Gå til innhold

Ukemenyer

Anbefalte innlegg

Gjest Uerfaren
Skrevet

Er det mange her som lager ukemenyer? Jeg ser at det er en tråd her om dette. Hva er fordelene og hva er ulempene? Hva er det lurt å tenke på hvis jeg skal sette opp ukemenyer selv? Jeg har litt lyst til å få mer orden på måltidene her i huset. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordelene er flere: Du handler sjeldnere (vi gjør storinnkjøp en gang i uken og fyller på med f.eks. melk og brød en gang i tillegg). Dermed unngår man masse ekstrakjøp som gjerne havner i vogna når man først er i butikken, samt at man sparer tid fordi man ikke trenger handle hver dag. Du kan planlegge menyen etter hvordan dagene blir, dermed blir det enklere når det er travelt, både fordi du vet hva du skal lage og at du har alle ingrediensene, men også fordi du kan planlegge å gjøre ting klart dagen før eller på morgenen. Det er også enklere å planlegge å bruke opp rester. Du vet at du bare bruker litt av noe på mandag og da legger du inn resten av det en annen dag i uka, mindre mat som blir kastet.

Den eneste mulige ulempen jeg kan komme på måtte være å rett og slett ta seg tid til å sette sammen menyen, sjekke skap/fryser og skrive handlelisten. Men samtidig er det greit å ha gjort alt på én gang, istedet for å bruke litt tid hver dag.

Skrevet

Jeg synes den største fordelen er å vite hva man skal ha til middag hver dag, og slippe å stå i butikken og lure på det sliten og trøtt på vei hjem fra jobb. Hvis man skal bruke noe fra fryseren som skal tines til middag, kan man ta det opp om morgenen før man går etc. Og det blir lettere å få oversikt over kostholdet sitt og sørge for variasjon og balanse.

Vi abonnerer på økologiske grønnsaker, og bruker leveringen som utgangspunkt for menyplanlegging. Da bidrar grønnsaksutvalget (som vi ikke bestemmer helt selv) til nye middagsidéer, og motsatt sørger menyplanleggingen for at grønnsakene blir brukt og spist opp.

Ulempen med menyplanlegging slik jeg ser det er mindre rom for fleksibilitet og spontanitet - noe som kan bli et problem hvis man har en uforutsigbar hverdag, eller hvis man i løpet av uken dumper over ferske råvarer som man får lyst til å lage noe av. Og som Arkana sier så kan det bli litt jobb noen ganger med å få idéene på plass. Det er ikke alltid jeg føler meg like kreativ. :ler:

Gjest Uerfaren
Skrevet

Takk for gode svar, Arkana og piaf!

Jeg tar også gjerne mot flere innspill. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...