Gå til innhold

Tale til mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal dere ha / hadde dere tale til mannen i bryllupet? Stem i vei!

Hvis dere valgte en annen lösning, spesifiser gjerne! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.. Det skulle jo vaere en poll her, vet kke helt hva som skjedde... :forvirra:

Skrevet

Jeg får desverre ikke til å gjöre noe med dette nå, så da får dere bare svare på vanlig måte. :)

Skal dere ha / hadde dere tale til mannen deres i bryllupet?

- Ja!

- Nei...

- Annen lösning (sang, bildefremvisning etc)

Skrevet

Nei. Tør ikke holde tale ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ja. Er det ikke vanlig at mannen taler til bruden? I så fall, er det vel logisk at hun taler tilbake?

Skrevet

Jeg skal tale, og skal ha bilde show av mannen under talen på storskjerm slik folk ser på den og ikke meg, hehe!

Skrevet
Ja. Er det ikke vanlig at mannen taler til bruden? I så fall, er det vel logisk at hun taler tilbake?

Logisk, kanskje.. men det er brudgomens tale som er "obligatorisk".

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg skal nok ikke. Mannen vil gjerne at jeg skal, men jeg har dessverre veldig sceneskrekk og kommer nok ikke til å greie å tale foran så mange. Jeg kommer heller ikke til å lage sang, for det er jeg rett og slett ikke noe flink til.

Gjest Rosin
Skrevet
Logisk, kanskje.. men det er brudgomens tale som er "obligatorisk".

Jeg har aldri hørt noe om at en brudgoms tale er obligatorisk. For meg er alle taler valgfrie. I et bryllup syns jeg imidlertid det er fint at både brud og brudgom taler.

Skrevet

Kanskje du skulle fått levert inn PC'en din til sjekk, Rosin? Jeg tror ikke hermetegnene virker/vises på den.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at man kan ha sceneskrekk, og at det er best å la være hvis det ødelegger dagen for en. Men det virker som mange har en forventning om at mannen skal holde tale (og at han er tøffel hvis han ikke gjør det), mens man selv kan se om man får lyst.

Skrevet

Mannen min ønsker selv å holde tale :) Jeg forventer i grunn ikke at noen skal holde tale. For meg hadde det vært mer enn OK med null sanger og null taler :P

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har aldri hørt noe om at en brudgoms tale er obligatorisk.

Er det sant - har du aldri hørt om det?? Brudgommens tale og talen til brudens far (hvis han lever og er i stand til det) er vel kanskje de eneste talene som er "obligatorisk" ever. Ifølge skikk og bruk, da - står jo ikke akkurat i Norges Lover...

Det forventes nok at brudgommen holder tale, i hvert fall hvis man har et noenlunde tradisjonelt bryllup. Når det gjelder bruden, blir det mer og mer vanlig at også hun holder tale. Men uansett bør man jo gjøre det som passer en selv - en tale bør jo ikke ødelegge dagen.

Gjest Rosin
Skrevet
Er det sant - har du aldri hørt om det?? Brudgommens tale og talen til brudens far (hvis han lever og er i stand til det) er vel kanskje de eneste talene som er "obligatorisk" ever. Ifølge skikk og bruk, da - står jo ikke akkurat i Norges Lover...

Det forventes nok at brudgommen holder tale, i hvert fall hvis man har et noenlunde tradisjonelt bryllup. Når det gjelder bruden, blir det mer og mer vanlig at også hun holder tale. Men uansett bør man jo gjøre det som passer en selv - en tale bør jo ikke ødelegge dagen.

Nei, jeg har ikke hørt at dette er "obligatorisk" for brudgommen. Jeg har jo selvsagt registrert på KG at mange bruder forventer dette av parteren sin, og bekymrer seg veldig dersom brudgommen ikke ønsker å holde tale.

