Gå til innhold

Designe egne ringer


Arwen

Anbefalte innlegg

Vi skal endelig få laget ringene våre og er så heldige at et familiemedlem lager de til oss. Vi har i utganspunktet lyst på neo litt orginalt, men er redd for å bli lei ringene også. Skal jo tross alt bruke de hver dag resten av livet. Er det noen av dere som har noen bra forslag til hva vi kan gjøre for å få de litt annerledes uten at det blir for mye dill-dall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er like heldige som deg - et familiemedlem lager ringene våre!

Han holder på å lage dem nå og vi er veldig spente.

Vi har bedt han lage litt "brede og grove" ringer til oss, ca 6 mm brede og litt "firkantet" i stilen. De er i hvitt gull og helt glatte (ville egentlig ha børstet, men han frarådet oss det fordi de blir så fort stygge), og på min er det to diamanter som en firkant midt på/på langs. Brudgommens er helt glatt.

Egentlig vurderte vi å få gravert noe utenpå selve ringene, slik at stilen ble endra "røffere" om du skjønner. Men som deg tenkte vi på at vi tross alt skal ha ringene på oss resten av livet og at de må være enkle men stilfulle. Vi er ivertfall fornøyd med tanken på dem - så gjenstår det å se om de blir slik vi ser for oss!!

Puff :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg synes smal og elegante ringer er finest..

grove/tykke ringer blir så stor og klumpete.. og ser skikkelig teit ut..

sats heller på materialet, ekstra diamanter etc og evt en spesiell utforming/mønstring enn å lage dem spesielt store

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også godt det helt enkle... Vi har bare helt 'vanlige' glatte gullringer... Buet både inn- og utside, 3,5 cm. brede, tror jeg de er.

Satt her og tenkte - siden du bad om idèer. Du vet en del forlovelses/gifteringer hos gullsmedene - de har litt dekor langs kantene på en måte... Liksom en bord som går rundt ringen oppe og nede, på den 'skråkanten' som noen ringer har (håper du forstod hva jeg mente - følte jeg strevde litt med den der... hehe).

Og så tenkte jeg - tenk å ha en sånn bord, bare med navnet til min kjøre gravert inn tett i tett mange ganger etter hvernadre med mini-mini-skrift! Det syns jeg hadde vært stilig!! Men vet jo ikke om det er mulig da... :D

(Hvis det er det, vil jeg gjøre det med ringene våre før vi gifter oss, for det var en kjemoeidè, om jeg må si det selv! :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vi skal ha 2,5 mm tykke platinaringer..

vil ikke ha dem tykkere, fordi det blir ikke noe pent (etter min mening)

jeg kler ikke gult gull og hvitt gull trenger jo nytt "belegg" hvert år, så det blir det så mye styr med

og så skal jeg ha noen små infeldte diamanter i min.. (han ville ikke.. syntes det ble for feminint :lol: )

lykke til med ditt valg..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også godt det helt enkle... Vi har bare helt 'vanlige' glatte gullringer... Buet både inn- og utside, 3,5 cm. brede, tror jeg de er.

Satt her og tenkte - siden du bad om idèer. Du vet en del forlovelses/gifteringer hos gullsmedene - de har litt dekor langs kantene på en måte... Liksom en bord som går rundt ringen oppe og nede, på den 'skråkanten' som noen ringer har (håper du forstod hva jeg mente - følte jeg strevde litt med den der... hehe).

Og så tenkte jeg - tenk å ha en sånn bord, bare med navnet til min kjøre gravert inn tett i tett mange ganger etter hvernadre med mini-mini-skrift! Det syns jeg hadde vært stilig!! Men vet jo ikke om det er mulig da... :D

(Hvis det er det, vil jeg gjøre det med ringene våre før vi gifter oss, for det var en kjemoeidè, om jeg må si det selv!  :ler: )

Skjønte godt hva du mente. Kjempeidè! Det eneste dumme er at en av mine venninner har en ring med border langs kanten og hun er allerede utrolig lei, før de i det hele tatt har fått giftet seg. (De skal bytte ringer til bryllupet) Tror rett og slet jeg skal få felt inn noen diamanter på skrå over ringen, som blir en helt enkel gullring. Kanskje litt kjedelig men... :-? Tenkte først å skrive hans forbokstav i diamanter men han har en ganske innviklet bokstav så det blir nok for dyrt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

ved daglig bruk slites det tynne laget av platina som ligger utenpå hvitt gull.. det mister glansen og "hvitheten".. derfor må de jevnlig "behandles"-... husker ikke hva denne behandligen heter.. men den innebærer at det legges på nytt lag med platina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved daglig bruk slites det tynne laget av platina som ligger utenpå hvitt gull.. det mister glansen og "hvitheten".. derfor må de jevnlig "behandles"-...  husker ikke hva denne behandligen heter.. men den innebærer at det legges på nytt lag med platina..

Dette stemmer da ikke!? Det ligger ikke noe lag av platina utenpå hvitt gull. Hvitt gull består av en legering av gull, sølv, kobber og et platinametall som heter palladium. Det er riktignok dette som skaper hvitheten, men det ligger ikke som noe lag utenpå, og det slites ikke av.

Med mindre du har en uekte ring som bare er belagt med hvitt gull, da....

Jeg har to diamantringer i hvitt gull som jeg har gått med konstant i ti år. De får en rens hos gullsmeden med (u)jevne mellomrom, that's it.

De holder seg så fint så..... :)

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi har hvitt gull. Leverer dem heller inn til rhodering en gang i året.Det koster under 400 kroner for begge.Min forlovelsesring er i tvinnet hvitt gull med 20 diamanter.Min kjæres ring blir i hvitt gull med en diamant.Så vi må nok bare finne oss i å gå til gullsmeden en gang i året.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også designet våre egne gifteringer, og de er i produksjon hos gullsmeden i disse dager. Vi har valgt en ring i gult gull og med to svaner i hvitt gull. Halsene danner et hjerte. Så graverer vi bokstavene våre oppå svanene.

Vi var litt redd for at de skulle bli for glorete, men gullsmeden skal lage de så diskre' som mulig slik at vil bli seende ut som gifteringer på tross av mønsteret. Gleder meg veldig til å se det ferdige resultatet. :D

Det var forresten ikke snakk om at det hvite gullet må behandles jevnlig på noen måte. Det var nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt på at det går an en gang jeg! Det er jo en kjempegod ide, da har man ikke ringer som alle andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir ikke dyrt hvis du har gullet til ringene selv. Vi smelter om forlovelsesringene våre + to ringer som vi har arvet. Den eldste er en giftering fra 1926 som min grandonkel har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...