Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2007 #1 Del Skrevet 23. juni 2007 Hei, er det flere her med gode karakterer fra videregående/gymnaset som bare måtte bruke dem på studier med høy opptaksgrense? Da jeg søkte merket jeg meg at høye opptaksgrenser fristet en del for da fikk jeg "brukt" karakterene mine. Jeg mener, når man går ut med 5,3+ i snitt så tror jeg det er vanskelig å "sløse" de karakterene bort, flere som kjenner seg igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. juni 2007 #2 Del Skrevet 23. juni 2007 Jeg har valgt ut i fra eget ønske. Det er bare tilfeldig at snittet for å komme inn på studiet er relativt høyt (56,5). Lenger nede på listen har jeg emner som har høyere og lavere snitt. Alt fra 60,0 til 43,5. Men det er nok de som føler at de bør søke på noe med "prestisje" hvis de har et høyt snitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 23. juni 2007 #3 Del Skrevet 23. juni 2007 Nei, valgte utifra hva jeg hadde mest lyst til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 23. juni 2007 #4 Del Skrevet 23. juni 2007 Da jeg gikk ut fra vgs var det ei med femmere og seksere som valgte å gå lærerutdanning. Hun fikk masse pes fordi hun ikke valgte medisin. Folk forstod ikke hvordan hun kaste bort muligheten osv. Men folk må jo studere det som føles riktig. Ikke ut fra hvilke karakterer de har Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2007 #5 Del Skrevet 23. juni 2007 Jeg valgte ut i fra hva jeg hadde lyst til, men det ble likevel noe som hadde høy opptaksgrense. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 23. juni 2007 #6 Del Skrevet 23. juni 2007 Jeg valgte ut i fra hva jeg hadde lyst til, men det ble likevel noe som hadde høy opptaksgrense. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ally_* Skrevet 23. juni 2007 #7 Del Skrevet 23. juni 2007 Jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn på medisin. Ettersom det ikke fristet å bli lege, valgte jeg noe annet som tilfeldigvis hadde en del lavere poenggrense. Tenkte ikke over at jeg ikke fikk brukt de gode karakterene. Men fikk allikevel "bruk" for dem da jeg var på jobbintervjuet i den første jobben min ved at jeg måtte legge dem frem - og ja, de ble studert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sophia B. Skrevet 23. juni 2007 #8 Del Skrevet 23. juni 2007 Hei, er det flere her med gode karakterer fra videregående/gymnaset som bare måtte bruke dem på studier med høy opptaksgrense? Da jeg søkte merket jeg meg at høye opptaksgrenser fristet en del for da fikk jeg "brukt" karakterene mine. Jeg mener, når man går ut med 5,3+ i snitt så tror jeg det er vanskelig å "sløse" de karakterene bort, flere som kjenner seg igjen? Jeg har flere venner som hadde over 5 i snitt fra videregående skole. En av de er jurist, de andre er ingeniører, sivilingeniører, statsvitere eller har andre hovedfag fra universitetet og en er siviløkonom. De jeg derimot kjenner som har studert fag som krever skyhøye poengsummer er journalist og fysioterapeut. De måtte begge forbedre karakterene på Bjørknes for å komme inn dit de ville. Jeg kjenner også to leger som har studert i Ungarn og i Tyskland. Hun som studerte medisin i Ungarn hadde såvidt det var karaktersnittet 3 fra videregående og han som studerte medisin i Tyskland hadde 3,5 i snitt fra videregående. Med andre ord: ingen av de med gode karakterer fra videregående søkte seg til skyhøye karaktergrense-studier. Det var snarere de med lavere snitt som søkte seg til medisinstudiet i utlandet som ikke har andre krav enn at du kan engelsk og at studielånet dekker skolepengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå