Arkana Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Denne synes jeg er veldig god og bytter ofte ut revet ost med fetaost. Vårpai 100 g smør 150 g hvetemel 1 ts bakepulver 1 egg 3-4 sjalottløk 1-2 never frisk spinat 1-3 fedd hvitløk 1 ss smør 4 egg 1 ½ dl fløte 1 ½ dl melk 1 ½ dl revet ost 1 ts salt pepper 2 dl friske urter (persille, gressløk, timian) Smuldre sammen smør og mel og rør inn egg. Klem deigen ut i 24 cm form. Prikk bunnen med gaffel og stek ved 200 grader i 10-15 minutter. Finhakk løk, hvitløk og urter. Skyll spinaten, la renne godt av seg og riv opp i mindre biter. Stek løk og hvitløk mykt. Tilsett spinat og la trekke i 2-3 minutter. Tilsett urter og hell alt over på bunnen. Pisk egg, fløte, melk, salt og pepper lett sammen og hell over i formen. Dryss over revet ost. Stek på nederste rille ved 180 grader i 30-40 minutter. La hvile 15-20 minutter før servering.
Gjest Gjest_pippen_* Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 Takk, den skal jeg prøve! Noen flere?
NullHull Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 Jeg har laget denne fra Matprat.no noen ganger og den kan anbefales SPINATPAI 3 dl hvetemel 125 g smør 3 ss vann 1 pk. frossen spinat 130 g fetaost 1 båt hvitløk 4 stk. egg 2 dl matfløte ¼ ts malt muskat ½ ts pepper 1. Smuldre smør og mel, og rør inn vann til du får en smidig paideig. Du kan også lage deigen i en foodprocessor. 2. Kjevle ut deigen og kle en paiform. Prikk bunnen med en gaffel og stek på 200 °C i 15 minutter. 3. Tin spinaten og klem ut vannet. 4. Smuldre fetaost med en gaffel og finhakk hvitløken. 5. Pisk sammen egg, fløte, muskat og pepper. Bland i spinat, fetaost og hvitløk. Hell blandingen i paiskallet. 6. Stek paien videre på 175 °C i 30-40 minutter, til eggeblandingen har stivnet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå