Gå til innhold

Hvordan pokker virker en seksåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et rop om hjelp. Jeg skal skrive for barn, der kjernepublikummet er seksåringen. Og da lurer jeg på: Hva er de opptatt av? Av at ting skal deles likt? At pappaen min er sterkere enn pappaen din? Av å ble bedt i bursdag til noen? Av mobiler? Av å begynne på skolen?

Og hva liker de å drive med? Spiller de fotball? Er de med i Speidern? Hva er det som liksom er det helt store blant seksåringene i dag? (programmene skla i utgangspunktet handle om ulike hobbies...)

Er det noe som er vanskelig eller leit? Å ikke bli bedt i bursdag? At mamma og pappa ikke bor sammen?

Blir superglad om det finnes noen med seksåring-ekspertise som kan fortelle om sine erfaringer. Stemmer det at seksårsalderen er det første pubertet? Fyr løs!

Videoannonse
Annonse
Gjest lillebøll
Skrevet

Min er opptatt av å begynne på skole, fisking, fotball.

Speider aner han ikke hva er, er for liten.

Ikke mobil heller. Men pc og xbox er stort.

Gjest Lovely
Skrevet (endret)

Min 6 åring som blir 7 i løpet av sommeren: Hun er høyt oppe og langt nede i humøret, hun er opptatt av å lage ting hun kan vise frem eller gi til meg og pappan, hun er nysgjerrig på, og prøver å forstå hva som egentlig skjer når vennenes foreldre skiller lag - er ikke pappan pappa lengere? Er den nye kjæresten til mamman blitt pappa til "Oda" nå? Kan ikke jeg og hennes pappa også få 2 hus slik at hun kan få egne2 rom??

Hun ønsker seg et dyr, hun spiller playstation og nintendo ds,venner er meget viktige, hun har gått på fotball og turning/trampett, men byttet til ski, hånball og svømming, det er viktig at alt er rettferdig, hun er til tider veldig egoistisk - men i neste øyeblikk veldig omtenksom og omsorgsfull - hun ber ofte om komplimenter (er jeg søt er jeg flink)- og hun gir en masse komplimenter:))

Hun er sterk og sta, krever mye, men så lenge vi er konsekvente går det bra, i en tid i vinter har vi ikke vært konsekvente, men gitt etter for press til å kjøpe + gi oppmerksomhet - og fikk en tid en "bortskjemt drittunge" som sutret når hun ikke fikk viljen sin.. Vi har brukt etpar månder for å rette dette opp..

Tiss, bæsj og banneord er spennende, mobil er et tema i 1.kl men få av ungene har det - men spør om å få det..

Hun er selvfølgelig verdens skjønneste 6 åring ;)

Endret av Lovely
Skrevet

Min 6-åring går i 1. klasse.

Hun er bl. annet opptatt av:

- Å ha noen å leke med - blir veldig lei seg om hun blir holdt utenfor. Vil helst ha en "bestevenninne" og kan fort bli lei seg og også komme med sårende utsagn hvis hun ikke får leke med denne "utvalgte".

- Opptatt av gutter. Har kjæreste, men de gjør ikke annet enn å si at de er kjærester og titter på hverandre i smug. Blir flau når man snakker om det.

- Snapper opp mye stygge ord og prøver ut hvordan det høres ut når hun sier de høyt selv.

- Er veslevoksen og vil gjerne få lov til alt det de større gjør; som å være lenger ute, være alene hjemme, ha mobiltelefon...

- Er både liten og stor på en gang; vil gjerne sitte på fanget og kose eller krype opp i sengen om morgenen, og samtidig vil hun være veldig selvstendig og klare det meste selv.

- Er veldig lærevillig og suger til seg det hun lærer på skolen. Liker lekser (vi får nyte det så lenge det varer) og spør masse om ord, regnestykker etc.

- Liker bordaktiviteter som perling, tegning, lage ting o.l. Er også glad i å hoppe på trampoline, hoppe tau, turne, sykle... Sitter sjelden i ro!

- Opptatt av døden og hvor gamle vi kan bli, hvorfor man må dø, hva skjer når man er død og hvem som kommer til å dø først.

- Rettferdighet er viktig. Å dele likt er veldig viktig, vil helst ha mest selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...