindre brannfarlig.

men jeg vet ikke, bare hva jeg har hørt andre si.

Skrevet (endret)

😉

Endret av Asti
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med induksjon, men jeg hadde litt erfaring med gass da vi kjøpte gasskomfyr, og jeg var fast bestemt på at jeg ville ha det! En fordel med gass i forhold til induksjon er som Vanedis skriver, at man kan være litt uvøren. En annen fordel er at man kan bruke alle slags gryter og panner. I og med at det er en mye mindre komplisert mekanisme enn induksjon, regner jeg også med at det ikke så lett går i stykker. Jeg anbefaler gass på det sterkeste, og som jeg skrev tidligere er det ikke noe sikkert at du trenger elektriske plater i det hele tatt. Vi savner i hvertfall ikke det.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med gass! Man kan bruke alle slags kjeler og gryter, til og med 'ekte' wok med rund bunn (med et lite ekstrastativ til det største blusset). I tillegg kan man grille rett på blusset, for eksempel hender det vi griller paprika rett på flammene. Hvis noe koker over renner det ned under blussene og blir ikke brent fast så det er forholdsvis lett å rengjøre etterpå.

Vi har også to store gassflasker, så når den ene går tom så bytter vi til den andre og så har vi flere måneder på oss til å få fylt den tomme. Men jeg ser jo at det blir mer styr når man ikke har bil, for en gassbeholder veier jo litt.

Gjest Hobbykokk
Skrevet

Tusen takk for svar, og tusen takk for tips om gasstopp, Vanedis! Jeg skal se litt rundt, og jeg tror vi skal prøve å finne en som har samme størrelse som den gamle toppen vår slik at vi ikke trenger å gjøre noe med benkeplaten.

Jeg tenkte ikke på at man kunne ha en ekstra gassflaske :rodme: men det gjør jo alt mye enklere, siden man ikke trenger å skaffe gass med en gang. Da trenger vi slett ikke elektriske plater som backup heller. :)

Gjest -eline-
Skrevet

*savne gass* Hadde gasstopp da jeg bodde i England og savner den litt. Spesielt det å feks grille paprika rett på blusset, i tillegg til at den var super på wok. Vi har ikke plass til gass her, så da valgte vi det nestbeste: induksjon. Er absolutt fornøyd med platetoppen, den er rask nok til at jeg ikke får noia ;) Ser og fordeler med den og, feks er den enklere å rengjøre, den blir ikke så varm uansett slik at man slipper unna fastbrentheten som man har ved vanlige keramiske plater, og det er fryktelig greit at man ikke kan slå den på uten at det står noe på platetoppen som er magnetisk (er sjelden noe problem med gass siden man faktisk SER at den er på).

I mitt neste kjøkken så blir det gass, om ikke annet så skal jeg ha et wokbluss - blir ikke det samme med kun 3100 Watt, selv om man bruker mer av den tilførte energien til oppvarmingen enn man gjør ved gass... :sjenert:

Skrevet

Vi har to plater med gass og to med vanlig strøm. I hverdagen bruker vi bare gass og har en fin plate ved siden av til å sette til side gryter etc på. Og så er dte backup når vi går tom for gass som har skjedd to ganger på to og et halvt år.

Gjest Gjest_Cobra_*
Skrevet

Vi hadde først 2 plater med gass og to med vanlig strøm, jeg brukte bare gassen stort sett. Angret på at vi tok det slik for jeg syns vi fikk så dårlig plass til kasseroller og steikepanne.

Nå har vi byttet disse med bare gass, hvor vi har 5 bluss på. Jeg bruker de hver dag og vi skifter gassflaske 1-2 ganger i året. Vi har to slike 11 kgs flasker som vi bytter på. Så vi må bare dra for å fylle gass en gang i året, da fyller vi begge flaskene..

Jeg ville helt klart valgt gass igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...