Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Jeg har i den siste tiden - dvs i de siste par årene, oftere og oftere fått diverse kommentarer / spørsmål som dreier seg om hvorvidt vi skal ha barn snart. Hyggelig nok det, men jeg synes endel går langt over streken. Folk ser ikke ut til å tenke seg særlig godt om, man vet jo som regel ikke hva som er årsaken til at folk ikke har barn. Jeg føler veldig med de som sliter :klem:

(Mulig dette innlegget skulle vært postet i gravid/ spedbarn forumet -det er påfallende ofte nybakte mødre/ gravide som er ivrige med å kommentere andre.. (Moderator får flytte innlegget evt.:-))

Jeg har rundet 30 for et par år siden. Er i et veldig godt forhold og har god økonomi/ bra jobber etter lange utdannelser. Hensyn til arbeidsplassen(e), ønske om reise/opplevelse/ kjærestetid har gjort at vi ikke har forsøkt på barn fram til nå..

Det som irriterer og sårer meg mer og mer (på både egne og andres vegne..!) er ymse kommentarer hvor det lyser igjennom at andre synes vi har prioritert "feil".

F eks kommentarer som "Det er ikke noe på gang hos dere, da? Så du føler kanskje at du har tid til å vente ennå lenger, ja, ja...".

En perifer venninne konkluderte nettopp med at vi ikke ville ha barn pga hensyn til karrieren... Det er absolutt ikke riktig, vi vil bare at barna våre (som vi håper å få de nærmeste årene!) skal ha et solid hjem med lykkelige, trygge og voksne foreldre som kan gi dem en god start på livet og ballast til å selvstendige, ansvarlige mennesker. Vi føler at vi er bedre rustet til det nå enn da vi var nyutdannede og ung, hadde trang økonomi, kort fartstid sammen etc etc.

Mulig jeg er hårsår, men mener at det er mange navnlebeskuende folk som ikke ser andre løsninger enn sine egne (det gjelder også der det ikke er spesilet mye planlegging inne i bildet..).

Tenk om vi hadde slitt i lang tid med å få barn uten å lykkes?! Håper ikke det skjer, men man vet jo ikke. Det gjelder imidlertid mange til enhver tid. Folk må slutte å slenge kommentarer rundt seg i øst og vest!

puh.. godt å få det ut... Flere med samme opplevelser?? (Håper ikke jeg er ekstra var..:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_anniken_*
Skrevet

Kjenner meg så veldig godt igjen i det du skriver. Kommentarer som andre ikke tenker over i det hele tatt, henger igjen i hodet mitt lenge etterpå. De mener jo ikke vondt med det, men jeg er fryktelig var på alt babysnakk. Vi har prøvd i noen år nå, og folk rundt snakker stadig vekk om at "nå er det vel på tide.."Orker ikke fortelle at vi har litt problemer med å få barn til alle og enhver heller.. jaja.. håper det ordner seg snart, så slipper jeg alle kommentarene :sjenert:

Skrevet

Jeg kjenner meg også igjen , om en av litt andre grunner. Blir mektig provosert fordi dette er rett og slett ikke noe folk har noe med :frustrert: Og fordi dette, av mange grunner, kan være et sårt tema for mange, kanskje de har mistet, kanskje de sliter med å bli gravide, eller kanskje de venter fordi den ene parten ikke er klar enda(noe som er ganske sårt for den andre)? Det kan være mange grunner til at man ikke får barn akkurat når omgivelsene rundt tydeligvis har bestemt seg for at det passer.

"Det er ikke bare å bestille dem heller" - pleier å være en kommentar som får de fleste til å holde kjeft, så kan jo folk lure på hva jeg mener/mente med det.

Så, til trådstarter, du er nok ikke den eneste som blir provosert nei...

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet. Folk må jo få ha de meningene de vil. Om de mener at dere har prioritert feil, så er det deres rett til å mene det. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så sårende når det er et valg dere bevisst har tatt selv. Kan dere ikke stå for og forsvare det dere har valgt?

Jeg skjønner at det er IRRITERENDE, men jeg synes man er litt vel hårsår når man finner slike kommentarer sårende. Det hadde vært noe annet om dere hadde opplevd problemer med å faktisk bli gravide, slik som mange desverre gjør.

Skrevet

Jeg skjønner deg bare SÅÅÅÅÅ godt. Er selv rundt de 30, godt etablert og med solid økonomi. Og jeg får utallige kommentarer om at det vel snart er på tide med en liten en. Nå har vi, i motsetning til deg TS, prøvd i nesten ett års tid. Men grunnet manglende eggløsning (kroppen har ikke kommet i gang etter p-pillene) så har vi ikke hatt suksess. Det er frustrerende fordi man jo så gjerne vil. Når man da i tillegg skal måtte bli minnet på sin egen manglende suksess titt og ofte, er det ikke rart at man blir litt sår. Fikk faktisk spørsmål om jeg og mannen min forsøker å bli gravide for senest et par timer siden. Av en bekjent gjennom jobben! Helt utrolig.

