Gå til innhold

barne og ungdomsbøker på engelsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 12 som ikke er så god i engelsk, tenkte at noen lettleste engelske bøker kan være lurt å lese i sommer.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette, enten på nett eller i østlandsområdet. Har skjekket endel bokhandlere, men finner ikke noe lettlest.

Håper noen kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har en jente på 12 som ikke er så god i engelsk, tenkte at noen lettleste engelske bøker kan være lurt å lese i sommer.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette, enten på nett eller i østlandsområdet. Har skjekket endel bokhandlere, men finner ikke noe lettlest.

Håper noen kan hjelpe :)

Se om du kan finne noe her:

http://www.jubileebooks.co.uk/jubilee/LI.a...p;TAG=&CID=

Beregna for engelske barn, men det finnes mange spennende korte lettlste bøker på engelsk. Må inrømme at jeg ikke har helt oversikt, men vet det finnes.

I tillegg vil jeg annbefale deg å hjelpe henne få en e-mail venninne i et engelsk talende land. En med samme interesser. Kanskje de kan chatte på msn også?

Og la henne se på favoritt filmene/ DVDene uten norsk tekst. Ofter liker jo barn (og voksne) å se samme filmen mange mange ganger. Dette er jo kjempe positivt. Sett gjerne på engelsk tekst.

Skrevet

Tanum bokhandler selger en del engelske pocketbøker.

Skrevet

Kan Harry Potter være noe? Eller blir det for langt?

Gjest *Madam Mim*
Skrevet

Biblioteket pleier å ha en del engelske bøker - prøv dem! :)

Skrevet

Takker for svar.

Harry Potter er nok litt for tykk bok, Tanum bokhandel er ikke i nærheten her. Skal sjekke biblioteket.

Dvd blir kun sendt med engelsk tale og tekst(evt uten).

Håper at hun blir litt flinkere når det modnes litt til.

Takk igjen :-)

Skrevet

The secret garden er fin i den alderen. Jeg leste den ihvertfall på engelsk da jeg var 11.

Gjest #Spidergirl#
Skrevet

www.play.com Når eg tok engelsk grunnfag måtte me ha nokre barnebøker på pensum. Me hadde Charlie and the chocolate factory and the golden ticket og den eine Narniaboka trur den heiter: The lion, the closet and wardrobe. Eg anbefaler dere å lese sammen. Ellers kan man også bestille filmer på play fra england der du kan få uten tekst eller med engelsk tekst med skal gå an på dei fleste norske dvder. Ellers kan du søke på nettet med "books for young readers. Ellers om eg husker riktig skal det finnest ein serie som heiter easy readers.

Skrevet

Den "første" Narnia-boka heter "The Lion, the Witch and the Wardrobe", og burde være grei nok. Mulig det er en del rare ord der, siden boka starter i England under 2. verdenskrig, men du kan kanskje kjøpe en engelsk-norsk ordbok til henne også, så finner dere ut av det.

Resten av Narnia-bøkene er også passelig lange og fine, og er kanskje lettere å lese når hun har lest og sett filmen av den første. "Prins Caspian" filmes nå, har jeg hørt, det er neste bok i serien.

Jeg liker også "His Dark Materials"-bøkene av Philip Pullmann. Muligens litt avanserte, men hvis dere leser dem sammen, så burde det gå fint. Hovedpersonen er ei jente, Lyra, på 11-12 år, og det gjør disse bøkene kanskje enda mer tilgjengelige.

Terry Pratchett har en serie for barn, også med ei jente på ca 11 år som hovedperson, Tiffany Aching . Jeg digger disse bøkene, selv om jeg er voksen. Første bok er "Wee Free Men", så "A hatfull of sky" og "Wintersmith". Pratchett har også skrevet "The Amazing Maurice and his Educated Rodents", som er en tvist på rottefangeren fra Hameln, bøkene om gutten Johnny og Truckers, Diggers og Wings, og småfolk.

Du finner en liste over alle barnebøkene til Terry Pratchett på Amazon.co.uk. Jeg er Pratchett-fan, og mener derfor at du nesten kan plukke hvilken som helst av barnebøkene hans, men mulig datteren din ikke synes det samme. :)

Noen har også nevnt Roald Dahl, og der har du kanskje enda større spillerom. Mulig Charlie and the Chocolate factory er litt for kraftig kost til å begynne med, men han har også skrevet bøker som er kortere og mer lettleste. Tror "Esio trot", "James and the Giant Peach" og "The Giraffe and the Pelly and Me"kan være greie til å starte med, og så "The Twits", før hun går løs på de lengre bøkene. Ta en titt på denne listen på Amazon.co.uk, og se først på de som er merket med Young Puffin Read Alone.

Skrevet

En ting til: Hvis dere drar innom Oslo i løpet av sommeren, så kan jeg tipse om å dra innom Ark på Egertorvet og Outlands på enten Jernbanetorget eller i Paleet. De har et stort utvalg av engelske bøker.

Gjest Gravenstein
Skrevet

Bokhandlene på nett har mange bøker på engelsk. Sjekk ut Bokkilden f.eks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...