Gå til innhold

Gifte seg med en som er konkurs..

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget nå..
Skrevet

Sambo er personlig konkurs og har vært det så lenge vi har kjent hverandre. Han kan ikke eie noe som helst for da tar kemneren pant i det. Han rotet til livet sitt allerede som tenåring og har siden den gang vært en økonomisk katastrofe. Slitsomt og komplisert er det og vi skulle gjerne hatt det annerledes, men det blir litt vanskelig. Nå som samboere går det greit. Jeg eier leilighet og alt. Men hva skjer om vi gifter oss?? Noen som vet?

Kommer uansett til å konsultere en advokat før vi eventuelt gifter oss, men kjekt å få litt veiledning fra noen her inne først. Det er jo så mange her som kan litt av hvert.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg tror han eier gjelden som han tar med seg inn i ekteskapet. Problemene dukker først opp dersom han får ny gjeld og dere skilles. Da er du også ansvarlig for hans gjeld.

Jeg er ikke helt sikker på dette og det er nok lurt av dere å ta kontakt med advokat, ja.

Gjest Gjest
Skrevet

ekteskapsloven

Du blir ikke ansvarlig for hans gjeld, verken ny eller gammel.

Problemet kan vel heller oppstå i forhold til at gaver han gir deg kan bli omstøtt. Omstøtelsesfristen er lenger for ekstefelle enn for andre, men lurer på om det er samme frist for samboere som ektefeller.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er årsalen til at han har gått konkurs da?

Han kan jo søke om gjeldsslette iht gjeldsordningsloven

Men det er strenge krav for å få til dette, samt at man bare kan oppnå det en gang i livet.

Skrevet

Hvis han deler boutgiftene med deg, vil han over tid kjøpe seg inn i boligen din selv om dere kun er samboere. Skylder han penger til det offentlige, kan de faktisk ta pant i boligen dvs. hans halvdel. De kan ikke selge boligen, men straks dere f.eks. vil selge får dere problemer. Han bør oppsøke Gjeldsofferalliansen og forsøke å få til en avtale om gjeldssanering. De gir ikke alltid perfekte råd, men dere får innsikt i diverse lover som angår problemet slik at han kan bli gjeldsfri.

Skrevet

Jeg betaler stort sett alt av husleie, strøm mm. i dag så han kjøper seg på ingen måte inn i leiligheten sånn som vi har det i dag. Han betaler heller ferier og andre ting.

Han skylder i all hovedsak penger til det offentlige ja (skatt og mva). Det er ikke småpenger heller, så det blir umulig å betale det tilbake. For å få gjeldsanering må han være fast ansatt. Problemet er at det er begrenset hva slags jobber han kan få pga hans bakgrunn. Han er utrolig smart og flink til det meste, så han blir gal av å ha jobber som ikke.. hva skal jeg si... stimulerer hodet.. Dessuten er han veldig opptatt av å se resultater av det han gjør. MEN for all del. Han trenger et spark bak for å sette igang. Han begynner jo å bli voksen nå, så det er på tide å rydde opp i livet. Jeg vet hva jeg hadde gjort...

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde ikke gidda å date en fattig som attpåtil er gjerrig og som ikke kan være mann.

Skrevet

hva med å ha særeie ? Høres som det mest fornuftige ut

Gjest Gjest
Skrevet

Eneste jeg kjenner til er at han mister alle rettigheter til sosialhjelp om du tjener over en viss sum. Det forventes at du forsørger han med lommepenger, helseutgifter, mat osv. Men sannsynligvis er dere allerede klar over det, siden dere er samboere, og i tillegg virker det jo som om han har en viss inntekt.

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke ha giftet meg med noen med dette økonomiske utgangspunktet. Ikke fordi han nødvendigvis er et dårlig menneske eller en uegnet livspartner, men fordi man som gift ikke kan holde egen økonomi totalt adskilt fra ektefellens.

Du vil aldri få noe direkte ansvar for hans gjeld og dine verdier kan holdes utenfor gjennom å opprette ektepakt (særeie), men ektefeller har gjensidig forsørgelsesplikt og dermed kan du bli indirekte ansvarlig fordi hustandens samlede økonomiske situasjon legges til grunn både i henhold til Dekningsloven og Gjeldssaneringsloven.

Som utdannet siviløkonom og etter å vært gjennom noe av det samme rent personlig, kan jeg vel relativt mye om dette (Jeg kan i hvert fall litt mer enn Gjeldsofferalliansen har jeg oppdaget... Har vært i kontakt med dem noen ganger... Man får riktignok god trøst, men hjelpen er det nok så som så med...) så hvis du vil ha mer konkrete anbefalinger kan du sende meg en PM. Vil du fortsette å stille spørsmål her uten å gi deg til kjenne på noen måte, er du også hjertelig velkommen til det!

:klem:

Endret av Leo
Gjest Gjest
Skrevet

Han vil få gjeldsanering selv om han ikke har fast inntekt, men jeg anbefaler ikke et ekteskap da din inntekt vil bli regnet inn.

Skrevet

Takk for så mange svar.

Tråkig situasjon, men jeg blir liksom ikke noe mindre glad i han av den grunn. Giftemål er ikke noe must, men det hadde jo vært koselig. Jeg er av den oppfatning at å gifte seg hovedsaklig bare er en god anledning for en skikkelig feiring. Det forandrer jo ikke forholdet den ene eller andre veien. Hvis det blir ekstra mye økonomisk rot, så dropper vi det.

Han mottar absolutt ingen sosiale stønader, trygder eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...