Donpedro Skrevet 24. juni 2007 #1 Skrevet 24. juni 2007 Vi har fått en gammel mørk skjenk. Vet ikke helt når den er fra, men har tilhørt mannens oldeforeldre eller noe slikt, så er vel over 50 år gammel. Har noe ornamenter. Er i fin stand, bortsett fra noen små vannmerker oppå, i tillegg til at jeg klarte å søle vann slik at lakken ble skallete i et område på ca 10-15 cm... Har ingen andre mørke møbler og har lyse vegger i stuen. Jeg kan null og niks om interiør, oppussing ol. Er det fint å ha et mørkt møbel mens resten er lyst? (Slags kontrast?) Mister den den gamle sjarmen ved å bli malt? Hvis vi skal male den, hvordan gjør man det?
Gjest prestekrage Skrevet 24. juni 2007 #2 Skrevet 24. juni 2007 (endret) Jeg male en sjenk i vår. Dog var den ike gammel- men furu. Stuen min er helt lys. Jeg malte den i blank sort, byttet ut knotter/bein til stål. Ble et helt nytt møbel (hadde egentlig tenkte å kaste den ut å kjøpe noe nytt)!! Jeg startet meg grundig vask, så to strøk grunning (hvit) og så to (eller ble det tre?) strøk sort blank maling. Vurdere å gjøre noe tilsvarende med et furu-skatthold, bare for å se om den da har livets rett (for den passer så absolutt ikke innn noe sted i heimen nå)!! Endret 24. juni 2007 av prestekrage
Gjest Lea Skrevet 24. juni 2007 #3 Skrevet 24. juni 2007 Vi har en slik gammel skjenk i eik. Den ble malt og lasert. Gikk helt fint det. Nå er jeg egentlig veldig glad i mørkt treverk til lyse farger, men det ser litt rart ut om dette er det eneste mørke i rommet. Om du skal beholde den slik den er, så ville jeg nok kanskje satt inn noen andre ting i mlrkt treverk også. Om lakken er stygg, så kan du pusse ned og lakkere på nytt. Regner med at det er toppen som har blitt stygg og da holder det kanskje å lakkere bare denne på nytt? Mulig at det blir en liten forskjell på ny og gammel lakk. I alle fall i begynnelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå