Gå til innhold

Hvem "skal" holde taler i bryllupet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lurer på hvilke taler som er så godt som obligatoriske i bryllupet, jeg - hvem skal holde, og hvem skal talene rettes til :) Etter noen erfaringer med bryllup slo det meg og ei venninne at det ofte er brudgommen som får mest skryt og omtale, er dette tilfeldig, eller skyldes det fordelingen av taler(e)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at brudgommen, brudens far og forloverne "skal" holde taler. Dermed burde bruden fremstå i et godt lys ;)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Ja, det er jo sant, brudgommen henvender seg jo til bruden, og den talen er ofte fin og personlig :) Jeg har kanskje litt erfaring med at forloverne holder en mer felles tale/felles opplegg til begge parter i paret, og så har det kanskje vært en sang en gang.. Det kan være derfor jeg har det inntrykket jeg har (og med unntak; i det siste bryllupet jeg var i, var det mange nydelige ord til bruden også). Kanskje det bare har vært litt tilfeldig at brudgommene har hatt "bedre talere" eller fått mer personlige omtaler i noen av bryllupene?

Brudgommens familie, trenger ikke de å holde taler?

Skrevet

Ditt bryllup

Den tradisjonelle talerekkefølgen er:

1. Vertskapet, brudens mor eller far eller toastmaster starter talene med en velkomsttale. Den holdes ved middagens start.

2. Brudens far

3. Brudgommen

4. Bruden (hvis hun ønsker det)

5. Brudens forlover

6. Brudgommens forlover

7. Brudgommens far

8. Brudens mor

9. Brudgommens mor

10. Besteforeldre/Faddere

11. Søsken

12. Venner og andre som ønsker å holde en tale

Gjest Gjest
Skrevet

Oj, men alle de talene er vel ikke obligatoriske? Jeg tror aldri jeg har vært i et bryllup hvor f eks alle foreldre har holdt tale (eller lagd sang), men kanskje jeg kjenner litt nevrotiske og rare folk, egentlig :forvirret:

Skrevet (endret)

Gjest:

Tror nok man kan gjøre litt som man vil, men de som er mest tradisjonsbundne til talelisten bør være med. I de bryllupene jeg har vært i selv og mitt eget, har talelisten vært omtrent slik (nr 1 var i mitt eget bryllup) Det skal sies at vi ikke hadde noen sanger i vårt bryllup.

1. Brudgommen ønsker velkommen

2. Brudens far

3. Brudgommen

4. Bruden (hvis hun ønsker det)

5. Brudens forlover

6. Brudgommens forlover

7. Brudgommens mor evnt far

8. Søsken

9. Venner og andre som ønsker å holde en tale

10. Takk for maten tale

Endret av Tyren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...