Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og samboeren eier en borettslagsleilighet sammen (ca 80/20, minste delen på meg). Nå begynner jeg å innse at denne økonomiske krisen jeg er i kommer trolig til å bli langvarig. En løsning vi da vurderer er at han kjøper meg ut.

Så vidt jeg har forstått er det er forslag om å innføre dokumentavgift også på borettslagsleiligheter, men at det ikke er det pr dags dato. Noen som vet om dette bare er et løst forslag, eller har vi det travelt? Andre ting vi må være klar over? Skatter, avgifter, andre ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel en komite som har foreslått det, men det ligger ikke itl behandling enda. Det kommer nok til å bli innført, men sannsynligheten for at det skal skje i år er liten. Og det er mulig det samtidig blir innført fritak for dok avgift ved omsetning mellom samboere, slik det i dag er fritak mellom ektefeller.

Det er ikke noe å stresse med nå ihvertfall.

Jeg vet ikke hva som har skapt dine problemer, men er ikke dette kanskje noe dere kan løse sammen da? Uten at du blir leietaker hos samboeren din mener jeg?

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har ikke flere nødløsningner igjen nå, så om ikke ting endrer seg i løpet av 3-5 måneder så er dette den eneste alternativet vi har. Bare godt det ikke er noe som raskt kommer det med avgifter osv, da kan vi i det minste se an om ting går min vei i en sak som kan berge meg økonomisk i lang tid fremover.

Men det er ingenting annet som går til en eller annen utgift?

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har ikke flere nødløsningner igjen nå, så om ikke ting endrer seg i løpet av 3-5 måneder så er dette den eneste alternativet vi har.

Men dere -til sammen- får jo ikke det spor bedre råd av dette. Det er kun formaliteter og ikke reelle innsparinger.

Jeg ville heller forsøkt å se etter løsninger der dere som par kommer ut med mer penger å rutte med, ikke en "løsning" som ikke hjelper det spor på økonomien deres.

Gjest Gjest
Skrevet
Men dere -til sammen- får jo ikke det spor bedre råd av dette. Det er kun formaliteter og ikke reelle innsparinger.

Jeg ville heller forsøkt å se etter løsninger der dere som par kommer ut med mer penger å rutte med, ikke en "løsning" som ikke hjelper det spor på økonomien deres.

Nei, men jeg slipper den følelsen av at jeg hele tiden tigger penger av han uten at han får noe igjen. På denne måten får han i det minste noe av verdi igjen av pengene. Samlet sett har vi faktisk svært god økonomi, og dette gjør ikke ting verre for han på sikt.

Eneste løsningen vi har som kan bedre situasjonen økonomisk samlet sett er at vi gifter oss, noe jeg helst vil unngå slik det er nå. Vil ikke ha den følelsen av at økonomi er en stor del av årsaken til at vi gifter oss.

Gjest Gjest
Skrevet

Det må da finnes løsninger for din økonomi ala ny jobb ol?

Å gifte seg er det uansett begrenset hvor mye penger dere kan spare på.

Og dersom dere tenker på giftemål virker det litt ulogisk å samtidig være opphengt i formaliteter rundt eierandeler i felles bolig.

Prøv andre ting først. Tenk fellesskapsløsninger siden. Men tenk ikke så mye på dette leilighetssalget. Dersom dere en gang selger leiligheten og går hvert til deres, kan du jo uansett la ham beholde hele gevinsten om du føler at du skylder ham det.

Gjest Gjest
Skrevet

Tro meg, det er ikke flere løsninger utover denne og at om jeg er ekstremt heldig kan det løse seg i løpet av de nærmeste månedene. Nærmere enn det vil jeg ikke beskrive det pga at det er en såpass spesiell situasjon at jeg lett kan bli gjenkjent. Så om det ikke løser seg selv er det tre alternativer:

- Jeg selger meg ut.

- Om ca 5-6 måneder så forsørger han meg 100 % uten å få noe igjen for det. I så fall føler jeg nesten at vi bør gifte oss så han i det minste får skiftet skatteklasse, men å gifte seg pga økonomiske og praktiske årsaker blir feil.

- Jeg flytter ut så jeg har rett på hjelp, eventuelt flytter såpass langt at jeg har en reell mulighet til en inntekt det går an å leve på.

Alternativ 2 orker jeg ikke i lengden, og alternativ 3 er vi skeptiske til i ugangspunktet pga at å gå fra sambo til særbo kan bli slitsomt for forholdet.

Så om jeg selger meg ut så er vi i den situasjonen vi i utgangspunket “skulle vært” om det ikke tilfeldighetene gjorde at det der og da virket lettere at jeg var medeier enn at han tok opp lån.

Uansett takk for innspill, men dette var ikke ment som en samlivstråd ;)

Skrevet

Det kommer tinglysningsgebyr, muligens gebyr til forretningsfører og muligens noe til banken som kostnader, men det er ikke store summer i denne sammenhengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...