Gjest Sativa Skrevet 23. juni 2007 #1 Skrevet 23. juni 2007 Inspirert av alle retningslinjer og skikker for bryllup. Dere som ikke er troende, dere går vel til byfogden? (hvis begge er ikke-troende da så klart) Og, hvis dere er troende, og gifter sere i kirken, dere serverer vel ikke alkohol i bryllupet? Og du som er hvit brud, du er da selvfølgelig jomfru? Hvis ikke skulle du hatt svart brudekjole nemlig. Og så har vi de som gifter seg i bunad: Krone er for jomfruene, og blomsterkrans er for de litt mer besudlede kvinnene. Synes det blir feil å selv velge ut hvilke regler som skal følges, man burde da gjøre det skikkelig hvis man først skal henge seg opp i hva gjestene har på seg osv.
Amadea Skrevet 23. juni 2007 #2 Skrevet 23. juni 2007 Nei jeg er ikke kristen, men mannen er det. Men for å kommentere det egentlige poenget med innlegget ditt: Jeg tror ikke folk flest som skal gifte seg er så sprö som man kan få inntrykk av her på KG noen ganger.
Gjest Molly Skrevet 23. juni 2007 #3 Skrevet 23. juni 2007 Skjønner ikke at du gidder dette, jeg... Siden du er så opptatt av at folk må gjøre det de selv vil uavhengig av tradisjoner (jf annen tråd), da burde du vel heller ikke ha noen problemer med at man f eks gifter seg i hvit kjole selv om man ikke er jomfru. Én ting er jeg enig i - det er at man ikke bør gifte seg i kirken dersom ingen av brudefolkene er troende. Men tror ikke dette gjelder så mange nå lenger, etter at Humanetisk Forbund lager flotte vielser for medlemmene.
Frey Skrevet 23. juni 2007 #4 Skrevet 23. juni 2007 (endret) Poenget er vel heller at på et forum med mange brukere så har en sterke meninger om det, en annen om noe annet og summen blir mange sterke meninger. Disse vil jo alltid stå frem i forhold til ikke så sterke meninger.. Edit: Jfr tråden om sort kjole så har jeg f eks ingen motforestillinger om at noen av mine gjester kommer i sort kjole selv om jeg ikke ville gjort det selv. Det vil derimot være de som har motforestillinger om det som blir lagt merke til og ikke vi som synes det er ok. Endret 23. juni 2007 av Frey
Gjest lillelou Skrevet 23. juni 2007 #5 Skrevet 23. juni 2007 Vi giftet oss i går, hos byfogden, og jeg hadde hvit kjole.Og nei,jeg er ikke jomfru,og har ikke vært det på en god del år. Kirken var uaktuell for oss,da vi ikke er troende, og hvit,tradisjonell brudekjole ble det rett og slett fordi det oppstod en akutt kjolekrise to dager før bryllupet,som jeg måtte avverge med et besøk hos Agape. Ellers kunne kjolen min godt vært grønn,for eksempel, det er både mer praktisk (kjolen min er gaaanske skitten i dag) og pent.Svart kjole kunne jeg godt hatt,men det måtte vært om vi giftet oss på vinteren.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 23. juni 2007 #6 Skrevet 23. juni 2007 Denne diskusjonen er det da ikke lenge siden har vært oppe. Nei, jeg er ikke troende, jeg gifter meg i kirka og det er faktisk ingen andre som har noe med det. Punktum.
Branna Skrevet 23. juni 2007 #7 Skrevet 23. juni 2007 Nei, jeg er ikke kristen, jeg er ikke jomfru og jeg gifter meg ikke i kirken, men jeg har hvit kjole (vel, egentlig er den kremhvit). Så skyt meg. Grunnen til at jeg har lys kjole, er at jeg rett og slett synes det er det som er ordentlig brudekjole for meg, og at (krem)hvit for meg rent symbolsk er en gledens farge. Jeg er opptatt av tradisjoner, og skal ha et nokså "tradisjonelt" bryllup, bortsett fra det religiøse, i regi av Human-Etisk Forbund, skal ha langt slør, og faren min skal føre meg bort til vigsleren. Dette er fordi jeg synes det er veldig koselig. Jeg tror det er veldig mange her som føler det på samme måten.
Saeria Skrevet 23. juni 2007 #8 Skrevet 23. juni 2007 Jeg er ikke kristen, ei heller sambo og vi ønsker ikke å vies i kirken. Blir sannsynligvis byfogden. Kjolen min blir nok lys, ikke kritthvit, men en eller annen hvittone. Det fordi jeg synes det er pent og sambo vil så gjerne se meg i en "ordentlig" brudekjole. Jeg har funnet mange fargede brudekjoler som jeg likte godt, men sambo ønsker så veldig å se meg i hvit kjole. Jeg er ikke jomfru. Før giftet alle vanlige folk her i landet seg i sort, for det var mest praktisk. Hvit kjole kom jo først til den britiske adelen og så ble det mer populært i resten av samfunnslagene. Det kom nok med den økonomiske veksten den industrielle revolusjon førte med seg. Før var det bare de rike som hadde råd til å gifte seg i hvit kjole som i verste fall var så skitten at den måtte kastes etter bryllupet. Selv velger vi bort kirka fordi vi ikke er kristne, men vi hefter oss ikke med andre som gifter seg i kirka til tross for at de ikke er kristne. Det er vel heller slik at de fleste som gifter seg i kirka i dag, gjør det av tradisjon, fremfor sin kristne tro.
Gjest Bellatrix Skrevet 23. juni 2007 #9 Skrevet 23. juni 2007 Og, hvis dere er troende, og gifter sere i kirken, dere serverer vel ikke alkohol i bryllupet? Hvorfor skulle vi ikke det? Så vidt jeg husker min Bibelhistorie så gjorde Jesus vann til vin i et bryllup. Og du som er hvit brud, du er da selvfølgelig jomfru? Nei, det var jeg ikke. Jeg hadde en offhwite kjole fordi det var den jeg syntes var fin.
Arkana Skrevet 23. juni 2007 #10 Skrevet 23. juni 2007 Jeg er enig med mye av det du sier, å gifte seg i kirken når man ikke er kristen er veldig merkelig i mine øyne. Jeg skjønner at folk ser på det som et pent bygg og er veldig opptatt av det høytidelige og "prinsessedrømmen", men jeg synes det er litt tåpelig å bare velge å ignorere resten. Selv er vi ikke kristne noen av oss (samboeren min er riktignok både døpt og konfirmert, men mer av tradisjon enn tro) og vi gifter oss borgerlig, det har aldri vært aktuelt med noe annet. Jeg skal forøvrig ikke ha hvit kjole, men det har egentlig ingenting med å være jomfru eller ikke, jeg synes bare ikke vanlige brudekjoler er noe særlig.
Gjest Sativa Skrevet 23. juni 2007 #11 Skrevet 23. juni 2007 Skjønner ikke at du gidder dette, jeg... Siden du er så opptatt av at folk må gjøre det de selv vil uavhengig av tradisjoner (jf annen tråd), da burde du vel heller ikke ha noen problemer med at man f eks gifter seg i hvit kjole selv om man ikke er jomfru. Én ting er jeg enig i - det er at man ikke bør gifte seg i kirken dersom ingen av brudefolkene er troende. Men tror ikke dette gjelder så mange nå lenger, etter at Humanetisk Forbund lager flotte vielser for medlemmene. Jeg har ikke problemer med noe av dette jeg, grunnen til at jeg spør er at enkelte fullstendig hopper bukk over noen utvalgte, gamle bryllupsskikker, men er til gjengjeld glødende opptatt av at for eksempel gjestene strikt skal følge kleskoder i forhold til farger, årstider osv. som også er eldgamle skikker i forbindelse med bryllup.
