Gå til innhold

Gjør kreftkuler vondt?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Henger meg på denne...

For eksempel svulst/kul i brystet hos kvinner: er det brystkreft hvis kulen gjør vondt/er øm, eller er det brystkreft hvis det ikke gjør vondt/ømt? (For å generalisere og forenkle).

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror de fleste ikke har smerter i de første fasene av kreft. Men vet ikke om man kan generalisere når det gjelder dette.

Men jeg vet at kreftsvulster som oftest er harde, de gir ikke 'etter' for press om man klemmer på dem. Om du klemmer på kulen og den gir etter, er det mer sannsynlig at det f.eks er en betennelse.

Men gå til legen for et sikkert svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Henger meg på denne...

For eksempel svulst/kul i brystet hos kvinner: er det brystkreft hvis kulen gjør vondt/er øm, eller er det brystkreft hvis det ikke gjør vondt/ømt? (For å generalisere og forenkle).

:tristbla:

Det må man ta en vevsprøve med en nål for å finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt for meg at selve kreftsvulsen er så vond, for det går vel ikke nerver i den?

Men jeg ser for meg at det rundt må bli ømt og kanskje gjør vondt, for den tar jo opp plass til noe annet. Og da gjør det sikkert litt vondt visst man trykker rundt det.

Men jeg vet ikke, men det er hva jeg forestiller meg, og etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det må man ta en vevsprøve med en nål for å finne ut.

Må man ha henvisning fra fastlege?

Må man ha en ny henvisning for hver eventuelt nye undersøkelse som må tas? (Mammomgrafi, ultralyd, nål og vevsprøve, osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det går ikke an å svare ja eller nei på spørsmålet. Tror du at du har noe som kan være kreft må du gå til lege for å få det undersøkt. Kreft spores ofte av forhøyede verdier i blodprøve i kombinasjon med klumper/utvekster/blødninger/betennelseslignende tilstander som ikke gir seg - etc.

"Dessverre" gjør det nok ikke vondt i seg selv, for mange hadde vel reagert tidligere hvis det gjorde uutholdelig vondt. Men hud blir strammet, organer blir presset, man kan få hodepine, etc. Så følge virkningene kan gjøre vondt. MEN det er ingen grunn til å ikke undersøke en kul bare fordi den ikke gjør vondt - det kan være kreft likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Må man ha henvisning fra fastlege?

Må man ha en ny henvisning for hver eventuelt nye undersøkelse som må tas? (Mammomgrafi, ultralyd, nål og vevsprøve, osv.)

Legen henviser gjerne til en brystpoliklinikk, så utreder spesialisten der etter hva h*n synes er nødvendig. Ofte vil både kirurg kjenne på kulen, mammografibilder tas, og ultralydveiledet vevsprøve bli gjort på èn avtale, men det blir et kapasitetsspørsmål for poliklinikken. Jeg tror man kan bestille mammografi på privat røntgensenter uten henvisning (mulig til privat pris). Men hvorfor ikke snakke med legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør kreftkuler vondt? Eller er de helt ufølsomme?

I følge min lege skal ikke kreftsvulster i brystene gjøre vondt. Fikk undersøkt brystene mine pga smerter jeg hadde en stund, som viste seg å være "nervesmerter" pga stress/anspennthet.

Men tenker at det kan jo bli vondt om en går for lenge med det da.

Endret av Lenemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fikk nettopp vite at hun har en godartet nervessvulst i det ene brystet, og hun har ikke hatt noe smerter eller noe.

En venninde av meg fikk konstantert brystkreft for fem år siden, og hun merket heller ikke noe smerter da. Det er etter operasjonen og cellegift at hun ble dårlig.

Det er vel bedre å sjekke seg en eller to ganger for mye enn for lite vel? Rent generelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...