Gjest prestekrage Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 Er av de uheldige som har fått restskatt. Det er snakk om såpass mye penger (10.000 er MYE i mine øyne) at jeg ikke ser hvordan jeg skal klare dette selv med to terminer. Noen som vet hvorvidt det er mulig å få nedbetalingsordning på dette? Altså slik at det går riktig for selg- vet at de som ikke betaler til forfall etterhvert vil få påleggstrekk i lønn. Men, jeg kunne godt tenke meg å starte nedbetaling så snart som mulig (innen 1.termin) slik at jeg ikke blir registrert som dårlig betaler ell. lignende. Er enslig forsørger med helt gjennomsnitlig lønn. Men med normale faste utgifter er 5.000.- x 2 mnd VELDIG mye! Finnes det håp?
Gjest Pax Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Ta det helt med ro, det er fult mulig å inngå en nedbetalingsplan. Skriv et brev til ligningskontoret allerede nå, så viser du godvilje. Skriv at du at du ønsker å ordne opp i dette, men at du ikke har råd til å betale i to omganger, og ønsker derfor å dele opp i månedlige beløp. Samt at du vil begynne å nedbetale så raskst mulig. Sett så opp et forslag til budsjett. Fra dato til dato, og x beløp i måneden. Du kan ikke få delt opp beløpet lenger enn ett år. Det vil ta 2 - 3 måneder før du får svar fra ligningskont., kanskje lenger, så om du har begynt å betale før du får svar er det bare positivt, da er du jo godt i gang, og viser intiativ til å gjøre noe med saken. Ligningskontoret er ikke udyr, så lenge du viser intiativ til å ordne opp, vil du møte velvilje. (Ja, jeg fikk skattesmell selv for en tid tilbake, så jeg har vært gjennom dette.)
Gjest Silmarill Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 (endret) (Ja, jeg fikk skattesmell selv for en tid tilbake, så jeg har vært gjennom dette.) Jeg også engang for mange år siden, da fikk jeg 15 tusen i smell Ikke noe problem dengangen å få betalt dette i 4 avdrag, så bare ta det med ro trådstarter - det ordner seg Du skriver som overskrift i mailen/brevet du sender: VEDR.SAKSNR.XXXXXX ANG. RESTSKATT Du må huske å ha med dine "data" (personopplysninger) Videre formulerer du brevet slik du vil, be om avdrag slik du mener du kan håndtere regningen, men ta med at det ikke er betalingsviljen det står på men betalingsevnen! Ikke gøy med så mye i smell Endret 25. juni 2007 av Silmarill
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Er av de uheldige som har fått restskatt. Det er snakk om såpass mye penger (10.000 er MYE i mine øyne) at jeg ikke ser hvordan jeg skal klare dette selv med to terminer. Noen som vet hvorvidt det er mulig å få nedbetalingsordning på dette? Altså slik at det går riktig for selg- vet at de som ikke betaler til forfall etterhvert vil få påleggstrekk i lønn. Men, jeg kunne godt tenke meg å starte nedbetaling så snart som mulig (innen 1.termin) slik at jeg ikke blir registrert som dårlig betaler ell. lignende. Er enslig forsørger med helt gjennomsnitlig lønn. Men med normale faste utgifter er 5.000.- x 2 mnd VELDIG mye! Finnes det håp? Det er klart du kan få betalt inn dette ved å dele opp regningen. Det lureste er å ta kontakt med dem som Pax og Silmarill sier, men du kan faktisk bare dele den opp uten å spørre.
vitamin3 Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 Er av de uheldige som har fått restskatt. Det er snakk om såpass mye penger (10.000 er MYE i mine øyne) at jeg ikke ser hvordan jeg skal klare dette selv med to terminer. Noen som vet hvorvidt det er mulig å få nedbetalingsordning på dette? Altså slik at det går riktig for selg- vet at de som ikke betaler til forfall etterhvert vil få påleggstrekk i lønn. Men, jeg kunne godt tenke meg å starte nedbetaling så snart som mulig (innen 1.termin) slik at jeg ikke blir registrert som dårlig betaler ell. lignende. Er enslig forsørger med helt gjennomsnitlig lønn. Men med normale faste utgifter er 5.000.- x 2 mnd VELDIG mye! Finnes det håp?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 Jeg fikk restskatt på 20 000 i fjor uten mulighet til å betale. Saksbehandleren som jeg snakket med hadde myndighet til å gjøre en nedbetalingsording på inntil et år. Jeg hadde fast trekk på inntekten min. Det vil si at arbeidsgiver trakk beløpet. Nå var jeg så heldig å få igjen i år og da ble resten av det jeg skyldte motregnet og da er jeg gjeldfri til skatteetaten.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. juni 2007 #7 Skrevet 26. juni 2007 Det er klart du kan få betalt inn dette ved å dele opp regningen. Det lureste er å ta kontakt med dem som Pax og Silmarill sier, men du kan faktisk bare dele den opp uten å spørre. Nei, du kan ikke dele det opp uten å spørre!! Da vanker det nok både gebyrer og det som værre er. Tror det beste er å gjøre som de to første skrev, ring ligningskontoret og forklar situasjonen, så skal nok dette ordne seg helt fint. Jeg fikk over 80 000 i restskatt i fjor, så jeg vet hvor kjedelig det kan være
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #8 Skrevet 26. juni 2007 Det er klart du kan få betalt inn dette ved å dele opp regningen. Det lureste er å ta kontakt med dem som Pax og Silmarill sier, men du kan faktisk bare dele den opp uten å spørre. Jeg tror det kun gjelder andre veien, altså når man betaler forskuddskatt direkte til kemner; da kan man godt betale MER enn angitt på fakturaen. Men jeg er ganske sikker på at man ikke kan betale mindre enn angitt uten å avklare med kemneren først. Det er høye gebyrer på slike offentlige regninger om man ikke betaler i tide og på rett måte, så jeg ville absolutt hørt med kemneren.
Gjest prestekrage Skrevet 26. juni 2007 #9 Skrevet 26. juni 2007 Tusen tusen takk for svarene! Gjett om sommeren (og høsten for den del) ser mye lettere ut nå'a?? Ble så glad og lettet jeg nå at jeg bare må takke enda en gang!
Gjest Pax Skrevet 26. juni 2007 #10 Skrevet 26. juni 2007 Ikke sant! Jeg er helt sikker på at det ordner seg.
Lotten Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 Jeg er enig i alle svarene du har fått - det er fullt mulig å få delt opp betalingen av restskatt. Men det er ikke likningskontoret du skal snakke med, men kemneren/skatteoppkreveren i den kommunen du bor i. Likningskontoret fastsetter skatten, men har ingenting med selve innkrevningen av skatten og gjøre. Alle brev om betalingsordninger videresender likningskontorene til kemneren. Så du kan like godt ta kontakt med kemneren direkte. Lykke til, det ordner seg!
Gjest Silmarill Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 Tusen tusen takk for svarene! Gjett om sommeren (og høsten for den del) ser mye lettere ut nå'a?? Ble så glad og lettet jeg nå at jeg bare må takke enda en gang! så flott at vi gjorde deg glad og lettet.
liv Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 og så kan det være smart å sette opp skattetrekket for i år litt så du ikke får smell neste sommer også!
Gjest Silmarill Skrevet 26. juni 2007 #14 Skrevet 26. juni 2007 (endret) og så kan det være smart å sette opp skattetrekket for i år litt så du ikke får smell neste sommer også! JA, det er viktig å huske på Prestekrage, du må få satt opp skatten din slik Liv skriver så du ikke får smell neste gang også Endret 26. juni 2007 av Silmarill
Gjest prestekrage Skrevet 26. juni 2007 #15 Skrevet 26. juni 2007 Its allready done!!! Har satt opp skattetrekket noen prosent samt bedt arbeidsgiver om å trekke meg 750.- ekstra pr mnd. Men- nå får jeg lønnsøkning fra juli (går over fra engasjement til fastansettelse) så kommer til å be om en gjennomgang på likningskontoret- så jeg er sikker på å ikke gå i fella i år!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå