Gå til innhold

Noen som har lest "Et glass melk takk" av Wassmo?

Anbefalte innlegg

Gjest Gullhøna
Skrevet

De som ikke har lest boken kan bare hoppe droppe å lese videre hvis dere ikke vil vite slutten på boka ;)

Dere som har lest den ferdig, les videre:

Hva er det egentlig som skjer i slutten. Ramla litt av jeg. :sjenert:

Slipper hun ungen fra taket? Eller har hun ikke født enda? Er det noe annet hun slipper fra taket?

Irriterer meg at jeg ikke skjønte slutten. Kan noen forklare meg, eller er det flere som ikke skjønte den?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gullhøna
Skrevet

Ingen som har lest boka???

Skrevet

For å være helt ærlig ble jeg også forrvirret her....Typisk Wassmo egentlig. Hun svever litt mellom fantasi og virkelighet, og gjør det vanskelig når jeg trenger teskje... :ler:

Likevel, en utrolig god bok!

Gjest Trolletrine
Skrevet

Ble litt forvirret av slutten jeg også,men tolket det sånn at både hun og barnet døde?...

Gjest Gjest
Skrevet

Så kjedelig tittel. Hadde den enda bare vært "Et glass rødvin, takk".

Men nei da, i Norge ber man om melk. :flagg::klaske:

Gjest Gullhøna
Skrevet

Jeg vil så gjerne ha en happy ending på denne boka!

Så jeg velger å tro at det var denne bamsen sin hun kasta fra taket, at hun ikke hadde født enda. At hun fikk ungen sin på sykehuset.

Eller kanskje hun var gravid med tvillinger? Kasta førsten fra taket og andren på sykehuset?

Eller kanskje det var slik at både hun og ungen døde?

argh... irriterende!!

Vil vite!! Noen som har adressen til Wassmo eller?

• 2 uker senere...
Gjest GULLHØNA
Skrevet

Flere som har lest denne som vil dele sin tolkning av slutten med oss?

Skrevet

Eg datt av lasset eg på slutten, så eg ønsker virkelig å høre andre sine tolkninger av boka....

Boka var foresten utrolig bra og forferdelig brutal på en gang.

• 2 uker senere...
Gjest Gullhøna.
Skrevet

dytter denne opp igjen.

Det er vel flere som har lest denne som vil dele sin versjon med oss? :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Det var koseelefanten hun kastet.

Jeg tror hun holdt på å dø, men overlevde. Siden faren sa at det ikke kom på tale at hun skulle til ham. Og at fluene bare ble en tanke.. Men derfor skulle jeg også likt å vite hva som skjedde med henne etterpå.

Hva skjer egentlig med utlendinger uten oppholdstillatelse som får barn i Norge?

Et spørsmål:

Hva feilte det Tom? Var han bare impotent slik at penisen var slapp og dermed ikke lignet horekundenes, eller var han androgyn?

Skrevet

Jeg tror også hun kastet koseelefanten. Og at hun overlevde.

Boka var fæl, grusom og helt forferdelig. Men et lite mesterverk av en bok!

Synes Wassmo har skrevet mye kjedelig, men denne var aldri kjedelig. Anbefales.

Gjest GULLHØNA
Skrevet
Det var koseelefanten hun kastet.

Jeg tror hun holdt på å dø, men overlevde. Siden faren sa at det ikke kom på tale at hun skulle til ham. Og at fluene bare ble en tanke.. Men derfor skulle jeg også likt å vite hva som skjedde med henne etterpå.

Hva skjer egentlig med utlendinger uten oppholdstillatelse som får barn i Norge?

Et spørsmål:

Hva feilte det Tom? Var han bare impotent slik at penisen var slapp og dermed ikke lignet horekundenes, eller var han androgyn?

Det bildet jeg skapte meg av Tom, var at han hadde blitt forferdelig mishandlet i sin "ungdom", at penisen var kappa av eller noe. Dermed følte han stor sympati med hovedpersonen (som jeg ikke husker hva heter akkurat nå, ei stund siden jeg leste boka) ettersom hun også var blitt grovt mishandla. Derfor han favoriserte henne.

Det var det som dukka opp i hodet mitt når jeg leste boka, men det trenger ikke være slik fordet. :)

• 3 uker senere...
Gjest GULLHØNA
Skrevet

Kom igjen folkens.

Det er vel flere der ute som har lest boka som vil dele sin erfaring med oss ;)

Skrevet

Jeg tror hun kastet koseelefanten sin.. Men, ja, den var forvirrende mot slutten..! Og det med Tom, what.. Nei, begynte å tro han var en jente jeg, men det var han nok ikke..Litt forvirrende og kunne nesten ønske den kom en epilog (er det det det heter) som forklarte litt mer..

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Sophie.
Skrevet

ja det var nok koseelefanten hun kastet. Fordi de sier jo på sykehuset at det er bare ett barn. (men det kunne jo vært at hun kastet det ene barnet sitt men tror egentlig ikke det.) dessutten en annen ting som tyder på at hun overlever er da de spør henne om hun vil ha noe å drikke når hun ligger på sykehuset, og hun sier et glass melk takk.

På sykehuset svever hun mellom død og liv men velger på en måte livet, for faren sier at det ikke kommer på tale at hun skal til han.

dette er typisk herbjørg wassmos skrivestil. nesten litt som tora bare at dorte er mye sterkere enn tora.

noen andre som har meninger og tolkninger?

Skrevet

ok trenger litt hjelp her. hvis noen ønsker:) det er om dortes søster helt på begynnelsen av boken nesten. da de ikke har penger til hus leie går vera(søsteren) og selger seg til han der sjefen hennes(husker ikke navnet)??

for det virker sånn, og moren vet det på en måte men hun skjermer dorte fra det og slik oppstår det en vegg mellom dorte og vera som blir beskrevet i boken.

dorte skjønner at noe er galt og annerledes men ikke hva.

vær så snill, hjelp :)

Skrevet

hei hei

Utrolig irreterende med åpen slutt....

Wassmo sine bøker er allti så grå og triste liksom, og denne boka var rett og slett grusom !! men alikevel veldi god.

Er en stund siden jeg leste den men syns å huske slutten som at hun mistet kosebamsen eller noe sånt, men kom seg til sykehus for å føde. Men jeg blei litt skuffa over vi ikke fikk vite mer..... Stakkars jente :gråte:

Skrevet
ok trenger litt hjelp her. hvis noen ønsker:) det er om dortes søster helt på begynnelsen av boken nesten. da de ikke har penger til hus leie går vera(søsteren) og selger seg til han der sjefen hennes(husker ikke navnet)??

for det virker sånn, og moren vet det på en måte men hun skjermer dorte fra det og slik oppstår det en vegg mellom dorte og vera som blir beskrevet i boken.

dorte skjønner at noe er galt og annerledes men ikke hva.

vær så snill, hjelp :)

Skjønte ikke helt hva du ikke forstod jeg.. Syntes du summerte det ganske fint opp selv :gjeiper: (Lenge siden jeg leste boka da)

Skrevet

det jeg skulle spørre om var om vera søsteren sov med sjefen sin for å få penger til husleie?? (til å låne liksom..) er det noen andre som har noe annet syn på det?

er det noen andre ting som er litt sånn "lese mellom linjene ting"?? skal ha særemne blir veldig glad for alle svar og synspunkter=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...