Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 Jeg er en jente i 20 årene, gift og to barn, som jobber i en mellomstor bedrift. Her har jeg jobbet i 2 år. Sjefen på 55år ønsker å ta meg med på båttur, i fritiden - bare han og meg.. Hva synes dere om dette? Jeg har ingen planer å være med ham på dette og synes det er litt ekkelt at han maser på meg.Jeg blir usikker og vet ikke helt hva jeg skal svare. Har noen tips til hva jeg kan si og hvordan jeg kan takke nei på en pen måte? Vil ikke lage ting surt heller. Hvordan hadde dere reagert på dette? Takk for råd!
venus* Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Vær tydelig og si nei takk! Du kan begrunne det med at du synes det høres uprofesjonelt ut, hvis han ikke tar hintet. For en sjef du har... Jeg ville prøvd å unngå han så mye det lot seg gjøre, og holdt en veldig profesjonell tone med han.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 Jeg ville tatt det som en spøk. Svart noe sånt som: -"Haha, ja, det ville sambo likt, han hadde vel kommet svømmende etter oss med Fiskars-kniven mellom tenna!" eller: -"Ja gjerne, høres gøy ut! Får jeg en time fri idag, så jeg kan handle badedrakter og solkrem til ungene?" Selvsagt med et stort glis, så han hadde skjønt at jeg så på både invitasjonen og mitt svar som litt morro på arbeidsplassen.
Gjest Fjellsippa Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Du kan jo ganske enkelt begrunne et avslag med at du har to små barn å ta deg av, og at mannen din neppe ville likt at du dro på båttur alene sammen med sjefen din. Mer begrunnelse trengs vel ikke.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 Han vet utmerket godt at jeg er kone og mamma! -trådstarter-
Lurvina Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 Prøve å holde en profesjonell tone med han, vær litt avvisende uten å være ufin så langt det holder. Han virker litt uprofesjonell han sjefen din altså, det må jeg få si
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 Jeg ville oppført meg som det var en selvfølge at både unger og sambo var invitert med. Faktum er at hvis de ikke er det (ja jeg forstår jo egentlig at de ikke er det, men jeg skjønner ikke helt sjefen din at han vil seg selv så vondt ...) så vet jeg ikke helt om jeg hadde giddet å jobbe der lenger. Har du spurt de andre kollegaene om de har fått lignende tilbud?
Gjest mann 42 Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 Den sjefen der er lite ute etter et nyp, da! Hehe..
ceca Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Den sjefen der er lite ute etter et nyp, da! Hehe.. helt klart.... Enten tar du det med humor som beskrevet over her, eller så sier du klart fra til han at du ikke ønsker å dra på tur med han alene. Såpass tåler han å høre når han spør slik.
MsRP Skrevet 26. juni 2007 #10 Skrevet 26. juni 2007 Jeg ville tatt det som en spøk. Svart noe sånt som: -"Haha, ja, det ville sambo likt, han hadde vel kommet svømmende etter oss med Fiskars-kniven mellom tenna!" eller: -"Ja gjerne, høres gøy ut! Får jeg en time fri idag, så jeg kan handle badedrakter og solkrem til ungene?" Selvsagt med et stort glis, så han hadde skjønt at jeg så på både invitasjonen og mitt svar som litt morro på arbeidsplassen.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 "Jeg drar ikke på fisketur når jeg har fisk hjemme jeg, vet du "
LilleLy Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 Må bare si at jeg aldri ville blitt med! Og jeg har verdens beste forhold til min egen sjef i utgangspunktet...
Gjest Frysepulver Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 Så her bare antar man at sjefen er en kåt gris som er hypp på et nyp? Det kan ikke tenkes at han vil gjøre noe hyggelig?
Gjest Cienna Skrevet 26. juni 2007 #14 Skrevet 26. juni 2007 Spøk, kåt eller hyggelig. En 55 år gammel mannesjef burde vite at et slikt spørsmål til en 20 år gamme jente ikke passer seg i en arbeidssituasjon. Nå vet jeg ikke hvor seriøst han spurte deg, men om det var ment som en invitasjon, og han i tillegg maser om det; Si enkelt og greit at det ikke passer seg. Privat og jobb er 2 forskjellige ting, og du holder dem separat. Er noe helt annet om det hadde vært et arrangement med flere kollegaer. Veldig upassende av ham å sette deg i en slik situasjon.
wondergirl Skrevet 27. juni 2007 #15 Skrevet 27. juni 2007 Si at du blir med hvis du kan ha med familien din? Vær veldig klar på at du ikke er interessert i hvertfall. For en patetisk fyr...
Mrs. K Skrevet 27. juni 2007 #16 Skrevet 27. juni 2007 Så her bare antar man at sjefen er en kåt gris som er hypp på et nyp? Det kan ikke tenkes at han vil gjøre noe hyggelig? Nei! Da hadde han invitert med familien hennes eller noen flere fra arbeidsplassen.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #17 Skrevet 27. juni 2007 Jeg er en jente i 20 årene, gift og to barn, som jobber i en mellomstor bedrift. Her har jeg jobbet i 2 år. Jobbet der i to år? når fikk du de to barna?
Ludvig sin mamma :) Skrevet 27. juni 2007 #18 Skrevet 27. juni 2007 Jobbet der i to år? når fikk du de to barna? Hva med å lese det som TS faktisk skriver? I 20 årene betyr at hun kan være fra 20 til 29 år gammel.. Ellers vil jeg si at jeg er enig med de andre som foreslår å ta/avvise forslaget med humor, gir han seg ikke da så forklar han at forslaget er uakseptabelt.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #19 Skrevet 27. juni 2007 Trådstarter her. Takk for mange svar. Noen kommentarer til det som har blitt skrevet.. Dette mener han, han har snakket om det flere ganger. Jeg blir stresset og syns det er envanskelig situasjon. Synes også det er vanskelig å svare han for direkte. Er enig i at han burde tatt andre kollegaer også med på tur. Hvorfor bare meg!? For gjesten som lurte; er i slutten av 20 årene, men er jo ikke så viktig!! Så tenker jeg; hva om han bare vil være snill og hyggelig - er jeg da utakknemlig?!
Twigi Skrevet 27. juni 2007 #20 Skrevet 27. juni 2007 Du sier at dere har et godt forhold, og at det er en mulighet for at han bare vil være snill og hyggelig. Det er mulig det, og det er også mulig at han forsøker å rettferdiggjøre dette overfor seg selv: Han kommen med en "uskylig" invitasjon, men ønsker samtidig at du skal akseptere - for i såfall så kan jo han legge noe av ansvaret over på deg. For selv om han vet det er galt, så kan han jo ha en hemmelig fantasi om at det skal skje noe spennende på denne turen. Så lenge du er unnvikende i svaret ditt, så fortseter han å mase ut fra et ønske om at du egentlig har lyst til å svare ja..... Irrasjonelt, ja, men han kan ha kommet i panikkalderen, være tiltrukket av deg, og håpe på et lite under - selv om han fornuftsmessig skjønner at det er galt. Jeg tror du selv skal være offensiv her, og ikke vente til han kommer med invitasjonen enda en gang. Stikk inn til ham på kontoret, si at du ønsker å ta opp noe. F.eks. "Når det gjelder den båtturen du har snakket om, så vil jeg gjerne gi deg et klart svar. Det blir ikke aktuelt for meg å være med på en båttur alene med deg, det vil være uprofesjonelt , og jeg ønsker ikke å ødelegge det gode arbeidsforholdet vi har. Jeg ønsker ikke å være utakknemlig eller frekk, men jeg synes det er litt ubehangelig med en slik invitasjon som ikke gjelder alle på kontoret. Håper dette er greit for deg." Det er bedre å ta det direkte, enn at du begynner å unngå ham - da kan du risikere at det går ut over arbeidsforholdet som du beskriver som bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå