Gå til innhold

Bleiefri i 2 uker og skal ut på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3 år som har vært bleiefri i 2 uker nå. I neste uke skal vi reise til Mexico og derfor har vi en flyreise på 13-14 timer foran oss.

Er veldig i tvil om vi skal la ham ha bleie på seg på flyturen eller la ham gå uten. Ser for meg lange dokøer og en del uhell...

Men er redd for at dersom vi lar ham bruke bleie denne dagen så kan det forvirre ham litt og gjøre at han begynner å tisse i buksa igjen.

Hva synes dere? Noen som har tilsvarende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaringer med akkurat dette, men jeg kan si hva jeg ville ha gjort. Jeg ville definitivt hatt på ham bleie - det vil være vanskelig å skulle holde seg tørr under en slik reise. For å ikke forvirre ham ville jeg sagt til ham at når man reiser langt bruker man bleie, og så ville jeg tatt av ham bleien så fort vi hadde kommet fram.

Kanskje ikke så bra forklart. :sjenert:

Skrevet

Hei

Jeg ville ha hatt på han en upandgo bleie, men fortalt at han skulle gå på do selv om, og minnet han på å gå på do underveis. Han trenger jo ikke tisse i bleien selv om han har den på. Han er jo så stor at du kan forklare hvorfor du tar på han bleien og at den skal av igjen når dere har kommet frem. Og så kan dere jo avtale at han skal få slippe bleie hjem igjen dersom han klarer å la vær å tisse i bleien på flyet hvis det er viktig for han.

Skrevet

Det var akkurat det jeg også heller mot; bruke bleie på flyet og forklare ham situasjonen. Ingen dum idé å bruke Up&Go da denne er mer lik en truse.

Tror det vil gjøre hele situasjonen mye enklere. Det er jo så mye som skjer på en reise at da er det ihvertfall enkelt å glemme seg ut....

Tusen takk for svar, jenter! :)

Skrevet

Da mi jente hadde vært bleiefri i tilsvarende periode, var det allerede helt uaktuelt fra hennes side å ta på seg bleie igjen, "har slutta med bleia mamma!". Så hvis han ikke nekter så går det vel greit å ta på bleie-truse.

Jeg har ellers brukt denne teknikken for å hindre at det blir uhell: Det er faste tider på dagen at hun bør tisse feks når hun står opp. Jeg sagt "nå skal vi tisse", og nekter hun, så sier jeg at "da må du bruke bleie". Ved å ha denne "trusselen" om å ta på henne bleie hengende, så går hun på do hver gang vi snakker om det. Men for din del dreier det seg da om hvorvidt han er vant til å tisse på gitte tider, slik at du kan kontrollere det. Ellers så så jeg sist vi var å reiste at jenta mi nektet å gå på do på lengelenge, mulig det har med spenningen og at alt var så annerledes.

Skrevet

Jeg ville tatt på bleie og forklart at det var fordi det ofte er lange dokøer på flyet og at han kanskje ikke klarer og vente så lenge. Dessuten er mange barn redde for å gå på do på fly, sist jeg fløy var det ei jente på 3-4 år som ble tatt med inn på doen med makt flere ganger i løpet av turen på 6 timer. Hun var helt hysterisk og hylte som en stukken gris hver gang. Hadde vært mye bedre om hun hadde hatt på seg en bleie.

Skrevet
Her har vi brukt bleie i tilsvarende situasjoner etter bleieslutt, uten noe mas om å få fortsette med bleie etter det. Det har gått helt greit, og jeg tror jeg vil anbefale det fremfor å sitte på ank og være nervøs for "uhell" på fly. Det er ikke bare-bare å skifte en skikkelig bæsjetruse på et flytoalett, vil jeg tro...

Indeed not. Kjenner jeg blir litt stressa av bare tanken :ler:

En tre-åring vil kunne forstå at dette bare er en engangsgreie. Tror du han har lyst til å bruke bleie? Mine var stolte som haner etter bleieslutt og vi slet litt med å få på bleie på ekstraordinære ting som feks flyturer...