Tabris Skrevet 23. juni 2007 #12 Skrevet 23. juni 2007 Jeg har heller ikke sansen for det å gifte seg i kirken om man ikke er kristen. Det er med på å vanne ut kristendommen, og jeg synes det er rart at både kirken godtar det (desperat etter deltagende publikum?) og at folk ønsker å gjøre det. Slik jeg ser det, så har jeg respekt nok for kirken til å holde meg borte fra den og ikke (mis)bruke dens seremonier når jeg ikke tilhører den religionen. Ikke ønsker jeg å bruke dem heller - hvorfor vil jeg bruke seremoniene i en religion som jeg ikke bekjenner meg til?
Gjest Veronica Mars Skrevet 23. juni 2007 #13 Skrevet 23. juni 2007 Jeg er ikke kristen, og gifter meg derfor med HEF, selv om min kommende mann er kristen. Jeg er ikke jomfru, men gifter meg likevel i kritthvit kjole, fordi jeg synes det er fint, og det er den eneste sjansen jeg har til å gå i skikkelig brudekjole. Jeg driter hardt i hva gjestene har på seg, så lenge det er noenlunde pent. Jeg driter også i at det egentlig ikke skal sitte noen foran brudeparet, fordi jeg har lyst til å ha forloverene våre der. Jeg har derimot tenkt å følge den engelske tradisjonen med something old, something new osv., rett og slett fordi jeg har lyst. Jeg har dermed valgt meg ut tradisjoner jeg liker, og droppet de andre, slik som de fleste andre gjør. Jeg skjønner riktignok ikke hvorfor folk gidder å følge enkelte tradisjoner, slik som f.eks de om fargene i bryllup, men det må de vel få lov til hvis de absolutt vil.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2007 #14 Skrevet 23. juni 2007 Jeg har heller ikke sansen for det å gifte seg i kirken om man ikke er kristen. Det er med på å vanne ut kristendommen, og jeg synes det er rart at både kirken godtar det (desperat etter deltagende publikum?) og at folk ønsker å gjøre det. Slik jeg ser det, så har jeg respekt nok for kirken til å holde meg borte fra den og ikke (mis)bruke dens seremonier når jeg ikke tilhører den religionen. Ikke ønsker jeg å bruke dem heller - hvorfor vil jeg bruke seremoniene i en religion som jeg ikke bekjenner meg til? Så lenge en av partene er medlem av statskirken, har man rett til å gifte seg der. Hvorvidt de er kristne eller ei, skal andre bare drite i. Om brudeparet er komfertable med sitt valg, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være er et problem for andre.
Tabris Skrevet 23. juni 2007 #15 Skrevet 23. juni 2007 Så lenge en av partene er medlem av statskirken, har man rett til å gifte seg der. Hvorvidt de er kristne eller ei, skal andre bare drite i. Om brudeparet er komfertable med sitt valg, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være er et problem for andre. Jeg er enig i at folk må få gjøre som de vil - hvis ikke-kristne vil gifte seg i kirken så har de jo full rett til det. Jeg sier bare hva jeg personlig mener om det siden det var noe av hva tråden handlet om.
Gjest Pet Skrevet 23. juni 2007 #16 Skrevet 23. juni 2007 Det å gifte seg i kirken må utvilsomt være en mye sterkere opplevelse for de som faktisk tror på det presten sier enn for de som ikke gjør det. For de som ikke tror må det være bedre å lage sitt eget opplegg som gjenspeiler hvem de er i regi av noen andre enn kirken. Jeg vet ikke i hvor stor grad det går an å utforme selve ritualet ved vielser i regi av f eks HEF, men det må da føles mer riktig og ekte enn å stå og love noe innfor en gud man ikke tror på?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2007 #17 Skrevet 23. juni 2007 Det å gifte seg i kirken må utvilsomt være en mye sterkere opplevelse for de som faktisk tror på det presten sier enn for de som ikke gjør det. For de som ikke tror må det være bedre å lage sitt eget opplegg som gjenspeiler hvem de er i regi av noen andre enn kirken. Jeg vet ikke i hvor stor grad det går an å utforme selve ritualet ved vielser i regi av f eks HEF, men det må da føles mer riktig og ekte enn å stå og love noe innfor en gud man ikke tror på? Så lenge en av partene er medlem av statskirken, har man rett til å gifte seg der. Hvorvidt de er kristne eller ei, skal andre bare drite i. Om brudeparet er komfertable med sitt valg, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være er et problem for andre.
Gjest Emera Skrevet 23. juni 2007 #18 Skrevet 23. juni 2007 (endret) Slik jeg forstår trådstarter var ikke dette ment som kritikk mot dem som gifter seg i kirken selv om de ikke tror. Men så opptatt mange ser ut til å være av små detaljer i tradisjoner og skikker, og er livredde for å unnvære en eneste en av dem, hvorfor gir man da blanke i at man gifter seg på et religiøst sted? Akkurat det skjønner ikke jeg noe av heller. At Kirken godtar dette, og dåp, konfirmasjon og begravelse skyldes jo at vi har en statskirke og derfor har rett til disse seremoniene. I tillegg legges det vekt på at Kirken skal være en folkekirke, et sted man kan føle tilhørighet til. Men jeg vet at noen prester sliter med å ta imot løfter fra folk som ikke mener det de sier. Endret 23. juni 2007 av Emera
Gjest Sativa Skrevet 23. juni 2007 #19 Skrevet 23. juni 2007 Så lenge en av partene er medlem av statskirken, har man rett til å gifte seg der. Hvorvidt de er kristne eller ei, skal andre bare drite i. Om brudeparet er komfertable med sitt valg, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være er et problem for andre. Det er dette jeg mener. Man gifter seg i hvit kjole selv om man ei er jomfru. Helt greit. Man gifter seg i kirken selv om man ikke er troende, også greit. Man henger seg opp i at noen av gjestene har feil farge på klærne, og med tanke på at man allerede har "brutt" en del "regler", så er det IKKE greit at man gjør et vesen ut av det. For man er ikke noe bedre selv. Og hvordan i all verden skal gjestene vite dette? Når dere allerede har gjort om litt på reglene ang bryllup, så forventes det kanskje at dere har en mer laidback holdning til de kvinnelige gjestenes kjolevalg også? Dette er poenget mitt altså....
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 23. juni 2007 #20 Skrevet 23. juni 2007 Det er dette jeg mener. Man gifter seg i hvit kjole selv om man ei er jomfru. Helt greit. Man gifter seg i kirken selv om man ikke er troende, også greit. Man henger seg opp i at noen av gjestene har feil farge på klærne, og med tanke på at man allerede har "brutt" en del "regler", så er det IKKE greit at man gjør et vesen ut av det. For man er ikke noe bedre selv. Og hvordan i all verden skal gjestene vite dette? Når dere allerede har gjort om litt på reglene ang bryllup, så forventes det kanskje at dere har en mer laidback holdning til de kvinnelige gjestenes kjolevalg også? Dette er poenget mitt altså.... Jeg gifter meg i kirka selv om jeg ikker er troende, jeg gifter meg i hvit kjole selv om jeg ikke er jomfru og jeg gir egentlig blanke i hva gjestene har på seg. Hadde nok stusset hvis noen kom i lang hvit kjole, men tror de eldre i min familie hadde reagert mer enn jeg hadde brydd meg for å si det sånn. Blir glad bare folk vil ta seg tid til å komme, jeg Gifter meg i kirka fordi jeg ser på det som tradisjon, og fordi jeg vet det ville betydd utrolig mye for min avdøde oldemor. Hva andre måtte mene om mine (og kjæres) valg er meg revnende likegyldig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå