Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst så må jeg si at jeg er sinnsykt prippen når det gjelder økonomien min. Jeg betaler alltid regnigner på forfall og har en veldig strukturert økonomi..

Jeg har kjøpt leilighet i et borettslag. Har bodd her i to år. Frem til nyttår så hadde jeg trekk på husleien til borettslaget fra regningskontoen min som gikk automatisk ut hver mnd. Er ikke så ofte i nettbank da jeg har masse trekk til forskjellige kontoer hvor regninger og slikt går ut fast hver mnd. Fra den kontoen så så jeg i begynnelsen av mars at det var unormalt mye penger. La merke til at det ikke var blitt trekt noe husleie 30.01 og 30.02, skjønte ikke hvorfor dette ikke var blitt trekt, jeg har jo avtalegiro på det. Og ikke hadde vi fått beskjed om at det skulle skje noe med husleien. Hadde riktig nok fått en konvolutt med giroer i posten for det neste halve året, men det hadde vi jo også fått før..

Jeg betalte begge husleiene 05.03. Så la jeg inn faste trekk til den vanlige kontoen fra 30.03 og fremmover månedlig. Pluselig kommer det ett INKASSOvarsel i posten! Herregud! De hadde ikke fått inn husleien fra 30.03!! Jeg ringte, fortalte at alt var betalt, og at de to første ikke var betalt ved forfall pga at jeg ikke hadde oppdaget at avtalegiroen ikke var gyldig lengre. Han som jeg snakket med forklarte at de var litt i oppstart så de hadde ikke helt oversikten enda. Han kunne ikke se at det var kommet inn noe betaling fra meg på den husleien som jeg skyldte, enda jeg sier jo at pengene har gått ut fra kontoen min! Jeg måtte skrive ut hver eneste betalingsopplysning på de husleiene og fakse han! Han skulle ta kontakt med meg når han fikk sett på det, noe han enda ikke har gjort.. Jeg gikk ut i fra at alt var i skjønneste orden, jeg hadde jo bevist at jeg hadde betalt.. På fredag når jeg sjekker posten så ligger det en konvolutt fra samme firmaet igjen, da har jeg gått en ny inkassovarsel! Husleien fra 30.04 og 30.05 har de ikke motatt! Så nå må jeg vel gå enda en runde med de folka! Jeg synes det er fryktelig feil at jeg må bruke masse tid på å ringe de, fakse over papirer og nå må jeg gjøre det samme igjen pga de ikke har kontroll på papirene sine! Enda jeg har snakket med de før, så fortsetter de å sende meg inkasso! Jeg blir så forbannet at jeg ser rødt!!

Har jeg noen rettigheter her? Eller må jeg bare finne meg i å få tilsendt inkasso jevnlig fordi DE roter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Beklager, men jeg skjønner ikke helt problemet her. Du har kun fått inkassoVARSEL, det er kun ett brev på at de ikke ser at de har motatt betalingen din. Hvis du er i dialog med kravshaver og sender over kvittering på at du har betalt vil det jo ikke bli sendt videre til inkasso. Et inkassovarsel er i seg selv svært lite alvorlig, det må jo gå minst 2 uker før det blir sendt over til inkasso.

Jeg har selv jobbet med kundeoppfølging, og vet at veldig mange blir helt satt ut av å få inkassovarsel. Jeg vet også at det kan skje kluss i banken, særlig hvis det brukes factoring, dvs at det brukes samme kontonummer ved innbetaling til ulike leverandører eller ved feil kid osv.

Hvis du tenker på dine rettigheter så har du de i behold så lenge du kan framlegge DOKUMENTASJON på at du har foretatt en innbetaling. Jeg vet også at mange sier de har betalt uten at de faktisk har gjort det. Derfor er dokumentasjon helt essensielt, det er også slik det foregår i rettssystemet.

Så du får bare fortsette å sende over kvitteringer på innbetalingene. Hvis du er 100% sikker på at innbetaling er kommet fram kan du selvsagt la dette være, for du vil ikke måtte betale ev inkassoomkostninger hvis du faktisk har betalt. Men jeg ville nok ikke stolt helt på dette, for det kan jo faktisk ha skjedd en feil i banken som du er ansvarlig for å oppdage.

Skrevet (endret)

Poenget mitt er at de har forandret på innbetalingen uten at vi har fått beskjed, de sier til meg at de har oppstartproblemer, men alikevel så får jeg faen meg ikke en jævla unnskyldning når jeg har bevist at jeg har betalt! I stede så fortsetter de å sende purringer, de burde heller letet igjennom skikkelig slik at de ikke gjør samme feilen som sist flere ganger og lager problemer for meg. Jeg gidder ikke å måtte ringe, forklare meg og fakse gang på gang forde de er en gjeng med idioter!

Ikke skjønner jeg en gang hvorfor de bruker navnet mitt, da det er samboeren min som er registrert som "hovedeier".. Han som fikk regningene før, men nå kommer de plutselig i mitt navn.

Får jeg ikke en unnskyldning imorgen så er det ingen kjære mor.

Edit: Den fakturaen som jeg har fått inkassovarsel på nå har jeg fakset over dokumentasjon på at er betalt, sammen med den som jeg fikk purring på også..

De kan faen meg ikke ha snøring på hva de driver med overhode!

Endret av -Simba-
Skrevet

Slik skjer av og til. Jeg fikk inkasso 3 ganger fra Ventelo for en regning jeg hadde betalt. Ventelo svarte ikke på mine utallige (!!) korrespondanse til dem, men inkassoselskapet var greie. Jeg sendte bare kopi av kvitteringslippen for regningen, og saken var ute av verden. Så gikk det et par måneder, og nytt inkassokrav kom, osv. På en måte var det litt morsomt, på den andre siden ble jeg drittlei.

Poenget mitt er at du er ikke den eneste som har opplevd slikt, og så lenge du har ditt på det tørre har du ingenting å fryke - annet enn bortkastet tid, tid som du kunne brukt på andre ting.

Skrevet

Jeg har mitt på det tørre, men det som er kjipt er at jeg må gå samme runden igjen med å bevise at jeg har betalt fordi de roter, når de sier at de er i en oppstartfase uten at jeg får en eneste beklagelse..

Jaja, skjer det igjen så går jeg i taket.. :ler:

Skrevet

Jeg jobber selv med inkasso, og erfarer at veldig mange blir forfjamset siden de har regninger med faste avtalegiro-trekk.

Ikke stol alt for mye på avtalegiro! Selv om du legger inn et fast trekk i nettbanken, kan det av en eller annen grunn skje noe slik at det ikke blir trukket i riktig tid, eller ikke blir trukket i det hele tatt.

Og det er ikke den som skal motta pengene som er ansvarlig for at det blir trukket, det må enhver følge opp selv.

Hvis dette er et problem som gjentar seg, burde du ta opp det med banken din...

Skrevet
Jeg jobber selv med inkasso, og erfarer at veldig mange blir forfjamset siden de har regninger med faste avtalegiro-trekk.

Ikke stol alt for mye på avtalegiro! Selv om du legger inn et fast trekk i nettbanken, kan det av en eller annen grunn skje noe slik at det ikke blir trukket i riktig tid, eller ikke blir trukket i det hele tatt.

Og det er ikke den som skal motta pengene som er ansvarlig for at det blir trukket, det må enhver følge opp selv.

Hvis dette er et problem som gjentar seg, burde du ta opp det med banken din...

Det er ikke banken som har gjort at avtalegiroen ikke fungerte lengre, det var det nye firmaet som skulle ta seg av regnskapet til borettslaget som ikke hadde avtaler om avtalegiro. Det forstår jeg, men vi fikk aldri noe bekjed om dette. Dette er jo borettslagets feil.

Men problemet er at de sender meg inkasso for fakturaer som jeg har betalt, ved forfall. Og så påstår de at jeg ikke har gjort det. Enda jeg sender kopi av overføringen så får jeg inkassovarsel IGJEN! De har ikke mye oversikten..

Gjest Blondie65
Skrevet
Det er ikke banken som har gjort at avtalegiroen ikke fungerte lengre, det var det nye firmaet som skulle ta seg av regnskapet til borettslaget som ikke hadde avtaler om avtalegiro. Det forstår jeg, men vi fikk aldri noe bekjed om dette. Dette er jo borettslagets feil.

Men problemet er at de sender meg inkasso for fakturaer som jeg har betalt, ved forfall. Og så påstår de at jeg ikke har gjort det. Enda jeg sender kopi av overføringen så får jeg inkassovarsel IGJEN! De har ikke mye oversikten..

Da tar du deg en liten ringe-på-døren runde til naboene dine og spør om de har opplevd det samme og så henvender dere dere i fellesskap til borettslagets styre og forlanger at de slutter med rotet som de selv har skapt og ordner opp.

Forøvrig er du ikke forpliktet til å dokumentere flere enn en gang at du har betalt. Det er forøvrig fremdeles et inkassoVARSEL, ikke inkasso, og det er en vesentlig forskjell.

Skrevet
Beklager, men jeg skjønner ikke helt problemet her. Du har kun fått inkassoVARSEL, det er kun ett brev på at de ikke ser at de har motatt betalingen din. Hvis du er i dialog med kravshaver og sender over kvittering på at du har betalt vil det jo ikke bli sendt videre til inkasso. Et inkassovarsel er i seg selv svært lite alvorlig, det må jo gå minst 2 uker før det blir sendt over til inkasso.

Jeg skjønner problemet. Det er ikke det at det nødvendigvis føles så veldig alvorlig å få et inkassovarsel, det er bare så forbanna irriterende å bli plaget med sånt når man faktisk har betalt!!! :frustrert:

Skrevet
Jeg skjønner problemet. Det er ikke det at det nødvendigvis føles så veldig alvorlig å få et inkassovarsel, det er bare så forbanna irriterende å bli plaget med sånt når man faktisk har betalt!!! :frustrert:

Ja TAKK! Jeg bryr meg ikke om det er varsel eller inkasso, jeg har betalt, jeg har bevist det og så maser de mere! :frustrert:

Skrevet

Men den eneste du forsurer hverdagen for når du lar deg irritere og hisse opp over dette er dog deg selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...