Når det gjelder brudens far, så har det i 3/5 bryllup jeg har vært i, vært brudens mor som holder tale. Dette til tross for at far var til stede og oppegående. I 1/5 bryllup holdt ingen av brudens foreldre noen tale, og i det siste 1/5 holdt brudens far tale. Jeg syns alle disse bryllupene var fine, og opplevde dem ikke som brudd på etikette eller skikk og bruk anno 2000-tallet.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg har ikke hørt at dette er "obligatorisk" for brudgommen. Jeg har jo selvsagt registrert på KG at mange bruder forventer dette av parteren sin, og bekymrer seg veldig dersom brudgommen ikke ønsker å holde tale.

Når det gjelder brudens far, så har det i 3/5 bryllup jeg har vært i, vært brudens mor som holder tale. Dette til tross for at far var til stede og oppegående. I 1/5 bryllup holdt ingen av brudens foreldre noen tale, og i det siste 1/5 holdt brudens far tale. Jeg syns alle disse bryllupene var fine, og opplevde dem ikke som brudd på etikette eller skikk og bruk anno 2000-tallet.

Jeg har vært i 8-10 bryllup, og der har brudgommen og brudens far (evt mor - det spiller da ikke noen rolle...) holdt tale i alle.

Men vet du hva - jeg driter en lang marsj i hva andre gjør. Synes bare det var veldig rart at du ikke hadde hørt om at det vanligvis forventes at disse holder tale. Og det har ingenting med å gjøre om bryllupet er fint eller ikke.

I vårt bryllup skal brud, brudgom, brudens far, brudens mor og brudgommens far holde tale. + forlovere, faddere, venner etc... (heldigvis korte, presise og velformulerte taler)

Gjest Gjest
Skrevet

I vårt bryllup skal ikke brudgommen holde tale, ettersom han er ekstremt ukomfortabel med den type oppgaver. Det er vel ikke en selvfølge at mannen skal være mer glad i oppmerksomhet en bruden?

Min mann sier så mye fint til meg ellers, så jeg krever så aldeles ikke at han skal få ødelagt hele dagen og månedene før bryllupet bare for at alle andre skal få høre "hvor fantastisk jeg er"

Så det blir vel et litt "utradisjonelt" bryllup på oss i den forstand at ingen av oss holder tale...men begge har sang da :) Og det som evt. ikke blir sagt i sangen kan jo alltids bli sagt på tomannshånd :)

Skrevet

Jeg holdt tale til min mann, og han til meg.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg holdt tale til min mann.

Han skulle holde for meg, og utfra gamle tradisjoner må jeg innrømme at jeg forventet at han skulle holde tale.

For han, og for absolutt alle andre menn jeg har diskutert dette med, betydde (eller vil bety og de håper) at deres tilkomne også sier noe pent til/om dem. Det er jo faktisk en av de få gangene man har mulighet til å si noe pent til/om sin kjære.

Av den grunn, til tross for at jeg også har sceneskrekk og unngår konsekvent alle situasjoner hvor jeg kan komme til å måtte si noe høyt, holdt jeg tale.

Skjønner ikke hvorfor jeg skulle kunne forvente at han holder tale, men ikke holde tale tilbake. Følte som sagt også at det er en fin ting å gjøre for sin mann. For han betydde det at jeg på bryllupsdagen gjorde noe jeg egentlig ikke turte, fordi jeg ønsket å dele med gjestene noen ord om han.

Jeg har aldri angret et sekund på at jeg holdt tale, og er veldig glad for at jeg trosset den angsten.

Og jeg synes ikke man kan forvente og kreve av mannen at han skal holde tale dersom man ikke skal holde selv (men det er vel en helt annen diskusjon). Jeg synes det er veldig rart når jeg er i bryllup hvor bruden ikke holder tale, og det har jeg merket blir mer og mer vanlig. Selv om det ikke er "obligatorisk" forventes det i større og større grad at kvinnen også reiser seg opp og sier noen ord

Skrevet

Ja! Jeg skal holde tale til brudgommen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...