Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant ut i dag at regnskapsføreren ikke har sendt inn mva oppgaver på 7 mnd, eller gjort noe av det andre hun skulle gjøre med regnskapet mitt....

Jeg vet at det er naivt, men jeg har stolt blindt på henne hele veien, så hver gang jeg har spurt henne om noe eller etterlyst papirer har kommet en "god" forklaring på det som jeg har slått meg til ro med... (dumme paien... :sur: )

Men nå er jeg drit redd for baksmell på skatt og mva og ikke minst alle gebyrene på og levere alt dette for sent... Og i tillegg på jeg finne ny regnskapsfører fort som f... som kan rydde opp i alt det her....

Synes litt synd på meg selv nå og kunne trenge litt oppmuntring og noen gode råd... :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår fortvilelsen, men jeg kan trøste deg med at dette kommer til å gå helt fint så lenge det blir ryddet opp i nå. Du må altså først og fremst sørge for å finne noen som kan hjelpe deg å sluttføre regnskapet for fjoråret, oppdatere/begynne på årets, sende inn selvangivelse (Hvis det ikke allerede er gjort) og sende inn m.v.a.-oppgaver.

Leverer du selvangivelsen nå, blir følgene minimale. Du skal strengt tatt bli ilagt et forsinkelsesgebyr, men foreløpig er dette i verste fall snakk om promille av inntekten din. Ser du at det kommer til å ta mer enn 1 - 2 uker før du får sendt selvangivelsen, så send et brev til ligningskontoret hvor du forklarer saken. Evt. skjønnsligning skjer uansett ikke før i oktober og da har du fremdeles noen uker på deg til å klage og sende inn korrekte opplysninger.

Det er heller ingen store gebyrer forbundet med å levere m.v.a. oppgaver inntil tre år for sent, men etter hvert kan de skjønnsberegne m.v.a. og det kan bli dyrt! Det er imidlertid ikke noe problem hvis dette blir bragt i orden relativt snart.

Jeg kan m.a.o. trøste deg med at hvis du klarer å få bragt dette i orden i løpet av relativt kort tid, så skjer det strengt tatt ingenting!

Jeg har en viss erfaring med "regnskapsførere" av denne typen og de burde vært kvalt, men det hjelper liksom så lite... :klem:

Skrevet

Så bra!! Det hjalp og høre... Det som er skummelt er at damen en autorisert, så det skulle ikke være noe og engste seg for....

Skrevet

:klem:

Et par momenter:

- Gjelder avtalen deres føring av mva-regnskap og innlevering av oppgaver?

- Har du levert bilagene til henne i tide, slik at hun har hatt praktisk mulighet til å få gjort denne jobben?

- Har du betalt fakturaene hennes, slik at hun ikke kan skylde på at hun ikke har fått betalt for det hun har gjort?

I så fall burde du ha en god sak når det gjelder å få henne til å erstatte gebyrene dine.

(Hva har hun forresten å si til sitt forsvar? Dette høres ut som grov forsømmelse etter min mening!)

Skrevet (endret)
Det som er skummelt er at damen en autorisert, så det skulle ikke være noe og engste seg for....

Nei, det skulle strengt tatt ikke være det, men dette er langt fra første gangen jeg har hørt om regnskapsførere som ikke har vært i nærheten av å gjøre jobben de tar seg betalt for.

Har du, som Bladlusa sier, en kontrakt som sier hva slags tjenester du skulle ha mottatt fra denne regnskapsføreren, kan du selvfølgelig kreve henne for både gebyrer og kostnader forbundet med å få jobben gjort, men erfaringsmessing er dette vanskelig og kan fort koste mer enn det smaker (Advokat, stevning etc. etc.) selv om du har alt ditt på det tørre og kan dokumentere det. Problemet er bare det at når det har sviktet så totalt, så er det som regel ingen penger å hente heller...

Det du uansett har lært nå, er at du må følge med selv og i neste kontrakt ber du om bekreftelse på at m.v.a-oppgaver er sendt og utskrift av ajourført regnskap f.eks. hvert kvartal. For en regnskapsfører med orden i sakene, er dette svært enkelt og koster lite ekstra.

Endret av Leo
Gjest Blondie65
Skrevet
Nei, det skulle strengt tatt ikke være det, men dette er langt fra første gangen jeg har hørt om regnskapsførere som ikke har vært i nærheten av å gjøre jobben de tar seg betalt for.

Har du, som Bladlusa sier, en kontrakt som sier hva slags tjenester du skulle ha mottatt fra denne regnskapsføreren, kan du selvfølgelig kreve henne for både gebyrer og kostnader forbundet med å få jobben gjort, men erfaringsmessing er dette vanskelig og kan fort koste mer enn det smaker (Advokat, stevning etc. etc.) selv om du har alt ditt på det tørre og kan dokumentere det. Problemet er bare det at når det har sviktet så totalt, så er det som regel ingen penger å hente heller...

Det du uansett har lært nå, er at du må følge med selv og i neste kontrakt ber du om bekreftelse på at m.v.a-oppgaver er sendt og utskrift av ajourført regnskap f.eks. hvert kvartal. For en regnskapsfører med orden i sakene, er dette svært enkelt og koster lite ekstra.

Men jeg hadde nå ikke tatt fem øre for å navngitt den "autoriserte" regnskapsføreren overfor skattemyndighetene ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...