Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 4 måneder, synes liksom det er litt tidlig å overlate det til en trillepike på 12 - 13 år.(Kjenner ikke trillepiken, selv om hun bor i nabolaget)

Er jeg litt overhysterisk eller??

Trenger synspunkt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns overhodet ikke at du er overhysterisk, jeg ville aldri overlatt barnet mitt til en trillepike.

Skrevet

Jeg syns absolutt ikke det.Nå har ikke jeg noen passende trillepiker så spørsmålet har aldrikommet opp...men jeg vet nesten ikkeom jeg ville overlatt dattern min (når hun var baby) med en 16 åring en gang. (Jeg er vanligvis veldig lite hysterisk.)

MEN jeg husker selv at jeg trillet barn (gjerne så små som 4 mnd) da jeg var rundt 13. Jeg satt også fast barnevakt for ei jente 1 dag i uken i noen timer -hjemme hos dem- og badet,matet og la henne da jeg var 14. Jeg gjorde absolutt alt slik det skal/bør gjøres og de kunne trygt overlate henne til meg - men likevel ville jeg ikke nå som jeg er omr selv klart å gjort det samme tror jeg....

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg ville nok latt min 4 måneder gamle unge være med en jente på 14. Men jeg ville blitt kjent med jente først.

La henne komme på besøk og se hvordan hun håndterer ungen. La henne skifte bleie o.l mens du ser på. Du ser fort om hun vet hva hun driver på med.

Skrevet

jeg synes ikke du er overhysterisk.. jeg hadde heller aldri overlatt en unge på 4 mnd til en 13 åring og spesielt ikke når jeg ikke kjente denne jenta noe særlig

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg var trillepike som tiåring, til slektnings baby. Det var da kun å trille på tur med den da den skulle sove, og komme hjem igjen med den når den våknet og ikke roet seg igjen. Passet også babyen hjemme alene da den var blitt noen måneder gammel, men da kun for korte tidsrom, aldri så lenge at den skulle flaskemates. I krabbealder hadde jeg den lenger, og hadde også babyen oppe av vognen for lek og mat under turer. Gikk passeoppdraget over mange timer, var det helst hjemme hvor min mor hadde et øye med oss fra tid til annen.

Det er overhodet ikke hysterisk å ikke overlate en baby til en 12-13-åring man ikke kjenner. Eller en voksen man ikke kjenner, for den del. Hvis du har lyst til å bruke trillepiken på sikt, kan du jo ha henne til å "passe" i huset og hagen mens du gjør husarbeid ol og får observert hvordan hun er med barnet, hvor oppmerksom og forsiktig hun er osv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det selv, med mindre jeg kjendte trillepiken veldig godt.

Men jeg var selv trillepike når jeg var ca 10 år til en baby på 5-6 mnd. Jeg hadde da en avtale med moren (som jeg kjendte ganske godt da jeg hadde passet det eldste barnet en del også) om at jeg kun trillet i nærheten og at jeg ikke skulle ta opp barnet. Dersom hun begynte å gråte trillet jeg tilbake og moren tok barnet.

Hadde nok gått greit å ta det opp også, men det hadde jeg aldri turt.. (ikke at moren påpekte at jeg ikke skulle, men jeg hadde ingen erfaring med så små barn).

Nå har jeg selv barn - og hadde ikke overlatt de til noen jeg ikke kjenner når de var babyer.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det, men når jeg selv var på den alderen hadde jeg passet babyer i flere år allerede.

Jeg var fast trillepike og barnevakt til en baby på samme alder når jeg var 11-12 år.

Jeg passet han om natta også når moren var på fest, det var ikke bestandig hun kom hjem før langt utpå morrakvisten. De bodde i samme blokk som meg (ikke samme inngang) så det var ikke så langt hjem hvis det var noe.

Før jeg begynte å passe han hadde jeg vært trillepike for de fleste babyer i boretslaget tror jeg. Hadde litt dilla på småunger. Ringte på dørene der jeg visste det bodde babyer selv om jeg ikke kjente de noe særlig, fikk omtrent bestandig passet ungene.

Jeg følte stort ansvar for de ungene jeg passet.

Men selv om jeg passet unger fra jeg var en unge selv så hadde jeg nok ikke sendt med ungene mine når de var så små med en trillepike jeg knapt nok kjente.

Skrevet

Jeg hadde ALDRI overlatt noen av mine til trillepiker. Er altfor hønemor til det... :ler: Hadde ikke gjort det nå engang med mistejenta jeg, selvom hun er 3 år :sjenert:

Jeg selv passet på en liten gutt hver eneste dag, i flere timer fra han kun var 2 uker gammel... Jeg var bare 12 år gammel da.. De første gangene torde jeg ikke løfte han ut av vogna engang, for han var sååå liten. Mamma`n putta med bleier og melkeflasker.... og "god tur til oss..." :ler:

Jeg var jo helt i 100, for jeg har bestandig elsket barn, og dette var jo perfekt. Passet alltid godt på han, jeg.. Passet han mange netter og var med familien på ferier også - som barnevakt.....

Likevel, selvom jeg har godt erfaring fra dette, blir det noe helt annet og overlate mine til andre... Hmmm....sånn er det bare :sjenert:

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Nei, jeg ville ikke gjort det, om jeg ikke kjente henne godt.

Husker svigerinnen min lot to jenter i 12-årsalderen passe datteren hennes da hun var baby, med streng beskjed om ikke å ta henne opp av vogna. Hun fersket dem med spedbarnet på huska!!!

Imidlertid hadde jeg ingen problemer med å overlate babyen min til en niese på 13. Hun har alltid vært helt fantastisk med barn, og hun visste helt klart hva hun drev med.

Vurderer du å bruke denne jenta som trillepike kan du jo invitere henne over og bli skikkelig kjent med henne først?

Endret av Bodillen
Skrevet

Veldig enig med Nigo-san. Var selv trillepike og barnepike fra 11-12-aarsalderen, og er glad for det den dag i dag. Den erfaringen jeg fikk da kommer godt med naa. Ble hvertfall vant til aa omgaas babyer/smaa barn, og det synes jeg er lurt for jenter aa faa med seg, da de fleste faar barn selv en dag. Har dessverre ingen jeg kan bruke som trillepike her hvor jeg bor.

Skrevet

Takker for mange synspunkt..det er veldig greit å se at det ikke bare er jeg som er skeptisk til dette.

Saken er at vi flyttet til dette stedet for 3 måneder siden, :babyjente: var da en måned. Siden dette er vårt første barn har vi ikke vært borti denne problemstillingen før.

Har egentlig ikke tenkt at jeg trenger en trillepike, jeg har jo permisjon å synes det er helt topp å gå turer med barnet selv..Så plutselig en kveld (klokken 19.30) stod en jente utenfor og spurte om hun kunne passe :babyjente: Jeg ble litt :hakeslepp: , og fikk bare sagt at hun hadde lagt seg (det var sant det)

Ellers så må jeg jo si at om jeg skulle "låne" vekk lillejenta til en trillepike, så hadde jeg forventet at hun skulle TRILLE vogna, ikke ta babyen ut, stelle osv. Vi snakker jo om veldig unge jenter her...

Jeg har fått de bekreftelser jeg trengte, og vil passe snuppa selv!!

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har selv hatt passejenter helt ned i 12-års alderen, og synes det har vært forsvarlig.

Imidlertid har babyene vært fra syv måneder og oppover, og jeg har kjent jentene ganske godt. Det har enten vært barn av venninner eller kolleger eller andre jeg stoler på. Jeg hadde nok ikke overlatt en på fire måneder til en så ung jente.

Jeg synes det var en god idé å la jenta passe babyen i hus eller hage mens du kunne observere dem. Alle barn er forskjellige, og én trettenåring kan være langt mer erfaren med barn og ansvarfull enn andre trettenåringer. Derfor er det helt essensielt å kjenne vedkommende. Jeg har erfaring med mange forskjellige barnevakter og de takler ungene våre på ulike måter. Rådet mitt er å bli kjent med henne, og litt kritisk før du slipper de ut på tur.

Gjest Gjest_thea_*
Skrevet

Så lenge de bare skal trilles og du er hjemme er denne alderen helt grei.

Da jeg gikk i 3 klasse på barneskolen så passet jeg spedbarn.Jeg ttrillet dem bare rundt på feltet, og ingen skade skjedde. Dette var vel på slutten av 70 tallet og var helt vanlig.

Hvorfor sånt hysteri.Barna dør ikke om dem er sammen med en trillepike noe raskere enn om dem er hjemme hos mor vel.

Det eneste kriterie jeg ville ha satt var at jeg visste at trillepiken var normal, at jeg kjente henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...