Gå til innhold

Dere som er 3-barnsmammaer..

Anbefalte innlegg

Gjest mamma`n
Skrevet

Jeg har alltid hatt lysst på (iallefall) 3 barn. Nå har vi fått to..

Eldste er 2,5 og minste 2 mnd. :rødme:

Det jeg lurer på er hvilken aldersforskjell dere med tre barn kan anbefale på barna? Ville iallefall ha nummer 1 og 2 bra tett. Og det har jeg jo fått. Men lurer på om det ikke blir for travelt å få nummer 3 like tett?! Tror kanskje 3 år mellom 2 og 3 er passe? Da blir det en på 5, en på 3 og en liten en..

Jeg vil gjerne høre erfaringer fra dere som har fått tre barn. Hvilken aldersforskjell har de, og ville dere valt den aldersforskjellen igjen viss dere kunne velge, og hvorfor?

(ja, jeg vet at alle barn ikke kommer på bestilling, men nå snakker vi ut ifra at de kan det ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine var 9 og 11 når sistemann kom, det var litt for lenge.

Skulle jeg planlagt i dag tror jeg at jeg ville fått nr. 3 når eldstemann skulle begynne på skolen.

Praktisk økonomisk (slipper SFO) og du vil også kunne få litt alenetid med den nyeste babyen hvis nr. 2 i er barnehage.

Gjest Miss Guided
Skrevet
Mine var 9 og 11 når sistemann kom, det var litt for lenge.

Skulle jeg planlagt i dag tror jeg at jeg ville fått nr. 3 når eldstemann skulle begynne på skolen.

Praktisk økonomisk (slipper SFO) og du vil også kunne få litt alenetid med den nyeste babyen hvis nr. 2 i er barnehage.

Jeg fikk nr. 3 da eldstemann begynte på skolen. Tenkte ikke skole- og SFO praktisk på det da, mest at jeg ikke orket et barn til så tett innpå de andre to.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Det er 3 år mellom eldste og mellomste. Og det er 4 år mellom mellomste og minste. Veldig fint syns jeg. Hadde jeg kunne valgt nå, så hadde jeg ventet ca 2 år før jeg fikk nr2.

Personlig syns jeg det er lettere og bedre med noen år mellom dem.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har tre gutter, med to år mellom hver. Det har vært slitsomt, selvfølgelig, men det er mange fordeler med liten aldersforskjell også. Den minste var veldig mammadalt, og ganske krevende som baby. Dette gjorde småbarnsperioden ekstra hektisk. Jeg hadde heller ikke full barnehageplass til de to eldste, og savnet spebarnstid med de to minste alene. Vi innrettet oss slik fordi vi ønsket det, men det kostet i form av innsats. En baby, en toåring og en fireåring samtidig ga meg ikke akkurat fritidsproblemer.

Nå er den minste snart fire år. De har veldig glede av hverandre og leker masse sammen, spesielt er dette herlig når vi er på ferie. Dersom du klarer å kombinere jobb og tre barn så tett, er det absolutt verdt innsatsen. Det skal sies at jeg var hjemmeværende helt til den minste var nesten tre år, og det ga oss litt frihet.

Det er nesten umulig å gi noen generelle råd. Alle barn er forskjellige, og det som gjorde det ekstra slitsomt i vårt tilfelle var at den minste ikke tok flaske eller ville være lenge vekke fra mammaen sin.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er 1,5 år mellom eldste og mellomste. Og det er 6 år mellom mellomste og yngste. Siste barnet var ikke planlagt. Hvis jeg skulle valgt å planlegge ville jeg fått yngste 1,5 år etter mellomste. Da hadde de sannsynligvis fått mer glede av hverandre. Det ville også vært lettere å finne aktiviteter som passet til alle tre barna.

Nå er eldste 16 år og yngste 9 år. Alle har det koselig sammen her hjemme, men ellers deltar de på ulike aktiviteter og har ingen felles venner. Håper og tror at de også vil ha et godt vennskap når de blir voksne.

Skrevet

Kommer nok an på hva som er grunnen til at man prøver å finne passende aldersforskjell.

"Her & nå" er det god hjelp i litt avstand fordi det er plutselig ganske mange fler med 3 barn syns jeg.

Har ca 3 år mellom mine tre.Det var helt ok,travelt ville det blitt åkke som.

Nå som de er større er det helt ok.Mulig at større avstand mellom nr 2 & 3 hadde fjernet "midterstemann"-problematikken..? hva vet jeg:)*grubler*

Det blir bare tanker.

Koselig med barn er det uansett

Gjør hva du orker og forholdet deres ønsker og er tjent med..sier nå jeg!

Skrevet

3 1/2 år mellom nr 1 og nr 2, 2 1/2 år mellom nr 2 og nr 3

Skrevet

Jeg har tre jenter. Mellom de to første er det ca 2 1/2 år. Det var ikke så lett å få kosa så mye med baby`n - når frøkna på 2 1/2 år rasa rundt. En ganske kavete periode :forvirret:

Ned til nr 3 er det 4 år ( 1 år mer enn vi planla). Det viste seg å være veldig fint for oss. Jeg fikk masse tid til å kose med baby`n og til å amme i ro og fred. De to andre klarte masse selv og de leika masse sammen.

Ingen av mine har vært i barnehage, så for oss var det en perfekt tid mellom de to siste.

Nå leker alle 3 veldig godt sammen. Minstefrøkna er 3 år - og de to andre elsker å ha henne med seg overalt. Hun ser sååå opp til dem og lærer masse.

Samtidig har jeg ei lita jente og kose meg med hjemme i flere år til -mens de andre er på skolen... ;)

Skrevet

Det er 5 år mellom hver av mine 3, altså når minsta blir 5 er de 5,10 0g 15. På en måte er det litt for stor aldersforskjell, men samtidig har jeg hatt skikkelig tid til hvert enkelt barn :) Ulempen med så stor aldersforskjell er at de ikke leker så mye med hverandre. Men samtidig er de lært opp til å ta hensyn til hverandre og for oss fungerer det kjempefint :)

Skrevet

Det er 4 år mellom hver av mine barn, de er nå straks 7 år, 11 år og 15 år.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har fire barn med svarer likevell :)

Har en som snart er tenåring, tvillinger på tre år og minstemann på to år.

Hektisk småbarnsperiode, men så lenge en er innstillt på det så går det bra. Ulempen er at det krever enormt mye en periode, fordelen er at de tre minste er lekekamerater og at småbarnsperioden blir kortere.

Skrevet

Vi vil ha tre barn og har vel bestemt oss for at vi ikke prøver på neste mann før den yngste er ferdig med bleier. Så da får vi se når det blir :ler:

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Våre barn på 11, 8 og 4 leker veldig fint sammen. Og det tror jeg de hadde selv om det var større aldersforskjell. Det flotte er at de to eldste hjelper til. Om vi skal noen steder og det er litt liten tid eller stress, så hjelper de til med å få yngste i klærne eller andre ting. Det hadde ikke gått om de var like gamle (og yngre). Føler også at tiden til hvert barn har vært der, uten stress. Merket spesielt med yngste, for da var mellomste så pass "stor". Det gikk ganske rolig for seg og de var så flink de to største.

Endret av Miss Cutie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...