Skrevet

Jag skulle också låta honom ha på blöjan. För det kan vara köer, det kan också vara läskigt och skrämmande att behöva bajsa på en flygplantstoalett (för att inte säga hur trångt det är om mamma ska sitta med och vänta).

Better safe than sorry säger jag.

Gjest Gjest
Skrevet

flydo kan være skummelt ja, eller båt/fergedo. :ler:

jenta mi skulle ut på langtur rett etter at hun var sluttet med bleien. hun ble livredd da de skylte ned doen på ferga. resultatet var at hun ble redd for å gå på do. fortsatt den dag i dag, 1 år etter, kommer hun med en kommentar når hun er på offentlige toalett. om doen er rar, stor, liten etc.

så jeg ville tatt på en bleie. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vår jente har godtatt å ha på bleie på lange flyturer (og en biltur også forsåvidt) - selv om det var en stund siden hun slutta med bleien. Hun fikk beskjed om at hun måtte si i fra når hun måtte på do, og at bleien bare var der i tilfelle vi ikke rakk å komme oss på do. Bleien har vært veldig tørr alle gangene, så sånn sett trengte hun den ikke - men det var veldig veldig greit for meg som mamma å ha den tryggheten om at jeg i hvertfall slipper å ha en tissevåt unge på flyet.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips, alle sammen! :)

Blir nok bleie på flyet, ja! Orker ikke tanken på bæsjetruser på flyet, nei... :forvirret::ler:

Skrevet
Bleien har vært veldig tørr alle gangene, så sånn sett trengte hun den ikke - men det var veldig veldig greit for meg som mamma å ha den tryggheten om at jeg i hvertfall slipper å ha en tissevåt unge på flyet.

Nettopp, meget godt poeng syns jeg. Det handler jo ikke bare om gutten dette her, selv om det han som må gå med bleien. Men det handler også om foreldrene som kanskje har mer enn nok å styre med i forhold til en flyreise, holde orden på håndbagasje, billetter og pass og litt nerver for å fly kanskje i tillegg? Da bør man slippe å være nervøs for at ungene skal gjøre i buksa i tillegg når det hele kan løses enkelt ved at barnet bruker bleie på turen. Tror heller ikke det er noen grunn til å frykte at han skal bli i villrede for dette. Så jeg ville ikke ha nølt et sekund angående bruk av bleie, men ville kanskje ha forberedt han litt på forhånd og ikke bare tatt han med på toalettet på flyplasse like før avgang for å ta på bleien.

Mitt stebarn er betydelig eldre enn din 3 åring, og har allikvel hatt bleie på seg på flyturer, just i case.

Skrevet

Jeg er helt i mot dette. Ungen må jo lære seg å ta lange flyturer uten bleie før eller siden uansett, så hvorfor "siden" når han allerede har sluttet med bleie?

Personlig ville jeg snakket med ungen og forklart hvordan do-besøk fungerer på fly og at man kan prøve å si i fra i litt god tid. Tenk så stolt han kommer til å være etter flyturen hvis han har klart å holde seg! Synes det er viktig å ikke ta vekk muligheten til følelse av mestring.

Ellers synes jeg taktikken med overhengende-bleie-trussel er mildt sagt overdrevent kontrollerende, svekker barnets autonomi og kun bygger opp under utvikling av angst.

Barnet skal jo lære å gjøre dette på egen hånd. Men hvert sitt valg...

Sånn, sett i gang, nå kan dere pepre meg for at jeg går i mot bleie-strømmen....

Skrevet
Sånn, sett i gang, nå kan dere pepre meg for at jeg går i mot bleie-strømmen....
Nei for all del, respektere at du har det synet du har. Men tilhører altså de som ikke syns det er noen stor deal å ty til bleie i korte perioder for å sikre seg mot uønskede uhell i gitte situasjoner hvor der skaper en del mer bry enn det ellers ville ha gjort.
Skrevet
Tenk så stolt han kommer til å være etter flyturen hvis han har klart å holde seg!

Og tenk så lite festlig for alle rundt om han ikke klarer å holde seg... En ting er å skifte en våt/skitten truse, det er ikke like lett å vaske et tilgriset flysete. Det er snakk om å oppholde seg på et svært begrenset område sammen med mange andre i ganske mange timer, det er ikke stedet å trene på å holde seg tørr over lengere tid. I denne situasjonen synes jeg hensynet til resten av passasjerene veier tyngre enn ungens mestringsfølelse. Hadde jeg måttet sitte i urin-stank i timesvis på grunn av en såvidt bleiefri unge hvis mor mente "måtte lære å holde seg tørr før eller senere", ville jeg ikke vært veldig forståelsesfull...

Skrevet

Är det bara 2-3-4 veckor som barnet har varit fri från blöjor säger jag: better safe than sorry.

Ett annat barn på samma ålder som varit utan blöjor på dagen i flera månader: nej, ingen blöja på. Möjligen att ha med en i nödfall och långa toalettköer men inte på.

Fast det är DU som mamma (eller pappa) som känner barnet bäst. Hur säker är barnet på att vara torr. Och då på ett flyg?

Skrevet

Jeg ville ikke tatt på han bleie!

Han er jo såpass stor at han klarer å gi uttrykk for når han må på do? Er det lang kø eller han kvier seg for å gå på et uvant toalett, får man heller tre på han bleien der og da og ta den av når han er ferdig!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er helt i mot dette. Ungen må jo lære seg å ta lange flyturer uten bleie før eller siden uansett, så hvorfor "siden" når han allerede har sluttet med bleie?

Personlig ville jeg snakket med ungen og forklart hvordan do-besøk fungerer på fly og at man kan prøve å si i fra i litt god tid. Tenk så stolt han kommer til å være etter flyturen hvis han har klart å holde seg! Synes det er viktig å ikke ta vekk muligheten til følelse av mestring.

Ellers synes jeg taktikken med overhengende-bleie-trussel er mildt sagt overdrevent kontrollerende, svekker barnets autonomi og kun bygger opp under utvikling av angst.

Barnet skal jo lære å gjøre dette på egen hånd. Men hvert sitt valg...

Helt enig :klappe:

Skrevet
Og tenk så lite festlig for alle rundt om han ikke klarer å holde seg... En ting er å skifte en våt/skitten truse, det er ikke like lett å vaske et tilgriset flysete. Det er snakk om å oppholde seg på et svært begrenset område sammen med mange andre i ganske mange timer, det er ikke stedet å trene på å holde seg tørr over lengere tid. I denne situasjonen synes jeg hensynet til resten av passasjerene veier tyngre enn ungens mestringsfølelse. Hadde jeg måttet sitte i urin-stank i timesvis på grunn av en såvidt bleiefri unge hvis mor mente "måtte lære å holde seg tørr før eller senere", ville jeg ikke vært veldig forståelsesfull...

Enig. Man må faktisk ta hensyn til de rundt seg. Og jeg kan ikke se problemet med at man går inn på flyplassdo rett for boarding og tar på en Up-and-Go for så å ta den av igjen på flyplasstoalettene i ankomsthallen. Og naturligvis ekstra mye ros dersom bleia er tørr.

Min erfaring med "nytørre" unger er at de må på do, og de må på do ! Ikke om to minutter, men NÅ! Og det er ikke lett å få til på et trangt fly med dokøer og flyvertinner med traller som sperrer midtgangen. Alternativet er å ikke gi ungen drikke siste timene før flytur og heller ikke på flyet. Men stakkar liten - da skal h*n bli bra tørst!

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo ikke noe problem å ta med ungen på do med jevne mellomrom selv om h*n har på bleie, og forklare at bleien er for sikkerhets skyld fordi på flyet er det så trangt og mange folk som skal på do samtidig. De 3-åringene jeg kjenner ville godtatt et slikt argument. Dessuten er jeg enig i at man bør ta hensyn til resten av flypassasjerene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...