Jeg skal legge meg den kommentaren på minnet, Angelou. Den var fin....

Skrevet
Jeg skjønner deg bare SÅÅÅÅÅ godt. Er selv rundt de 30, godt etablert og med solid økonomi. Og jeg får utallige kommentarer om at det vel snart er på tide med en liten en. Nå har vi, i motsetning til deg TS, prøvd i nesten ett års tid.

Ja, det er det jeg mener med sårende kommentarer. Slike kommentarer ER sårende når de rammer den som prøver og prøver.

For meg er det ikke personlig sårende ettersom vi ikke er der ennå. Ser over at Darkness mener jeg er hårsår. Det er mulig når jeg blir såret "på andres vegne". Poenget mitt er at de son sprer om seg meg slike kommentarer ikke vet noe om de egentlige grunnene til at det ikke er barn på vei...

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

Når man sliter med ting i livet kan det som på andre er "hverdagslige" kommentarer /spørsmål virke sårende på den som er rammet.

Spørsmål som "Hvor skal dere på ferie i år, da" kan være tungt for dem som sliter med dårlig økonomi, "Blir du med og tar en øl" er vanskelig for den som har problemer med alkohol. "Hvordan går det med jobbsøkinga" kan være marerittspørsmål for den som søker og søker og ikke får napp noe sted.

Spørsmål om "Skal ikke dere få unger snart" er i samme leia. For noen er det bare fraser man sier når man treffer andre. Klart det oppfattes som slitsomt når man blir spurt og spurt. Hadde det vært meg ville jeg bare svart i samme dur "Ja, de er jo så nydelige disse små, vi får se hva det blir til." Så ville jeg penslet samtalen inn på noe annet, eller spurt mødrene om deres nydelige nurk var begynt å rulle over på magen, og det sov godt om natten, om h*n var begynt med grøt og bla, bla, bla.

fil (mamma til 3)

Gjest Gjest
Skrevet
"Ja, de er jo så nydelige disse små, vi får se hva det blir til."

??? For en merkelig ting å si..

Skrevet
??? For en merkelig ting å si..

Hva er merkelig med det da? :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er merkelig med det da? :forvirret:

Skal man liksom måtte påstå at man synes små barn er nydelige bare fordi man ikke har noen selv ennå?

Jeg synes i alle fall ikke små barn generelt er spesielt "nydelige".. Og om de er det eller ei har svært lite med mitt ønske om å bli gravid å gjøre.

Jeg prøver så godt jeg kan, men jeg nekter å si til folk at "vi får se hva det blir til" (for det har de ikke noe med!)...

Skrevet

Eh.. Det er vel ingen som har sagt at du skal si det dersom du ikke ønsker barn?

Skrevet

Eller når "barnet" finner det for godt å komme flygende med storken..

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet
Skal man liksom måtte påstå at man synes små barn er nydelige bare fordi man ikke har noen selv ennå?

Jeg synes i alle fall ikke små barn generelt er spesielt "nydelige".. Og om de er det eller ei har svært lite med mitt ønske om å bli gravid å gjøre.

Jeg prøver så godt jeg kan, men jeg nekter å si til folk at "vi får se hva det blir til" (for det har de ikke noe med!)...

Jeg sier ikke at du skal si "vi får se hva det blir til" eller at du må synes andres barn er nydelige. Det var bare et eksempel på hva man kan si for å jatte spørsmålet bort. Jeg pleide å si slike ting da vi strevde.

fil

Skrevet
Jeg har i den siste tiden - dvs i de siste par årene, oftere og oftere fått diverse kommentarer / spørsmål som dreier seg om hvorvidt vi skal ha barn snart. Hyggelig nok det, men jeg synes endel går langt over streken. Folk ser ikke ut til å tenke seg særlig godt om, man vet jo som regel ikke hva som er årsaken til at folk ikke har barn. Jeg føler veldig med de som sliter :klem:

(Mulig dette innlegget skulle vært postet i gravid/ spedbarn forumet -det er påfallende ofte nybakte mødre/ gravide som er ivrige med å kommentere andre.. (Moderator får flytte innlegget evt.:-))

Jeg har rundet 30 for et par år siden. Er i et veldig godt forhold og har god økonomi/ bra jobber etter lange utdannelser. Hensyn til arbeidsplassen(e), ønske om reise/opplevelse/ kjærestetid har gjort at vi ikke har forsøkt på barn fram til nå..

Det som irriterer og sårer meg mer og mer (på både egne og andres vegne..!) er ymse kommentarer hvor det lyser igjennom at andre synes vi har prioritert "feil".

F eks kommentarer som "Det er ikke noe på gang hos dere, da? Så du føler kanskje at du har tid til å vente ennå lenger, ja, ja...".

En perifer venninne konkluderte nettopp med at vi ikke ville ha barn pga hensyn til karrieren... Det er absolutt ikke riktig, vi vil bare at barna våre (som vi håper å få de nærmeste årene!) skal ha et solid hjem med lykkelige, trygge og voksne foreldre som kan gi dem en god start på livet og ballast til å selvstendige, ansvarlige mennesker. Vi føler at vi er bedre rustet til det nå enn da vi var nyutdannede og ung, hadde trang økonomi, kort fartstid sammen etc etc.

Mulig jeg er hårsår, men mener at det er mange navnlebeskuende folk som ikke ser andre løsninger enn sine egne (det gjelder også der det ikke er spesilet mye planlegging inne i bildet..).

Tenk om vi hadde slitt i lang tid med å få barn uten å lykkes?! Håper ikke det skjer, men man vet jo ikke. Det gjelder imidlertid mange til enhver tid. Folk må slutte å slenge kommentarer rundt seg i øst og vest!

puh.. godt å få det ut... Flere med samme opplevelser?? (Håper ikke jeg er ekstra var..:-)

:overrasket: Jeg trodde det var alminnelig høflighet å ikke stille slike spørsmål. Dessuten - om folk blir gravide vil omgivelsene tidsnok få vite det.

Skrevet

Enkelte får seg til å både si og blande seg opp i de utroligste ting, og at du finner deg i det syns jeg du skal slutte med.

Gi en skarp tilbakemelding når de begynner med disse uhøflige påstandene sine og be dem passe sine egne saker.

Gjest Gjest
Skrevet

Gjett om jeg kjenner meg igjen. Jeg har en sykdom som gjør at det er en viss sjanse for at jeg ikke kommer til å runde 50år - i tillegg til at et eventuelt svangerskap kan være livsfarlig. Dette har jeg slått meg til ro med, så derfor vet også de fleste om hvordan ståa er. Alikevel virker det som om jeg MÅ få unger. For det er jo så fint med unger, det KAN jo gå bra og jeg kommer sikkert til å angre hvis jeg ikke prøver.

Jeg er fullt klar over at enkelte lever og ånder for det å stifte en egen familie, men vær så snill, ikke gå rundt og ta de samme valgene for andre og.

Gjest Gjest
Skrevet
Gjett om jeg kjenner meg igjen. Jeg har en sykdom som gjør at det er en viss sjanse for at jeg ikke kommer til å runde 50år - i tillegg til at et eventuelt svangerskap kan være livsfarlig. Dette har jeg slått meg til ro med, så derfor vet også de fleste om hvordan ståa er. Alikevel virker det som om jeg MÅ få unger. For det er jo så fint med unger, det KAN jo gå bra og jeg kommer sikkert til å angre hvis jeg ikke prøver.

Jeg er fullt klar over at enkelte lever og ånder for det å stifte en egen familie, men vær så snill, ikke gå rundt og ta de samme valgene for andre og.

Vel av og til må man tenke litt lenger enn bare meg,meg,meg. Det hadde jo vært fint for besteforeldrene å ha en liten en når du er borte. Og hva med mannen din? Er du sikker på at han ikke ønsker seg barn, men bare sier det motsatte for å tekkes deg?

Skrevet
Spørsmål: "Når skal dere ha barn, da?"

Svar: "Du, det skal vi ha når det passer oss."

;)

Det svarer jeg. Da blir det som oftest stille.

Skrevet
Vel av og til må man tenke litt lenger enn bare meg,meg,meg.

Ja, det er jo kjempeego å ikke ønske barn når man kan dø av svangerskapet.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Vi opplever akkurat det samme. Velmenende mas. Maset har vart ett par år, men det var først for ett år siden at vi begynte å prøve. Etter det føles det litt sårt når folk spør, mens jeg tidligere bare ble lettere irritert.

Man bør tenke seg litt om. Man har faktisk ingen ting med å gjøre når andre ønsker å få barn. Det kan være mange grunner til at de ikke har barn enda, og jeg kjenner flere som blir oppriktig lei seg når de får dette spørsmålet. En venninne fikk spørsmålet 2 dager en spontanabort. En annen venninne føler seg klar for barn og har kjempelyst på, men mannen vil ikke ha. Klart det da blir sårt når folk spør.

Har begynt å ta dette opp ved visse anledninger det faller seg naturlig, og da er alle helt enig i at dette er frekt og uhøflig å spørre om, og at man ikke har noe med det å gjøre.

En venninne av meg var veldig søt, da hun fortalte at hun aldri spurte noen om når de skulle ha barn, for det var jo ikke noe hun hadde noe med å gjøre. Under en middag hadde hun sittet ved siden av en hun knapt nok kjente, og spurt henne om hun ikke hadde lyst på barn snart. Hun mente det å spørre OM de ikke snart hadde LYST på barn var et helt annet spørsmål enn NÅR de hadde lyst :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...