Gjest Pet Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 Jeg sliter med å finne ut hva jeg skal gjøre i ferien med sønnen min på 16! Skal ikke ha ferie før om fire uker, så jeg har litt tid på å planlegge. Hva gjør dere med tenåringer som ikke liker soling og badeliv i ferien? Tenkte litt på Interrail, men det har jo blitt så dyrt! Ikke det at jeg ikke har penger, men jeg synes det var uforholdsmessig dyrt... Storbyferie kan være aktuelt, men da blir det jo bare for noen dager og dessuten er det jo temmelig varmt å tråkke rundt i en storby i juli/august. Han er stort sett bare interessert i data og musikk, ikke sportsinteressert i det hele tatt. Jeg får ikke noe svar når jeg spør hva han vil, han vil vel egentlig bare være hjemme med kompisene sine, men han er jo ikke gammel nok til å være alene hjemme og jeg vil ikke sitte hjemme i ferien! Hva gjør dere andre tenåringsforeldre? Hva synes deres tenåringer er kult å gjøre i ferien (bortsett fra å dra på festival, noe han ikke får lov til)?
Noldus Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Hva med å kombinere f.eks. storby med en konsert eller noe?? Har ikke så mye peiling på slikt, men regner med at det finnes konserter andre steder enn på festivaler!
Gjest Pet Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 Hva med å kombinere f.eks. storby med en konsert eller noe?? Har ikke så mye peiling på slikt, men regner med at det finnes konserter andre steder enn på festivaler! Jo, det var lurt. Flere tips mottas! Han liker forresten metal...
Gjest Lentic Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Ikke for å kritisere, men han er jo tross alt 16... kanskje det er på tide å la han være alene hjemme? Du kan jo alliere deg med en nabo eller et familiemedlem som kan kikke innom en gang i blant. Tipper det hadde gått bra. Også hadde du fått litt tid alene eller med venner.
Gjest Pet Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 Ikke for å kritisere, men han er jo tross alt 16... kanskje det er på tide å la han være alene hjemme? Du kan jo alliere deg med en nabo eller et familiemedlem som kan kikke innom en gang i blant. Tipper det hadde gått bra. Også hadde du fått litt tid alene eller med venner. Han har vært alene i to-tre dager tidligere og da har jeg vært maks to timer unna. Noe særlig mer enn det har jeg ikke lyst til ennå. Da må jeg isåfall holde meg i nærheten og da blir ferien min veldig begrenset. Greit at noen kan kikke innom, men han elsker å snu døgnet totalt på hodet og må "passes litt på", ellers blir det store problemer når skolen begynner igjen.
Snitta Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 Jeg synes han ikke bør være alene hjemme! Som du sier så er han fortsatt for ung til å være alene over mange dager. Selv om du kanskje har en fornuftig sønn så kan det skje mye som han ikke rår over. Ferie er jo noe familien skal ha i sammen , finne på noe og ha en fin tid sammen. Jeg tror jeg ville ha tatt med en av hans kamerater på ferie så han hadde noen andre enn voksne rundt seg og de kunne finni på noe. Det er mange fine steder, dere må ikke dra til syden. Dere kan jo leie et hus i Danmark. Kanskje med badebasseng ?
Helen Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 Det er ikke bestandig enkelt å få med seg så store unger på ferie, alt er kjedelig. Dattera mi på 15 år pendler mellom meg og faren sin, hun er her når han er på ferie og hos han når jeg er på ferie. De fleste 16 åringer er gamle nok til å være alene hjemme, selv flyttet jeg hjemmefra i den alderen.
Gjest Pet Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 De fleste 16 åringer er gamle nok til å være alene hjemme, selv flyttet jeg hjemmefra i den alderen.Jeg hadde ikke klart å reise f eks til utlandet en uke og latt ham være alene hjemme. Hadde hoppet høyt hver gang telefonen ringte og hadde ikke klart å slappe av i det hele tatt. Tror jeg...
Gjest Lentic Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Å snu døgnet er vel ikke noe stort problem; er det ikke det man har ferier til? Jeg skjønner at du som mor er engstelig, men man må jo slippe taket en gang. Og det er bedre at det skjer gradvis enn at man plutselig er "fri" når man er 18. Det er vel ikke spesielt uvanlig å dra på ferier til utlandet alene når man er på hans alder, så å være hjemme burde ikke være noe stort problem. Og som det er blitt sagt så er det mange som flytter hjemmefra og klarer seg selv når de er 15-16. Foreldre nå til dags har nok en tendens til å være litt overbeskyttende, og jeg tror de gjør barna sine en bjørnetjeneste. Man vokser når man får ansvar!
Branna Skrevet 25. juni 2007 #10 Skrevet 25. juni 2007 Du er kanskje litt overbeskyttende? Mamma var likedan, hun skulle reise på ferie i en uke og ville at jeg og min forlovede skulle "passe" lillebroren min på 16. Det syntes jeg var litt drøyt. Han ligner mye på sønnen din, interessert i musikk og data, veldig innemenneske og vil helst ikke reise så mye rundt. Han er også veldig smart, og kan faktisk klare seg selv i noen dager. Det ble til et kompromiss: han dro til besteforeldrene våre som bor like ved for å spise middag, og så stakk jeg og kjæresten min innom mot slutten av uka for å sjekke at huset så noenlunde ålreit ut. Har han noen besteforeldre/andre slektninger/venner av familien som kan passe litt på? Ellers klarer han seg sikkert fint. Det er jo uansett mye tid til å tilpasse døgnet etter skoletid igjen etter ferien.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 Er det vanlig oppfatning at en 16-åring kan være alene hjemme i flere uker?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 Er det vanlig oppfatning at en 16-åring kan være alene hjemme i flere uker? Begge mine foreldre, jeg og min søster flyttet hjemmefra for å gå på skole da vi var 16. Det er faktisk helt normalt. Den sommeren jeg var 16 (rett før jeg da flyttet for meg selv) dro jeg på ferie uten voksne et par uker også forresten.
Gjest Miss Guided Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 (endret) Jeg tror jeg ville ha tatt med en av hans kamerater på ferie så han hadde noen andre enn voksne rundt seg og de kunne finni på noe. Det er mange fine steder, dere må ikke dra til syden. Dere kan jo leie et hus i Danmark. Kanskje med badebasseng ? Å ta med en kamerat hørtes fornuftig ut syns jeg. Jeg var ikke med mine foreldre på ferie etter at jeg ble konfirmert. Var hjemme alene og det gikk greit, men alle ungdommer er ikke like. Og selvfølgelig er det hyggelig å tilbringe noe av ferien sammen som en familie, ikke bare hverdagene. Jeg spurte min eldste sønn om han ville være med resten av familien til syden, dumt å bestille en tur han ikke vil være med på. Og han sa at det ville han, og det var jo hyggelig for oss. Det er ikke en selvfølge at han skal være med lenger. Det er en tid for alt og gjennom oppveksten er det forskjellige terskler vi må over, og den første hjemme-alene-ferien må vi nok regne med å ha hjertet i halsen til vi ser at det faktisk gikk greit. Og som oftest gjør det jo det. Endret 26. juni 2007 av Miss Guided
Kykkelikokos Skrevet 26. juni 2007 #14 Skrevet 26. juni 2007 Nå trenger det vel ikke være snakk om i flere uker da. Jeg synes det blir litt vel drøyt å ikke tørre å reise lengre unna enn 2 timer..
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #15 Skrevet 26. juni 2007 Jeg ville ha satset på en ferie i Europa, ikke nødvendigvis i Syden, men kansjhe er sted hvor det er mulighet for litt sol og bading for deg også. Hva med Storbrittania? Let litt på nettet, se om dere finner en by hvor de har mange musikkarrangement. Eller Tyskland, der er det mange byer som har musikkfestivaler, men som ikke er slike festivaler som Roskilde, men mer rolige i sentrum. Tyskland er også et ganske billig land.
Kykkelikokos Skrevet 26. juni 2007 #16 Skrevet 26. juni 2007 Ser for meg at det må være DØNN kjedelig for en 16år gammel gutt å reise med moren på ferie. Om det hadde vært en datter, eller det var far og sønn, så hadde nok saken stilt seg litt annerledes. Men hvilken 16årig gutt ønsker å vandre rundt med moren sin i en-to uker uten mulighet til å få gjøre NOE alene? Jeg ville nok ha tatt med en kompis, eller avtalt med familie eller foreldre til hans venner om overnatting der, så kan han komme og gå som han vil, men det er likevel noen som kan se at han kommer hjem om kveldene, og at han får seg mat.
Gjest vimselot Skrevet 26. juni 2007 #17 Skrevet 26. juni 2007 Ikke festival. Ok. Kan du ikke velge et sted i Norge? Svalbard f.eks. Eller en rorbuferie... vet ikke jeg, høres kanskje kjedelig ut, men Island da? Der er det kvinne-overskudd, det må da virke fristende for en ungdom?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #18 Skrevet 26. juni 2007 Hva med filmfestival? Den i Haugesund er så vidt jeg har sett, etter å ha tråkket rundt der flere år på rad, fri for fyll og spetakkel.
kamela Skrevet 26. juni 2007 #19 Skrevet 26. juni 2007 Han har vært alene i to-tre dager tidligere og da har jeg vært maks to timer unna. Noe særlig mer enn det har jeg ikke lyst til ennå. Da må jeg isåfall holde meg i nærheten og da blir ferien min veldig begrenset. Greit at noen kan kikke innom, men han elsker å snu døgnet totalt på hodet og må "passes litt på", ellers blir det store problemer når skolen begynner igjen. Helt enig med deg - snuing av døgnet er ikke veldig positivt. Det kan ungene gjøre den dagen de har flyttet for seg selv og må komme seg på jobb om morgenen Hva med store fornøyelsesparker, kan det være noe? Tyskland har flere som helt sikkert overgår de norske.
Gjest Pet Skrevet 26. juni 2007 #20 Skrevet 26. juni 2007 (endret) Hva med store fornøyelsesparker, kan det være noe? Tyskland har flere som helt sikkert overgår de norske. Hvor da? Nå er det en mulighet for at han, en kamerat og jeg skal hit! Jaja, jeg overlever vel det også... Det er utenfor Hamburg, så er det noen fornøyelsesparker i nærheten, så kan vi jo stikke innom. Mht festivaler, så mente jeg at han ikke får lov å dra alene. Jeg tilbød meg å bli med til Roskilde, men han takket nei. Skikkelig ukult å ha med morra si dit. Endret 26. juni 2007 av Pet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå