Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #61 Skrevet 26. juni 2007 Jeg kan ikke huske å ha sagt at noen skal tvinge i seg noe som helst, jeg bare undret meg over hvorfor noen reagerer så voldsomt på det de fleste oppfatter som normal mat. De færreste har vel så traumatiske opplevelser som du beskriver, men jeg skjønner at det kan finnes unntak. (Og når det gjelder fiskepinner kan det knapt kalles mat, så det skjønner jeg godt at du sliter med. ) Men de fleste er vel f.eks. enige om at møkk lukter vondt, og at nybakt eplekake lukter godt? Og det samme gjelder vel mat, det er jo stort sett allmenn enighet om at mat er godt, selv om man har ulike preferanser, så jeg synes ikke den sammenlikningen helt holder vann. Jeg synes faktisk ikke møkk lukter bare vondt, i hvert fall ikke heste- og kumøkk! Dette fordi jeg har gode minner knyttet til stall og fjøs. For de fleste er lukt og smak knyttet til fler assosiasjoner enn akkurat maten i seg selv.
Pastor Knut Skrevet 26. juni 2007 #62 Skrevet 26. juni 2007 Tror mye av grunnen til at barn i dag både er uoppdragne og bortskjemte, ligger i det du her nevner Daria. Tror det var Sokrates som beklaget seg over sin tids barn og unge. De var noen uoppdragne og late slappedasker som ikke gadd reise seg for eldre og bare spiste pålegget på brødskiva, omtrent slik klaget han. Og det er noen tusen år siden. Jeg tror at dagens ungdom er stort sett som tidligere tiders ungdom, men hver tid har sine uttrykksmåter. Uansett vet jeg at dagens ungdoms stort sett er høfligere i språkbruken enn Martin Luther var. Han var forferdelig, så forferdelig at hans venner nå og da skammet seg. Intet nytt under solen, står det visst i teksten :-)
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #63 Skrevet 26. juni 2007 Tror det var Sokrates som beklaget seg over sin tids barn og unge. De var noen uoppdragne og late slappedasker som ikke gadd reise seg for eldre og bare spiste pålegget på brødskiva, omtrent slik klaget han. Og det er noen tusen år siden. Jeg tror at dagens ungdom er stort sett som tidligere tiders ungdom, men hver tid har sine uttrykksmåter. Uansett vet jeg at dagens ungdoms stort sett er høfligere i språkbruken enn Martin Luther var. Han var forferdelig, så forferdelig at hans venner nå og da skammet seg. Intet nytt under solen, står det visst i teksten :-) Det nye var vel at Daria beklaget seg over de voksne.
Gjest Kristin_ Skrevet 26. juni 2007 #64 Skrevet 26. juni 2007 Jeg kjenner meg veldig igjen, men først og fremst når det gjelder høflighet som å hilse på folk man kjenner på gaten, reise seg på bussen for eldre, ikke dytte og ha en viss køkultur. Engelskforeleseren min kalte nordmenn for barbariske vikinger helt uten manerer, og jeg skjønner egentlig igrunn hvorfor. Selv sånne ting som ordene "takk" og "vær så snill" sitter evig langt inne hos enkelte. Men en ting henger jeg meg opp i, som nevnt tidligere i tråden. Hvorfor kaller folk som er vanskelig i matveien seg kresne? Du er ikke kresen om du spiser kjøttdeig og ketchup og alt annet! Du er sær og vanskelig. Så og si alle som jeg har møtt som har vært vanskelig i matveien har fått trumfet igjennom å spise akkurat hva de ville hele oppveksten, og har nektet å smake på ting fordi "de ikke vil like det uansett". Jeg har også et par matvarer som jeg ikke liker, men det er svært få ting som ikke går ned. Hvis det er noe jeg absolutt ikke liker som serveres, tar jeg litt av det andre som serveres til. Og hvis det er noe jeg bare ikke synes er noe særlig så forsyner jeg meg bare ikke så mye av det. Jeg ville aldri finne på å fortelle hele verden at jeg ikke likte noe jeg fikk servert, og det har jeg ved flere anledninger sett voksne mennesker gjøre. Jeg har også flere venner med matallergi, og da prøver vi selvsagt å tilrettelegge. Det er jo ikke som om jeg har lyst å utsette noen for et allergisk sjokk heller. Men jeg lager ikke en helt spesiell middag for 10 gjester bare fordi én av dem nekter å spise noe annet enn pølser.
Pastor Knut Skrevet 26. juni 2007 #65 Skrevet 26. juni 2007 Det nye var vel at Daria beklaget seg over de voksne. Joda, men det jeg kommenterte var "Tror mye av grunnen til at barn i dag både er uoppdragne og bortskjemte, ligger i det du her nevner Daria."
Gjest Kvinne, 35 Skrevet 26. juni 2007 #66 Skrevet 26. juni 2007 Jeg synes det er underlig at noen som har passert barneskolealder ikke liker ulike typer mat. Og vi snakker ikke om ekstremiteter som apehjerne eller tørket sauehode. Vi snakker om å pille ut paprikabiter. Jeg trodde man vokste fra slik særhet. Det å bli/være voksen betyr ikek at man liker alt. Hvorvidt man fjerner mat fra tallerkenen eller sier at man ikke liker noe er ikke et kriterie på hvor voksen man er. Heldigvis.
Gjest Kristin_ Skrevet 26. juni 2007 #67 Skrevet 26. juni 2007 Hvis jeg hadde sett en voksen mann dissekere tallerkenen sin eller når han ble tilbudt mat svarte "Jeg liiker ikke det" så jo, da hadde jeg tenkt at han var ganske barnslig. Det går fint an å bare si nei takk, du trenger ikke fortelle hele verden at du synes maten smaker dårlig.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #68 Skrevet 26. juni 2007 "Jeg pynter meg aldri til vanlig, så hvorfor kan jeg ikke ta på meg en bomullskjole når jeg skal i aftensbryllup?" Jævlig unødvendig..bare fordi jeg har en annen oppfatning enn deg ang klær til bryllup så trenger du ikke å tro du har de korrekte meninger og smak om alt..
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #69 Skrevet 26. juni 2007 Jeg synes faktisk ikke møkk lukter bare vondt, i hvert fall ikke heste- og kumøkk! Dette fordi jeg har gode minner knyttet til stall og fjøs. For de fleste er lukt og smak knyttet til fler assosiasjoner enn akkurat maten i seg selv. Du finner vel alltids folk som vil fremheve bæsjens gode smak og kvaliteter, ja. Men de er liksom ikke flertallet.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #70 Skrevet 26. juni 2007 Jævlig unødvendig..bare fordi jeg har en annen oppfatning enn deg ang klær til bryllup så trenger du ikke å tro du har de korrekte meninger og smak om alt.. Enig, Wadjet skal alltid ha det ene fasitsvaret. Det er provoserende arrogant. Hvordan jobber hun som sivilingeniør i tverrfaglig samarbeid med andre faggrupper...?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #71 Skrevet 26. juni 2007 Men det er én enkelt ting, som sagt er det dem som ikke liker så veldig mange ting jeg undrer meg over. Jeg er en av de som liker få matvarer og retter. Jeg undrer meg mest over dem som ukritisk stapper i seg alt og aldri sier i fra hvis det skulle være noe.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #72 Skrevet 26. juni 2007 Er ganske sikker på at dette var ironisk ment fra Wadjet. Tror neppe hun står for den holdningen selv. Det er derfor det står i anførselstegn. Om du går inn på bryllupsforumet og ser i tråden om kjole i bryllup så vil du oppdage at Wadjet faktisk gjør narr av ts der her...
Gjest bada Skrevet 26. juni 2007 #73 Skrevet 26. juni 2007 Jævlig unødvendig..bare fordi jeg har en annen oppfatning enn deg ang klær til bryllup så trenger du ikke å tro du har de korrekte meninger og smak om alt.. Enig, Wadjet skal alltid ha det ene fasitsvaret. Det er provoserende arrogant. Hvordan jobber hun som sivilingeniør i tverrfaglig samarbeid med andre faggrupper...? Fjortisoppførsel på Kvinneguiden.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #74 Skrevet 26. juni 2007 Fjortisoppførsel på Kvinneguiden. Jeg var den som skreiv jævlig unødvendig....Var det fjortissoppførsel? Grunnen til at jeg skreiv det var at vi hadde en diskusjon på bryllupsforumet ang klær til bryllup..Følte liksom at hun gjorde skikkelig narr av meg med den setningen der..Måtte bare ha en eller annen reaksjon på det..greit nok når man holder seg til diskusjonen der den foregår men den bemerkningen der fra Wadjet synes jeg var unødvendig.
Gjest Kristin_ Skrevet 26. juni 2007 #75 Skrevet 26. juni 2007 Kan vi gi oss med kranglingen og komme tilbake til topic please ?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #76 Skrevet 26. juni 2007 Wadjet bør vel få gi sin versjon av hendelsene også, før man går videre?
Gjest Kristin_ Skrevet 26. juni 2007 #77 Skrevet 26. juni 2007 Jeg tolket det hele som en spøk (om kanskje en uheldig en) og ser ikke noen grunn til at hele tråden skal ende opp i krangling, diskusjonen er litt for interessant til at det skal sause ut i off topic. Når det gjelder høflighet legger jeg stor merke til kundene mine. Jeg merker at jeg blir mye gladere og hyggeligere selv, når kundene er hyggelige mot meg (jeg er selvfølgelig alltid høflig mot kunder uansett men dere skjønner). Det er mye hyggeligere om kundene sier "unnskyld" enn "døh!!", og det er alltid hyggeligere med folk som snakker i en høflig tone enn de som står og brøler til deg. Jeg har hatt en del (voksne) kunder, som lett kunne blitt forvekslet med treåringer oppførselsmessig. Det er latterlig, men blir i det minste veldig obs på min egen oppførsel overfor andre når jeg er kunde et sted.
Gjest puselabb Skrevet 26. juni 2007 #78 Skrevet 26. juni 2007 Hvis jeg hadde sett en voksen mann dissekere tallerkenen sin eller når han ble tilbudt mat svarte "Jeg liiker ikke det" så jo, da hadde jeg tenkt at han var ganske barnslig. Det går fint an å bare si nei takk, du trenger ikke fortelle hele verden at du synes maten smaker dårlig. Jeg er spent på å høre hva du legger i ordet barnslig..? Og nei, det er faktisk ikke bare å si nei takk når du får servert mat du ikke liker, det krever gjerne litt flere ord enn som så. Men man trenger ikke hyle ut "æsj", eller "den maten kan jeg ikke fordra!" av den grunn. Jeg pleier for eksempel bare å si at jeg ikke er så veldig glad i akkurat det.
Gjest Kristin_ Skrevet 26. juni 2007 #79 Skrevet 26. juni 2007 Hvis en voksen mann hadde høylytt sagt at "Jeg liiker ikke det" eller nektet å spise maten fordi den f.eks var laget med karbonadedeig i stedet for kjøttdeig (!) Og det går helt fint an å si at man ikke er spesielt glad i akkurat det. Det er ganske mange mil mellom det og "det der liker jeg ikke" eller "jeg spiser det dersom du skyller av sausen".
Gjest Elastica Skrevet 27. juni 2007 #80 Skrevet 27. juni 2007 Det å bli/være voksen betyr ikek at man liker alt. Hvorvidt man fjerner mat fra tallerkenen eller sier at man ikke liker noe er ikke et kriterie på hvor voksen man er. Heldigvis. Jeg gjør meg en del tanker om voksne som piller i maten sin, så for meg er det faktisk et salgs mål på umodenhet. Dette er selvsagt en helt subjektive oppfatning, og dersom jeg, og tydeligvis fler med meg siden det er blitt så mange svar i denne tråden, møter slike mennesker tenker jeg rett og slett mitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå