Gå til innhold

Knær og trening

Junebug

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene på SATS for ca fire år siden. Er veldig fornøyd med å trene og synes det stort sett er gøy. MEN jeg merker at jeg har fått vondt i knærne og det hadde jeg ikke før jeg trente. Merker det spesielt når det er mye hopping. Prøver å unngå å hoppe så mye. Prøver også å gjøre styrkeøvelser som kan belaste knærne riktig (som feks knebøy og utfall). Jeg blir så oppgitt over at det er så mange øvelser i sal-timene til SATS (og sikkert andre helsestudioer også) som går utover knærne. Har dere noen tips om hvordan man skal ungå å få vonde knær av trening? Kan dere feks anbefale noen aerobic-sko med demping? Bruker selv Reebok DMX, men de begynner å bli gamle og klar for utskiftning.

Jeg er høy og normalt slank, så det er ikke pga fedme at jeg har vondt i knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenter og knær er en veldig vanlig problematikk.

Pass på at du ikke hopper, blir du veldig lett revet med, gå på en lavere intensitet uten hopping.

Gå på Løplabbet og kjøpt deg sko, de har speilkasse og tredemølle, og finner skoen for deg. Kanskje du trenger et innlegg en periode.

Selv sliter jeg også med knær, og jeg kan love deg at de timene jeg instruerer, de er m e g e t skånsomme mot knær.

Man kan blir kvitt dette - jeg har fått kjempebra hjelp på NIMI, de er gull verd. Du får et treningsprogram som er lett å følge, og man blir bra igjen.

Lykke til - og god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva det er som feiler knærne dine.

Jeg har en forskyvning i det ene kneet, og bruker sportstape når jeg trener.

Må også passe på å trene en spesiell muskel for å opprettholde balansen i kneet.

Dette fikk jeg greie på hos fysioterapeut - anbefaler deg det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente på SATS før senteret mitt ble med i Sports Club i steden. Og så vidt jeg kan huske så hadde de f.eks høypuls uten hopp. Vil du trene kondisjon er jo spinning fint. Og det tar ikke knekken på knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på sats,begynte med spinning 2,5 måneder siden og har fått problemer med venstre kneet.Ankelen min ble operert 10 år siden og den har alltid vært "løs",så det er sikkert derfor eg får "ubehag"hvis jeg sykler stående før lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også problemer med knærne mine. Noe som har hjulpet meg er å bruke Rehband knevarmere under trening, det både støtter og varmer muskulaturen rundt leddene.

Jeg unngår også typiske aerobic-aktiviteter med mye hopp og step, og trener heller spinning og styrke. Har hørt at grunnen til at mange jenter sliter med kneproblemer er fordi knærne våre er skjevt plassert i forhold til hoftene og dermed får vi feil belastning. Beste måten å forhindre dette på er å styrke muskulaturen i beina.

Hvis du starter med spinning, pass på at du ikke kjører helt uten belastning i høyt tempo, det gjør nemlig vondt verre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips!

Jeg skal definitivt kjøpe neste par treningssko på Løplabbet. Kjæresten kjøpte sko der og jeg ble veldig imponert over hvor proffe de er der. Stakkars kjæresten da, var ikke forberedt på at han skulle bli så grundig inspisert. Uggen og bakfull løp han så svetten randt på tredemølle mens han ble videofilmet :oops: , var heller ikke så glad for å stå på en stol med bare føtter mens selgeren gransket føttene hans :o Nå blir det min tur :o .

Kanskje jeg skal bruke knevarmer og ta meg en tur til fysioterapeut også.

Jeg har for øvrig vært på høy puls uten hopp, men har opplevd at instruktøren noen ganger hopper på de timene også ("Nå får vi ta i litt her da jenter, få opp pulsen litt og hoppe" - lurer noen ganger på om instruktøren er klar over hva timen heter :x )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min fra sports-shop,men en kan kjøpe dem fra helsebutikk.prisene er ikke så gale,synes jeg.Det er sikkert en liten forskjell men du kan finne ut om det når du går å kjøpe en!eg trenger bare litt støtte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min fra sports-shop,men en kan kjøpe dem fra helsebutikk.prisene er ikke så gale,synes jeg.Det er sikkert en liten forskjell men du kan finne ut om det når du går for å kjøpe en!eg trenger bare litt støtte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...