Gå til innhold

Betale for drikke eller kun alkohol til maten?

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg blir litt redd inni meg av å ta opp denne diskusjonen igjen (for de som husker hvor aggressivt det har utviklet seg i tidligere diskusjoner om emnet).

Men hvis dere som gjester hadde hatt følgende valg:

a) kun alkohol til maten (middag og dessert)

eller

b) bar hvor man må betale for alkoholen selv (hvis man vil ha noe utover alkohol til maten)

Når vi gifter oss neste år har vi mest sannsynlig ikke råd til å ha fri bar. Jeg lurer da på hva som er best av de to alternativene. Det gir definitivt en bismak å be gjestene ta med penger selv, men er det bedre enn at det ikke blir noe alkohol etter maten? Dette er ikke så veldig drikkefeldige mennesker, men de liker å ta seg en dram i godt lag (selv om det er en del i familiene våre som er avholds).

Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Jeg ville hatt bar der gjestene kunne kjøpe alkohol selv hvis de ønsker.

Skrevet

Som gjest hadde jeg satt pris på å kunne kjøpe meg en drink etter maten.

Skrevet

Vet ikke om det er et alternativ, men jeg hadde syntes at det var helt ok med "bare" vin, øl og brus etter maten (gratis) og ikke sprit.

Men hvis det ikke er et alternativ, synes jeg det bør være tilgang på alkohol etter maten, og hvis dere ikke har råd til det, bør det være en betalingsbar. Men jeg er ikke en stor fan av det konseptet... (vet at det ikke er holdninger til betalingsbar vi diskuterer)

Piglet

Gjest Dallandra
Skrevet

Hva med alkoholholdig drikke til maten, cognac og likør til kaffen, og evt to drikkebonger f.eks som kan løses inn i f.eks. to øl, to drinker el.l i baren, - ønsker man noe mer utover det må man kjøpe selv?

Evt variasjoner over dette?

Gjest Gjest
Skrevet

Har dere bestemt hvor dere skal ha festen?

Jeg kan gjerne betale litt for drikke etter maten, men da må jeg vite det på forhånd slik at jeg tar med nok penger. (Nå høres det ut som om jeg vil drikke mye, men det er egentlig bare slik at jeg vanligvis ikke tar med meg mer kontanter enn det jeg tror jeg får bruk for. )

best hadde det kanskje vært med en løsning hvor dere kunne ta med alkohol selv og selge den til selvkostpris.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Har dere bestemt hvor dere skal ha festen?

Jeg kan gjerne betale litt for drikke etter maten, men da må jeg vite det på forhånd slik at jeg tar med nok penger. (Nå høres det ut som om jeg vil drikke mye, men det er egentlig bare slik at jeg vanligvis ikke tar med meg mer kontanter enn det jeg tror jeg får bruk for. )

best hadde det kanskje vært med en løsning hvor dere kunne ta med alkohol selv og selge den til selvkostpris.

Vi har bestilt lokale, og vi kan ta med egen drikke der. Men likevel ser jeg for meg at det blir mange tusen ekstra i drikkeutgifter hvis man skal ha fri bar - mange tusen vi ikke har.

Som noen nevnte, måtte vel alternativet blitt å gi folk noen bonger, så man har litt mer kontroll.

Og jeg ville selvfølgelig sagt fra på forhånd hvis de måtte betale selv ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det lokalet høres jo bra ut, da kan jo alkoholprisene være en god del lavere enn på et utested, antar jeg? Jeg tror det kan bli en fin løsning. :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville hatt 2 stk evt. 3 stk drikke til maten og kaffe avec uten at gjestene betalte for det.

Og så ville jeg hatt en bar der de kunne kjøpt drikken selv. I innbydelsen skriver du "det blir anledning til å kjøpe drikke til vennlige priser etter middagen".

Selv om dere kan ha med drikke som dere selger selv, er det fullt mulig å ta en pris som dekker litt mer enn utgiftene, slik at dere også dekker inn f.eks. avec. Hvis selvkosten på drinken f.eks. er kr 20 så tar dere kr 25,- (eller 35,- hvis dere f.eks. også skal betale bartenderen for å stå der).

Jeg synes ikke det er knuslete eller kjipt på noen måte, man må tross alt gjøre det som man har råd til.

Skrevet

Vi skal ha gratis drikke til maten, og etterpå får alle gjestene 2 bonger hver som de kan bruke i baren. Bongene er kun til alkohol, mineralvann er gratis hele kvelden. På denne måten har vi mer kontroll over denne utgiftsposten.

Skrevet

Vi skal ha bryllup på en resturat, så her må all alkohol kjøpes her.

Vi skal spandere velkomstdrink, vin til maten, cognac/likør til kaffen og 2 bonger. resten må de kjøpe selv.

De jeg har snakket med om dette forventer ikke at det er fri bar på et sånt sted!

Men jeg ville nok syns det var rart om jeg måtte betale på et sted hvor dere kan ta med drikke selv.men siden dere ikke har penger til det, ville jeg heller hatt vin til maten og skrevet i innbydelsen at de kan ta med drikke hvis de vil ha noe utover natten... :sjenert:

Gjest 3llie
Skrevet

Jeg ville satt pris på muligheten for å kunne kjøpe drikke selv etter middagen.

Skrevet

Så vidt jeg vet er det ikke lov til å selge alkohol på steder man kan ta med drikke selv? Da må du vel ha sjenkebevilling?

Jeg ville forresten ha valgt alternativ B. Men som noen nevnte, går det kanskje an å ha øl og vin i baren, og ikke sprit? Vi hadde bare øl og vin i baren, i tillegg til et par sorter avec, og det funka fint. Stedet vi var på hadde spritløyve, men ikke full utrusting til bar, med blandevann og is og alt det der.

Skrevet

Vi serverer velkomstdrink, alkohol til maten og kaffe avec. Senere får gjestene to bonger hver. Tror det blir mer enn nok alkohol for mange, da det vil være raus servering under middag (aldri tomme glass).

Synes ikke bonger er småling i heletatt. Ganske vanlig å gjøre det slik, vil jeg tro. Verre med svigerinne/svoger som planlegger å ikke servere alkohol til maten fordi det er for dyrt.. men gi to bonger til baren etterpå. Det synes jeg blir litt snodig.. Menmen, hver sin smak.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har også tenkt å ha salg av alkohol, men bare for å dekke utgiftene til alkoholen. Vil ikke at gjestene skal blakke seg helt bare fordi vi ikke har råd til fri bar.

Gjest Gjest_HeidiO_*
Skrevet

Husk at dere må ha sjenkebevilling dersom dere skal selge alkoholen! Dette gjelder uansett hvor dere er. Dersom dere er på restaurant e.l. går dette selvsagt under deres bevilling, men vær klar over det ihvertfall :)

Skrevet
Husk at dere må ha sjenkebevilling dersom dere skal selge alkoholen! Dette gjelder uansett hvor dere er. Dersom dere er på restaurant e.l. går dette selvsagt under deres bevilling, men vær klar over det ihvertfall :)

Jepp, og ambulerende sjenkebevilgning pleier å gå greit å få i de fleste kommuner. Man trenger strengt tatt ambulerende sjenkebevilgning dersom man skal servere gjestene gratis alkohol, også!

Skrevet (endret)
Vi har bestilt lokale, og vi kan ta med egen drikke der. Men likevel ser jeg for meg at det blir mange tusen ekstra i drikkeutgifter hvis man skal ha fri bar - mange tusen vi ikke har.

Som noen nevnte, måtte vel alternativet blitt å gi folk noen bonger, så man har litt mer kontroll.

Og jeg ville selvfølgelig sagt fra på forhånd hvis de måtte betale selv ;)

Den utgiften du sparer er ikke verdt bryet spør du meg. Det er snakk om muligens 3000,- og ikke noe særlig mer enn det - noe jeg hadde tatt meg råd til for å kunne by på en avslappet stemning.

Men!! Meg om det!

Endret av -Alvildebrud-
Skrevet

Vi hadde fri bar og opplevde at det gikk mye mindre alkohol enn vi hadde regnet med... Mye av det vi hadde var kjøpt inn på taxfree, (og en del av det av andre enn oss, som nektet å ta imot betaling da...) så vi syntes ikke bar-regningene ble så store. (derimot er restlageret av cognac litt ekstremt, og også en del annen spit er det rester av. Vin fikk vi jo levere i retur, men spriten har vi til hele slekta i lange tider...)

Om f.eks to bonger etter middagen er et aktuelt alternativ... så er ikke ekstrakostnadne ved fri bar spesielt stor, man regner jo med at gjester i snitt drikker 2-3 drinker etter middag og kaffe avec...

Vi hadde en proff bartender (som vi ikke fikk betale noe, vennetjeneste, men med vårt ekstralager av cognac så besluttet min kjære at han kan få ei flaske...) og det medførte jo at drinkene ble blandet med rett mengde alkohol i glassene, og det går mye mindre da enn om gjestene "blander selv" eller man har en uten peiling i baren.

Mellom de to alternativene du skisserer ville jeg valgt "betalingsbar" heller enn "ingen alkohol". Om bonger er en mulighet hadde jeg nok gjerne valgt det ja (vi regnet dog på det og fant ut at forskjellen på bonger og fri neppe var så stor. Men vårt budsjett hadde ikke problemer med den ekstrakostnaden, så da var det jo lett for oss å si, jeg skjønner at dere må begrense om budsjettet er stramt)

Gjest Neria
Skrevet

I vårt bryllup hadde vi ikke planlagt noe annet enn kaffe/te og brus utover kvelden. Men vi hadde kjøpt inn godt med vin og øl til maten, så det viste seg at alle de som hadde lyst på øl eller vin utover kvelden fikk seg noe å drikke. Det ble ikke så grusomt dyrt heller, vi hadde et skikkelig lavbudsjettbryllup.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...