Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd alene sammen med mine to barn i 8 år. Dvs. de har bodd annenhver uke hos meg, og annenhver hos faren.

Jeg har aldri mottatt barnebidrag. Da faren og jeg tjener omtrent det samme, så ble vi bare enige om å droppe det. Jeg blir lignet i skatteklasse to annethvert år, min eneste økonomiske fordel som enslig forsørger.. ;)

Nå har kjæresten min og jeg snakket om at han skal flytte inn til oss. Vil jeg da miste skatteklasse to om vi blir samboere? Vi har ingen felles barn.

Noen kloke hoder som vet? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har bodd alene sammen med mine to barn i 8 år. Dvs. de har bodd annenhver uke hos meg, og annenhver hos faren.

Jeg har aldri mottatt barnebidrag. Da faren og jeg tjener omtrent det samme, så ble vi bare enige om å droppe det. Jeg blir lignet i skatteklasse to annethvert år, min eneste økonomiske fordel som enslig forsørger.. ;)

Nå har kjæresten min og jeg snakket om at han skal flytte inn til oss. Vil jeg da miste skatteklasse to om vi blir samboere? Vi har ingen felles barn.

Noen kloke hoder som vet? :)

Du mister ikke skatteklasse to før dere eventuelt gifter dere. Da får mannen også forsørgeransvar for barna.

Gjest lillebøll
Skrevet

Nei du mister ikke skatteklasse to. Jeg har samboer og får fortsatt det annethvert år.

Skrevet

Jeg vil nå tro at du sparer mange flere tusen på at han flytter inn, for da vil jo dere dele på utgiftene. Det er vel ikke så mye å spare på skatteklasse 2, at valget skulle være så vanskelig. Og spesielt siden du bare får skatteklasse to annethvert år.

Men nå mister du ikke skatteklasse 2 før dere gifter dere, og da er det jo bare en kjempe stor fordel for deg å flytte sammen med han.

Skrevet

Jeg antar at du nå får barnebidrag for et barn mer enn du har (du får mao for 2 barn nå). Dette vil bli redusert til barnebidrag for 1 person om jeg har rett.

Som andre sier er det sansynligvis mye mer å spare på at dere blir et meneske mer i husholdningen så jeg har ingen betenkligheter med å anbefalle en slik løsning utifra et økonomisk aspekt.

Gjest lillebøll
Skrevet
Jeg antar at du nå får barnebidrag for et barn mer enn du har (du får mao for 2 barn nå). Dette vil bli redusert til barnebidrag for 1 person om jeg har rett.

Hun får ikke barnebidrag sier hun jo.

Det hun får er vel en halv barnetrygd om hun er heldig. I alle fall er jeg så heldig. 400 kroner i måneden ble vi innvilget jeg og pappaen.

Ikke mye å tape dersom man gifter seg med andre ord. Da tjener man mer på skatteklasse 2

Skrevet

:hallo:

Hun får ikke barnebidrag sier hun jo.

Det hun får er vel en halv barnetrygd om hun er heldig. I alle fall er jeg så heldig. 400 kroner i måneden ble vi innvilget jeg og pappaen.

Ikke mye å tape dersom man gifter seg med andre ord. Da tjener man mer på skatteklasse 2

Sorry. Jeg mente barneTRYGD (jeg må begynne å lese innleggene bedre ;) )

Og du har også rett i det andre du sier. Det er en barneTRYGD annethvert år (eller delt på 2 om du vil).

+ en halv skatteklasse 2 blir det totalt 700,- som Dina taper.

Det er med andre ord MINIMALT å tape men ganske mye å vinne med å ha to voksne arbeidende i husstanden.

Skrevet

Min samboer var aleneforsørger for et barn da jeg flyttet inn. Han og ekskona har delt omsorg, så de har delt foreldreansvar (eller hva det heter). De har to barn sammen, og står som aleneforsørger på et barn hver. Ingen av dem betaler bidragtil hverandre. Min samboer fikk inntil jeg hadde bodd sammen med han i et bestemt antall mnd, dobbel barnetrygd for sitt barn. Siden vi ikke er gift er han fremdeles i skatteklasse to. Tror nok han har tjent mye på at jeg flyttet inn, for å si det sånn. Også selv om vi skulle finne på å gifte oss slik at han blir skattet i skattekl 1;)

Skrevet

Tusen takk for alle gode svar. :)

Nå var det ikke sånn at vi ikke skulle flyttet sammen dersom jeg hadde mistet skatteklasse to, men det er kjekt å vite hvilke konsekvenser det får økonomisk.

Sommerhilsen til alle dere fra Dina, som blir samboer nå, etter 8 år som eneste voksne i huset! :sol:

Gjest Elastica
Skrevet

Man mister retten til skatteklasse to dersom man gifter seg eller får felles barn.

Skatteklasse to gir et ekstra fradrag pr år på i overkant av 30 000,- hvis jeg ikke tar helt feil.

Skrevet

Ja, det stemmer at man mister klasse to om man gifter seg eller får felles barn.

Skatteklasse to gir et ekstra fradrag i året på 10-12 000...

Gjest lillebøll
Skrevet
:hallo:

Sorry. Jeg mente barneTRYGD (jeg må begynne å lese innleggene bedre ;) )

Og du har også rett i det andre du sier. Det er en barneTRYGD annethvert år (eller delt på 2 om du vil).

+ en halv skatteklasse 2 blir det totalt 700,- som Dina taper.

Det er med andre ord MINIMALT å tape men ganske mye å vinne med å ha to voksne arbeidende i husstanden.

Nei vi har ikke baretrygd annenhvert år, vi har en halv i måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...