Rosalie Skrevet 25. juni 2007 #21 Skrevet 25. juni 2007 Hvem har sagt hva man får og ikke får lov å gå med på slike anledninger? Det er fåtallet som har dresskode, og de er glad for å ha gjestene sine der i bomullkjole eller i "gallakjole". En uskreven regel får ikke styre mitt valg av klær, og heldigvis tenker mange andre slik også. Ingen av de bryllupene vi har vært i, har hatt hagefest, men en skikkelig bryllupsmiddag. Men flere av gjestene kom i bomullkjole, og de var kjempe fine. Dersom antrekk ikke er satt i invitasjon, skal man strengt tatt regne grand galla. Men i Norge er vanlig kutyme at når det ikke er antrekk benevnt i invitasjon at antrekket er "mørk dress". Bomullskjole kan sidestilles med mann i lys bomullsbukse og skjorte uten slips. Og det er da virkelig ikke bryllupsantrekk.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2007 #22 Skrevet 25. juni 2007 Og det er derfor man har kutyme på hva man går med i slike anledninger. Nettopp for å slippe bomullskjole fra HM bryllup. Selv om du syns det er fint, bryter det dresskoden til et bryllup med mindre dresskoden er satt til "hagefest". Må si meg litt enig. Når folk har spurt meg hva de skal gå med, har jeg sagt at det egentlig ikke spiller noen rolle, men at vi ønsker litt stil, og derfor ønsker noen hakk penere enn bomullskjoler som man bruker til hverdags. Det er selvsagt ikke det som er det viktigste den dagen, men når folk spør, får de et ærlig svar. Det er eneste gangen vi kommer til å stelle i stand en sånn fest, og da ønsker vi det så gjennomført som mulig - uten at det på noen måte kommer til å irritere meg dersom noen "bryter" kleskoden vår.
*Mina* Skrevet 25. juni 2007 #23 Skrevet 25. juni 2007 Dersom antrekk ikke er satt i invitasjon, skal man strengt tatt regne grand galla. Men i Norge er vanlig kutyme at når det ikke er antrekk benevnt i invitasjon at antrekket er "mørk dress". Bomullskjole kan sidestilles med mann i lys bomullsbukse og skjorte uten slips. Og det er da virkelig ikke bryllupsantrekk. Dette er gamle regler, som bare de kongelige og de finere kretser følger i dag. Og deg da, siden du tydeligvis kan dette veldig godt. Og ellers er jeg helt uenig med deg, for en sommerkjole i bomull er kjempe fint til en mørk dress.
Rosalie Skrevet 25. juni 2007 #24 Skrevet 25. juni 2007 Dette er gamle regler, som bare de kongelige og de finere kretser følger i dag. Og deg da, siden du tydeligvis kan dette veldig godt. Og ellers er jeg helt uenig med deg, for en sommerkjole i bomull er kjempe fint til en mørk dress. Nei, de reglene der er det slett ikke bare de kongelige og finere kretser som følger. Dette er allmennkunnskap.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2007 #25 Skrevet 25. juni 2007 Nei, de reglene der er det slett ikke bare de kongelige og finere kretser som følger. Dette er allmennkunnskap. Okeydokey.. Men jeg skal i alle fall i bryllup til en god venninne av meg i sommer. Og jeg skal ha en fotsid bomullskjole. Og jeg er ikke bekymret for å være for dårlig kledd i alle fall.. Jeg var (inntil jeg fikk se bilder av kjolen hennes for et par uker siden) heller bekymret for å bli for pyntet sammenlignet med bruden. Dette er et kveldsbryllup (ingenting begynner før kl 19) med over 150 gjester og ingenting om klær er spesifisert i innbydelsen. Jeg HAR faktisk flere "gallakjoler", men alle disse vil bli helt feil i dette bryllupet. Poenget mitt er at man selv kjenner sine egne venner best. Og det finnes omtrent like mange gode svar på hva som er riktig anntrekk som det finnes brylluper. Det er absolutt ingen "regel" som sier at et bryllup skal være i "gallastil"
*Mina* Skrevet 25. juni 2007 #26 Skrevet 25. juni 2007 Nei, de reglene der er det slett ikke bare de kongelige og finere kretser som følger. Dette er allmennkunnskap. Og jeg er fortsatt helt uenig med deg, for det er forskjell fra bryllup til bryllup. Derfor er det helt umulig at dette er allmennkunnskap, siden ditt bryllup ikke er likt andre sine bryllup. Du bestemmer rett og slett ikke hva andre skal gå med, selv om du gjerne skulle ønske at du gjorde det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå